TomA Startet 20.November.2016 Link til dette innlegget Startet 20.November.2016 Er det noen som bruker 2 takst olje i dieselen. Tenker litt ekstra smøring. Har Yanmar BY 260. Sitér dette innlegget Besiktigelsesmann KNBF Link to post
Teerex Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 (redigert) Funker vel, bare man ikke overdriver. Kanskje bedre med noe ala Alron men det blir jo fort dyrt hvis man er storbruker. Redigert 20.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
larsern87 Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Bruker det på min Ford FSD. Da jeg prøvde dette første gang i båten, merket vi først ingen endring, men etter 10-15 minutt på marsjfart skjedde det noe. Både jeg og fruen ble omtrent stående å måpe, da omtrent all dieselkakling fra motor forsvant. Var som å få et lag lydisolering i motorrom. Siden har jeg brukt dette ved hver fylling. Har også en Chevrolet Tahoe med 6.5td, også her kjøres det med 2t olje, da disse bilene er kjent for å spise pumper. Denne nærmer seg nå 300k km og ingen problemer enn så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Blandingsforhold? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 En liten hikkas på 100 liter diesel. Eller en snau liter olje på 2000 liter diesel. Hulda bruker noe greier fra Statoil, når jeg husker det. Har ikke brukt noe i år. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 (redigert) Tror ikke det er lurt å bruker 2T-olje på nyere dieselbiler, vil tro at partikkelfiltret ikke har så veldig godt av det. Det er jo en grunn til at man har spesialolje på disse motoren for partikkelfilter, men på båtmotorer så kan det ha en misjon. Redigert 20.November.2016 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
SveinHa Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Mener en del av klimajukset til VW også var 1/2% 2T olje i dieselen. Har brukt det noen få ganger i mine moderne dieselmotorer med partikkelfilter uten at jeg har merket noe stort verken positivt eller negativt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mort1 Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 0,5% har jeg lært. Ved høyere blandingsforhold vil vel oljerøyk begynne å gjøre seg gjeldende. Har snakket med flere med samme erfaring som larsern6. Det er bare å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Jeg har noen "plungere" i høytrykkspumpen som går tregt ved start av kald motor. Jeg har derfor på en "dasj 2-taktolje ved dieselfylling. Jeg merker ingen spesiell forskjell, men det skader vel ikke å gi denne ekstra smøringen (når jeg husker det) på en 30 år gammel motor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
5nacks Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Bruker det på min Ford FSD. Da jeg prøvde dette første gang i båten, merket vi først ingen endring, men etter 10-15 minutt på marsjfart skjedde det noe. Både jeg og fruen ble omtrent stående å måpe, da omtrent all dieselkakling fra motor forsvant. Var som å få et lag lydisolering i motorrom. Siden har jeg brukt dette ved hver fylling. Har også en Chevrolet Tahoe med 6.5td, også her kjøres det med 2t olje, da disse bilene er kjent for å spise pumper. Denne nærmer seg nå 300k km og ingen problemer enn så lenge. Har også samme erfaring. Har en eldre Yanmar (1977). Husker ikke blandingsforhold, men mener å huske 0,5%. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Jeg har noen "plungere" i høytrykkspumpen som går tregt ved start av kald motor. Jeg har derfor på en "dasj 2-taktolje ved dieselfylling. Jeg merker ingen spesiell forskjell, men det skader vel ikke å gi denne ekstra smøringen (når jeg husker det) på en 30 år gammel motor. Ble bare litt nyskjerrig, hvordan merker du at plungerene går tregt? Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Ser noen lurer på blandingsforhold. På chevyen har jeg så mye som 1%, tar ingen sjanser med den dritpumpa som er på 6.5 dieselen. I båten er det alt fra 0.5% til 1%. Ikke antydning til oljerøk. Bruk TCW3 olje for utenbords motorer, da denne er såkalt askefri og soter ikke. Dette holder i tillegg motoren gullende ren innvendig, og smører høytrykkspmpe og dyser. Eldre motorer var utviklet da diesel inneholdt svovel, som smørte dieselsystemet. I dag er denne svovelen fjernet fra dieselen, og dermed får ikke pumpene den smøringen dem skal ha. På båtdieselen er det ekstra ille, da denne ikke inneholder biodiesel slik som autodieselen. Biodiesel er fettete og smører bedre enn ingenting, men tåler lagring dårlig, og blir dermed ikke brukt i anleggsdieselen. Har forøvrig også testet å kjøre med 2t diesel i Mondeoen fra 2009, men der var den ingen forandring, så det droppet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 (redigert) På gamle motorer er det vel klaringer store nokk til at det ikke river seg. Har hatt kontakt med" Invicta"dem driver med analyse av alle typer olje. Dem sa at det er lik smøreevne i MGO 100 ppm svovel å EN 590 med 10 ppm svovel å måtte ikke tilsette noen ting. I jobben min