Dreuf
Hyggelig at folk setter pris på tråden.
Jeg kjøpte ett 100w semiflex solcelle som skulle være mobilt og flyttes rundt etter hvor solen er. I realiteten så ligger det som oftest på lukegarasjen, men det er litt for langt så det kommer i konflikt med luka ned i "kjelleren".
Du har vel litt større båt så kanskje det går greit hos deg?
Når cockpitteltet er oppe så har jeg lagt det på taket der så sant solen går bak båten.
Planen min videre er å "oppgradere" til ett 50/80w å legge permanent på lukegarasjen samt benytte 100w mobilt. Må bare finne ut hvordan jeg skal få det enkelt og praktisk med kabling og gjennomføringer. Nå ligger ledningene bare trukket ut via luka ned i oppbevaringsrommet i cockpit. Regulatoren står sammen med batteriet, så det sier seg selv at ledningsveien er lengre enn den bør/trenger å være.
Panelet kjøpte jeg på ebay og har kostet meg sålangt ca 1200,- MVA fakturaen har p.d.d. ikke kommet..
http://www.ebay.com/itm/ELFELAND-SUNPOWER-100W-18V-PANEL-SOLAR-PANELS-MONO-SEMI-FLEXIBLE-SOLARPANEL-/292120156876?hash=item4403b7dacc:g:VWsAAOSwYlRZG-rI
Siden dette er mitt første og eneste panel så må jeg si meg fornøyd med vekt og kvalitet. Men har ikke sammenlignet med ett dyrere norskkjøpt panel. Kjekt med tilkobling på fremsiden av panelet om det skal ligge på lukegarasjen.
Som regulator bruker jeg en Victron Energy MTTP 75/15 som jeg hadde plan om å koble til en bluetooth dongle.
Jeg bygde meg heller en CCXG mer om den her:
Så da kan jeg følge utviklingen på ladingen fra mobilen eller kontoret... Totalt unødvendig iflg min bedre halvdel ;)
Jeg ser når båten ligger i brygga så lades det ca 250-290Wh pr dag, men båten ligger med baug mot sør så en stor del av dagen så er det skygge av masten på panelet.
Litt kjipt at du sier du har for liten forbruksbank da den tilsvarer min nye ;)
Vedr forbruksbanken så får jeg se og kjenne litt på kabelene, om 50mm2 er medgjørlig så er det vel "better safe, than sorry"..
Men nå har vi begynt å male hus så spørs hvordan stemningen i heimen blir om jeg heller prioriterer å "leke" med båten.
Edit:
Biltema spottene gjør absolutt jobben sin, hyggelig lys dimmet og alt for sterkt lys på maks.
Hadde som skrevet tidligere greid meg med 3-4stk når alle er på max.