Jump to content

Kondens i båt


Tryta

Recommended Posts

Båten min står ute i sjø hele året. Da jeg var ombord sist så jeg at det hadde dannet seg mye kondens i båten. Har nettopp fått tilgang til strøm og har tenkt å sette ombord en frostvakt. Vil dette funke mot kondens? Hvilken temperatur bør det være ombord egentlig?

Har tatt ut alt som kan trekke fukt i båten (puter, tepper osv).

 

Båten er en Merry Fisher Marlin 6 med pilothus. 

Link to post

Avfukter er veldig nyttig. Bruker det sjøl, Meaco DD8L, både i seilbåten og motorbåt hele året.

Har du det, kan du trygt la alt ligge ombord.

 

Bruker du båten hele året?

Båten din er jo ikke av den største sorten.

Det hjelper lite med varmeovn ombord om du ikke har god lufting. - så, hvordan er det med ventiler?står de åpne eller er de lukket?

Har du vifte på en av ventilene så vil det hjelpe på. Dog blir det lite sollys nå på vinteren, samt at snø kan legge seg over solcella, og da blir det lite lading og lite strøm til vifta...

Link to post

Jeg har benyttet biltema frostvakt inne i båten og fuktslukere (også fra BT). Det har holdt båten tørr og fin. Når jeg er ombord har jeg stort sett en liten vifteovn stående som går. Opplever at dette har hjulpet mye på fukt både når jeg er ombord og når båten bare ligger i ro.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Sleng inn en slik, så slipper du og tenke på kondens igjen.

 

http://bedre-inneklima.no/produkt/avfukter-privat/luftavfukter-meaco-dd8l-den-komplette-avfukter

Kjøp denne som JonnyF anbefaler. Kan garantere deg at det funker. i tillegg så er service upåklagelig hvis du får noen problem med maskinen. Jeg måtte dessverre levere inn min i uken som var, sendte den nedover til Sandefjord på torsdag og ny reparert og bedre maskin kom i dag. Ikke alle steder servicen er slik. Ref andre emner med kalesjer og ditto hvor det går månedsvis før det skjer noe med en reklamasjon. Denne har flere innstillinger stopper når oppnådd fuktighet er nådd. Starter automatisk igjen hvis fuktigheten tiltar. Jeg setter min på benken i byssa om vinteren med slangen ned i  25 liters kanne da slipper jeg og dra ned i båten så ofte for å tømme tanken i maskinen. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Til TS; Greia med avfukter er at da stenger du av båten slik at det ikke kommer luft inn, og den tørket opp det som er.

Tørrballer etc kan ikke måle seg med avfukter. Om tørrball oppleves som brukbart, så må det være andre grunner til at det er tørt :)

 

En avfukter koster ca 3000 og varer i mange år. dessuten gir den en liten lunk dersom den står og jobber/ avfukting pågår. 3000 kr og litt strømforbruk er lite i forhold til skade, mugg, sopp og merarbeidet fukt skaper.

 

Om du setter inn ventiler men også har tenkt til å ha avfukter, er det uansett greit å ha en som kan stenges av. Min solcelledrevene ventilator kan ikke stenges, men det løste jeg i år med å tape igjen glipen på utsiden.

 

Det at du ikke har noen ventiler kan høres ut som en årsak til fuktig luft. Da blir det lite gjennomtrekk i båten ved bruk. Og værre blir det da når du låser av og forlater båten.

Har du luftvarmer ombord?

Link to post
Guest Avmønstret#

Eller spar noen tusenlapper og kjøp hos Elkjøp/Lefdal: 

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e?scid=Pricecomparison2988

 

Elkjøp/Lefdal hadde en identisk modell av Maeco, men det kan virke som modellen er avlegs/utgått. Har selv denne tidligere Maecoidentiske modellen og den knaller og går på andre året uten noen problemer. Står selvsagt ikke på hele året, bruker den kun i fuktige perioder og etter behov. 

 

Den jeg linker til virker å ha mye av samme funksjonene som forrige modell. En fornøyd kunde som hadde Maeco tidligere:

 

God konkurrent til Meaco DDL8. Har hatt en Meaco DDL8 i et år og hadde behov for en ny itilleg. Etter og har lest tester og sett på produktet til Sandstrøm ville jeg prøve den ettersom den er 1500,- billigere. har no hatt den i bruk og utifra erfaringen med Meaco og etter og har prøvd Sandstrøm ser jeg eller merker jeg no forskjell. Har akkurat de samme finessene og er like bra. Anbefalt kjøp av meg vist du skal ha en god luftavfukter i campingvogn, båt der temperaturene kan falle ned mot null grader og allikavel gjøre dn god jobb!!

