Jump to content

Edit History

Dreuf

Dreuf

Har ikke skjedd så mye siden båten ble konservert i høst, er innom den og ser til annenhver dag ca, drømmer meg bort til late varme dager.

 

I fjor monterte jeg ett Hylite varmerør i byssa, dessverre så ble det brukt som fothviler i sommer og festene knakk.

Så til sommeren tas det ut før sesongen begynner.

Dieselvarmeren brukes om det blir kaldt på sommeren.

Røret er på 225w og det holder at det er pluss grader inni båten ned til ca -5 i lufttemp. Under dette så legger jeg inn en biltema frostvakt i tillegg.

Er heldigvis ikke mange av disse kalde dagene hos oss.

20180203_132828_resized.jpg

I motorrommet har jeg montert ett varmerør på 45w, det holder pluss grader ned til -10 i lufttemp. Den står montert nærme vanninntaket på motoren så det fryser ikke. I tillegg er motor konservert så det er vel egentlig ikke nødvendig med varme. Men jeg sover bedre om natten så lenge det er plussgrader i båten.

20180203_132926_resized.jpg

Så noen spørsmål / utfordringer.

 

1.     Dette er ventilen på sjøvanninntaket på motor, bør den byttes?

20180203_132942_resized.jpg

2.     Jeg har fått en liten lekkasje på overgang fra røstjern til vant (håper terminologien min er riktig her).

 

Jeg må løsne boltene til røstjernet og da regner jeg også med at jeg må slakke vantet.

Kan jeg slakke dette på en side eller må jeg slakke likt på begge så ikke babord vant drar masten skjevt? Og står masten av seg selv etter vant(ene) er slakket?

Hva tetter man med? Tenkte Tec7 men jeg trenger jo egentlig bare tette-egenskaper og ikke lime egenskaper, regner med at det er de 4 boltene og staget som holder røstjernet på plass.

Eller er det bevegelse i dette så det ligger en pakning under?

20180203_130052_resized.jpg

Dreuf

Dreuf

 

20180203_132828_resized.jpg

20180203_132926_resized.jpg

20180203_132942_resized.jpg

20180203_130052_resized.jpg

Dreuf

Dreuf

.

image.png

20180203_132828_resized.jpg

20180203_132926_resized.jpg

20180203_132942_resized.jpg

20180203_130052_resized.jpg

Dreuf

Dreuf

Har ikke skjedd så mye siden båten ble konservert i høst, er innom den og ser til annenhver dag ca, drømmer meg bort til late varme dager.

 

I fjor monterte jeg ett Hylite varmerør i byssa, dessverre så ble det brukt som fothviler i sommer og ene festet knakk.

Så til sommeren tas det ut før sesongen begynner.

Dieselvarmeren brukes om det blir kaldt på sommeren.

Røret er på 225w og det holder at det er pluss grader inni båten ned til ca -5 i lufttemp. Under dette så legger jeg inn en biltema frostvakt i tillegg.

Er heldigvis ikke mange av disse kalde dagene hos oss.

 

20180203_132828_resized.jpg.dc0c83cc85d899882622806bf07d2721.jpg

 

I motorrommet har jeg montert ett varmerør på 45w, det holder pluss grader ned til -10 i lufttemp. Den står montert nærme vanninntaket på motoren så det fryser ikke. I tillegg er motor konservert så det er vel egentlig ikke nødvendig med varme. Men jeg sover bedre om natten så lenge det er plussgrader i båten.

 

20180203_132926_resized.jpg.5c9c1a1958f321cc63db9490d0645bfe.jpg

 

Så noen spørsmål / utfordringer.

 

1.     Dette er ventilen på sjøvanninntaket på motor, bør den byttes?

 

20180203_132942_resized.jpg.3c68ab13c947353acd4d6bf3f6cbc945.jpg

 

2.     Jeg har fått en liten lekkasje på overgang fra røstjern til vant (håper terminologien min er riktig her). Virker som det lekker på ene bolten.

 

Jeg må løsne boltene til røstjernet og da regner jeg også med at jeg må slakke vantet.

Kan jeg slakke dette på en side eller må jeg slakke likt på begge så ikke babord vant drar masten skjevt? Og står masten av seg selv etter vant(ene) er slakket?

Hva tetter man med? Tenkte Tec7 men jeg trenger jo egentlig bare tette-egenskaper og ikke lime egenskaper, regner med at det er de 4 boltene og staget som holder røstjernet på plass.

Eller er det bevegelse i dette så det ligger en pakning under?

