Anonnorth Startet 20.November.2016 Del på Facebook Startet 20.November.2016 Hei, Jeg er helt ny her på forumet, prøvde å søke litt rundt men fant lite svar. Hat begynt som fisker for ikke alt for lenge siden og relativt ny i spillet, men er sjøvandt fra mindre båter. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med denne typen båt, 35fots Viksund 1050 speedsjark. Jeg er ikke så veldig begeistret for utrivelig vær og er ikke veldig kjent med båten så jeg lurer vell egentlig på hvor høy sjø denne tåler? Spørsmålet kommer av den grunn at jeg har opplevd at båten nesten ligger sidelengs fremfor vannrett når det blir litt bølger og kan gjerne finne på å snu seg 90 grader ut av kurs om man bruker autopilot i hardt vær. Er veldig opptatt med sikkerheten, men det går bare så langt når man ikke kjenner båten eller hva den er i stand til. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 hva slags hastighet går du på , og hva er bølgeretningen når den skjærer ut? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anonnorth Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 (redigert) Pleier å gå med 8-9 knop, 6-7 om været blir utrivelig. Prøver å ha bølgeretning mot front siden på baugen å det er som regel da den skjærer ut med mindre man tar roret selv æ styrer med bølgene. Om det gir mening? Redigert 20.November.2016 av Anonnorth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Treg autopilot? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Er det en slik båt du har? http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=53821&mid=75790 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 (redigert) * mener det er konvensjonellt sjarkskrog..? her er 34' speedsjark: http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16788&mid=75798 http://www.viksundboats.no/uploads/production/old_boat/pdf/43/v1050spsj.pdf Redigert 20.November.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anonnorth Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 En slik en ja. Å autopiloten er noe treg, selv på work når den skal jobbe litt raskere enn vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Tror jeg hadde valgt en Malo eller Selfa, om jeg skulle drevet fiske på Finnmarka! tror jeg hadde følt meg tryggere med dypere kjølskrog. Kan godt skjønne denne båten girer en del. Eneste jeg husker når Viksund speedsjarkene kom var at det ble noen ulykker med dem.. fiskerne lasta for mye på dekk og ødela stabiliteten. Sikkert greie båter om dem brukes med fornuft og i relativt bra sjøvær Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.