 

Link to post

Til TS; Greia med avfukter er at da stenger du av båten slik at det ikke kommer luft inn, og den tørket opp det som er.

Tørrballer etc kan ikke måle seg med avfukter. Om tørrball oppleves som brukbart, så må det være andre grunner til at det er tørt :)

En avfukter koster ca 3000 og varer i mange år. dessuten gir den en liten lunk dersom den står og jobber/ avfukting pågår. 3000 kr og litt strømforbruk er lite i forhold til skade, mugg, sopp og merarbeidet fukt skaper.

Om du setter inn ventiler men også har tenkt til å ha avfukter, er det uansett greit å ha en som kan stenges av. Min solcelledrevene ventilator kan ikke stenges, men det løste jeg i år med å tape igjen glipen på utsiden.

Det at du ikke har noen ventiler kan høres ut som en årsak til fuktig luft. Da blir det lite gjennomtrekk i båten ved bruk. Og værre blir det da når du låser av og forlater båten.

Har du luftvarmer ombord?

Har erfaring med at det ikke er nødvendig å stenge av båten, noe som jeg også ser på som urealistisk om en ikke pakker hele båten inn i krympe plast.

Derimot ser jeg stor nytte av avfukter da denne avfukter å sender avfuktet tørket luft rundt i båten.

Vedrørende varme så er jeg litt ambivalent, varmluft kan som kjent av de fleste akkumulere mer fuktighet enn kaldluft.

Når jeg hadde kalesje båt brukte jeg kun avfukter noe som fungerte utmerket, uten å gjøre båten tett.

Nå med lukket båt så står det også på litt varme all den tid jeg ikke tømmer ferskvannsystemene ombord da båten brukes hele året.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Guest Avmønstret#

Har erfaring med at det ikke er nødvendig å stenge av båten, noe som jeg også ser på som urealistisk om en ikke pakker hele båten inn i krympe plast.

 

 

Selvsagt kan man ikke tette båten 100%, men man tetter så godt man kan. Om jeg lar avfukteren gå i båten når den ikke er i bruk så lukker jeg alle ventiler osv. Og kommer tilbake til knusktørr båt. 

 

Da vil man også oppleve at avfukteren slår seg av når den har oppnådd ønsket luftfuktighet (hvis man har avfukter med den funksjonen). Ikke at den jeg har bruker mye strøm (Sandstrøm sin Maeco kopi), men uansett. Vil jo også være mindre slitasje på avfukteren over tid om den klarer å oppnå ønsket fuktighet og får slå seg av. 

 

Om den står på i en "halvåpen" båt som vil den jo bare gå og gå. Ja, deler av båten blir sikkert tørrere, men hva er poenget i å forsøke å avfukte universet hvis det er relativt enkelt å la være? Etter min mening bør man tette så godt som praktisk mulig. 

---------

 

Avfukteren gir også fra seg litt varme så det er på en måte to fluer i en smekk. Litt varme og avfukting i en og samme dings. Vel verdt et par tusenlapper på Elkjøp/Lefdal syns jeg. 

Link to post

To ventiler i taket, så får du sirkulasjon og tørr båt. Jeg har det i min båt, og har ingen behov for varme eller avfukter. Varmen fra sjøen sørger for sirkulasjon så båten holder seg tørr. Har man problemer med kondens er faren stor for at det lekker inn vann et sted...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Med bare ventilasjon får man samme fuktighet i båten som utenfor. Med litt varme i båten og god ventilasjon synker relativ luftfuktighet når utelufta kommer inn og blir varmet opp, og båten blir tørrere.

 

Uten varme klarte jeg ikke å holde relativ fuktighet særlig under 70%. Med 200 W varme på og alle ventiler åpne holder jeg en innetemperatur 3-4 grader over utetemperatur, og relativ fuktighet har knapt vært over 60% med samme været ute.

 

Forøvrig foretrekker jeg avfukter og stengte ventiler så lenge temperaturen er på pluss-sida.

Link to post

Jeg har hatt en lukket båt fra Saga i 11 år Båten har altid ligget på sjøen jeg har aldrig hatt varme eller noen form for fuktsluker ombord jeg kan ikke se en eneste plass att båten har tatt noe skade av dette båten er like fin innvendig år etter år ja faktisk så har jeg aldrig sett noe som helst spor etter mugg eller svartsopp . Tenker derfor mange ganger tanken att jeg ikke forstår hvorfor mange styrer så på med alskens ting som fuktslukere / kondensfjerner eller hva det måtte nå være . i hvertfall for dem som har en båt som er knusktørr i kjølen og pottetett i hele overbygget så vil jeg for min del påstå att dette med fuktfjerning er helt unødvendig .

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...