20180203_130052_resized.jpg.d10a2e7b07f622edb249fccb54af466b.jpg

.

image.png

Dreuf

Dreuf

Har ikke skjedd så mye siden båten ble konservert i høst, er innom den og ser til annenhver dag ca, drømmer meg bort til late varme dager.

 

I fjor monterte jeg ett Hylite varmerør i byssa, dessverre så ble det brukt som fothviler i sommer og ene festet knakk.

Så til sommeren tas det ut før sesongen begynner.

Dieselvarmeren brukes om det blir kaldt på sommeren.

Røret er på 225w og det holder at det er pluss grader inni båten ned til ca -5 i lufttemp. Under dette så legger jeg inn en biltema frostvakt i tillegg.

Er heldigvis ikke mange av disse kalde dagene hos oss.

 

20180203_132828_resized.jpg.dc0c83cc85d899882622806bf07d2721.jpg

 

I motorrommet har jeg montert ett varmerør på 45w, det holder pluss grader ned til -10 i lufttemp. Den står montert nærme vanninntaket på motoren så det fryser ikke. I tillegg er motor konservert så det er vel egentlig ikke nødvendig med varme. Men jeg sover bedre om natten så lenge det er plussgrader i båten.

 

20180203_132926_resized.jpg.5c9c1a1958f321cc63db9490d0645bfe.jpg

 

Så noen spørsmål / utfordringer.

 

1.     Dette er ventilen på sjøvanninntaket på motor, bør den byttes?

 

20180203_132942_resized.jpg.3c68ab13c947353acd4d6bf3f6cbc945.jpg

 

2.     Jeg har fått en liten lekkasje på overgang fra røstjern til vant (håper terminologien min er riktig her). Virker som det lekker på ene bolten.

 

Jeg må løsne boltene til røstjernet og da regner jeg også med at jeg må slakke vantet.

Kan jeg slakke dette på en side eller må jeg slakke likt på begge så ikke babord vant drar masten skjevt? Og står masten av seg selv etter vant(ene) er slakket?

Hva tetter man med? Tenkte Tec7 men jeg trenger jo egentlig bare tette-egenskaper og ikke lime egenskaper, regner med at det er de 4 boltene og staget som holder røstjernet på plass.

Eller er det bevegelse i dette så det ligger en pakning under?

20180203_130052_resized.jpg.d10a2e7b07f622edb249fccb54af466b.jpg

 

image.png

Dreuf

Dreuf

Har ikke skjedd så mye siden båten ble konservert i høst, er innom den og ser til annenhver dag ca, drømmer meg bort til late varme dager.

 

I fjor monterte jeg ett Hylite varmerør i byssa, dessverre så ble det brukt som fothviler i sommer og ene festet knakk.

Så til sommeren tas det ut før sesongen begynner.

Dieselvarmeren brukes om det blir kaldt på sommeren.

Røret er på 225w og det holder at det er pluss grader inni båten ned til ca -5 i lufttemp. Under dette så legger jeg inn en biltema frostvakt i tillegg.

Er heldigvis ikke mange av disse kalde dagene hos oss.

 

20180203_132828_resized.jpg.dc0c83cc85d899882622806bf07d2721.jpg

 

I motorrommet har jeg montert ett varmerør på 45w, det holder pluss grader ned til -10 i lufttemp. Den står montert nærme vanninntaket på motoren så det fryser ikke. I tillegg er motor konservert så det er vel egentlig ikke nødvendig med varme. Men jeg sover bedre om natten så lenge det er plussgrader i båten.

 

20180203_132926_resized.jpg.5c9c1a1958f321cc63db9490d0645bfe.jpg

 

Så noen spørsmål / utfordringer.

 

1.     Dette er ventilen på sjøvanninntaket på motor, bør den byttes?

 

20180203_132942_resized.jpg.3c68ab13c947353acd4d6bf3f6cbc945.jpg

 

2.     Jeg har fått en liten lekkasje på overgang fra røstjern til vant (håper terminologien min er riktig her). Virker som det lekker på ene bolten.

 

Jeg må løsne boltene til røstjernet og da regner jeg også med at jeg må slakke vantet.

Kan jeg slakke dette på en side eller må jeg slakke likt på begge så ikke babord vant drar masten skjevt? Og står masten av seg selv etter vant(ene) er slakket?

Hva tetter man med? Tenkte Tec7 men jeg trenger jo egentlig bare tette-egenskaper og ikke lime egenskaper, regner med at det er de 4 boltene og staget som holder røstjernet på plass.

Eller er det bevegelse i dette så det ligger en pakning under?

20180203_130052_resized.jpg.d10a2e7b07f622edb249fccb54af466b.jpg

image.png



×
×
  • Create New...