har vi nå mange Comon Rail motorer, så vi må gå over til å bruke EN 590 diesel å det som er like viktig er at vi må opp en kvalitert fra den TD smørolja vi har brukt til en bedre smørolje som er beregnet for CR.motorer. Invicta sa at vi ikke måtte tilsette noe som helst i dieselen, men være veldig nøye med at det ikke er vann i dieselen.Det går fint å bruke disse oljene på vanlige motorer sa dem,men CR er ømfintlig da det er høye trykk det da er snakk om. Dette hva ersperter mener. Redigert 20.November.2016 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Ble bare litt nyskjerrig, hvordan merker du at plungerene går tregt? Jeg starter alltid med motoren i fri og litt under halv gass. Da starter motoren på sekundet uansett temperatur. Men når motoren er kald, kan jeg ikke øke turtallet (fremdeles i fri) umiddelbart. Sommertid går det etter noen sekunder, men med gjennomkald motor og ned mot null grader ute, kan det ta opp mot 20 sekunder før motoren reagerer på gasspådrag. Å redusere gass, går alltid fint. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
5nacks Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Er noe treg reaksjonsevne i "plungerene" her også, går litt tid før motoren reagerer. Men, oppdaget noe stort her i sommer. I henhold til instruksjonsbok, justerte jeg gassarmen som går på høytrykkspumpe. Etter denne justeringen var det null tegn til treghet, startet og reagerte umiddelbart på gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Hvilken motor har du? Jeg har en Yanmar 4JHE fra 1986. Hos meg har jeg problemet kun ved start. Når jeg legger fra kai og bruker motoren, reagerer den umiddelbart selv på det minste gasspådrag eller reduksjon. Problemet kom litt etter hvert for flere år siden, men har etter det vært stabilt og ikke blitt verre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
5nacks Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Har en YSB12, en-sylindret. Problemet her er også kun ved start. 2T-oljen har ikke gjort noen stor endring (tror jeg), men høres ut som motoren går roligere og trives bedre. Riktig innstilling av gassarmen til HP er alfa omega, skal ta en ny justering før sesongstart. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Hva er det egentlig du har justert? Hadde du noe slakk på armen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
5nacks Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Legger ved utsnitt fra instruksjonsboken, så skjønner du hva jeg mener :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Fyller dere olje før tanking, eller blander den seg om du tilsetter etterpå også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Den skal jo blande seg selv i bensin men vet ikke i diesel. Det har hendt at jeg har hatt på en skvett på full tank men det beste er på nesten tom i det en skal fylle. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Elise Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Hadde en Sandvik en gang med Perkins 4.108, mener det sto 2-4% totaktsolje som vinter konservering i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Det går fint å etterfylle med en slump diesel iblanda oljen, men ikke rein olje direkte på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.November.2016 Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 2T olje har en god smørende effekt. Ulempene med moderat tilsetting (inntil 4%) er små i en konvensjonell diesel motor med stjerne eller rekkepumpe som opererer med inntil 600bars trykkområde. Er ingen stor tilhenger av lurium på boks/kanne/flaske som etter sigende skal løse ethvert problem, eller forebygge problemene.... 2T olje tilsetter jeg ikke generelt men bruker det til 2 formål: Ved demontering av høytrykksystemet, lavtrykksystemet eller filterbytte. Fordi det da vil finnes luft i systemet. Luft i systemet er ikke bra for en dieselpumpe uansett design. Da minsker smurningen og sjansen for rivning øker. Da er det gunstig med et moderat smøretilskudd i fom av 2T olje som i større grad danner en smørefilm på metallflater som går mot hverandre. Som konservering ved lagring eller før demontering. Som andre har nevnt allerede så er det ikke så lurt å helle 2T olje rett på tanken, den kan forbli på bunnen avhenging av tankkonstruksjon og værforhold... Mye bedre å riste den inn i en løs tank også heller den på båtens tank) (selv tar jeg en 10 liter tank og fyller med 5 liter diesel også tilsetter jeg 2T olje og vender på tanken et par ganger også tilsetter jeg direkte fra denne tanken før fin-filter. Har en egen T-kobling for dette ) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.November.2016 Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 Vi brukte denne ved konservering. CALIBRATION FLUID S-9365 Kalibreringsvæske og ”run out” fuel for dieselinjeksjonsutstyr. Forhindrer slitasje og beskytter mot korrosjon, også uten videre behandling av de kalibrerte delene. Bosch VS 15665-OL, ISO 4113, SAE J967D og MB 133. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.