HKH Startet 24.November.2016 Link til dette innlegget Startet 24.November.2016 Hei Jeg bygger en klassisk "Run about" båt i tre. (Profilbildet) Båten er ca. 20' og har en inboard Chevy V8 motor som er smal block. Denne motoren har ca 200HK tror jeg. Girkassen har et 1:1 forhold (Input turtall=output turtall) med rett aksel til propellen. Akselen har 15-grader helling. Når det gjelder design, tilpassing og installasjon av motorfeste har jeg en stor utfordring. Alternativ 1: Skal jeg designe løsningen slik at motoren også har en 15-grader helling? Alternativ 2: Eller skal jeg installere motoren rett (parallelt med båtens chassi) og bruke en form for knekt/bøyelig akselkobling? Hvilke ulemper og fordeler har disse alternativene? Hvilket alternativ bør jeg velge? Alle forslag og kommentar tas i mot med glede :) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Får mindre motoreffekt vist du går for alternativ 2 Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Du får thrustlager med cv ledd som tåler iallefal 4+4 grader. Men sjekk kva maskina du har tåler / har oppgitt som anbefalt vinkling. Eg hadde samme dillemma, propellaksling i 11 grader og rett gear uten drop. Eg valgte thrustlager med cv ledd som kan ta opp 4+4 grader, og satte motor i 7 grader som var anbefalt vinkel. Eg angrar på at eg ikkje bytta til ein anna nedvinkla gearkasse, det hadde vert mykje enklare, ca samme kostnad, og eit slitasjepunkt mindre. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Du behøver ikke ta hensyn til temaet redusert effekt. Det er helt andre utfordringer som gjelder i dette tilfellet. Du sier ingen ting om denne motoren har vært installert i båten tidligere, og i så fall hvordan. Heller ikke om dette er en marinemotor, eller om det er en bilmotor. Så ut fra worst case scenario: Motoren er designet for å 'gå i water', det vil si at den ikke fikser mer enn max. 5 grader helling fra horisontalplanet. Ser man på tidlig Volvo (B16, B18) drevinstallasjoner, tippet disse motorene forover når båten lå i ro. For å kompensere for at baugen reiste seg under fart. I tillegg har du en motor der sylindrene står 45 grader fra vertikalplanet (90 grader V8). Dette fører til at muligheten for at veivskinkene tar ned i oljebadet og spruter motorolje opp i sylindrene øker. På en diesel vil motoren starte å gå på motoroljen, på en bensinmotor vil det føre til økt oljeforbruk og koksing på bakre sylindere. Ut fra det jeg har skrevet over kan du bare glemme med denne motoren og vinklingen å montere er 'rettlinjet' girkasse. Hvis du monterer en 8 grader nedvinklet kasse, har du 'bare' 7 grader du må kompensere for. Ledd for å kompensere: For vanlige kryssledd er ikke dette noe problem. Men problemet i dette tilfellet er at inngående kryss må ha samme vinkling som utgående kryss. Dette har sin grunn i at vinkelhastigheten med forskjellig vinkling på kryssene ikke blir lik. Altså kan du glemme den muligheten, hvis du da ikke får en eller annen leverandør av slike kryss til å garantere en gitt vinkelfeil. Den neste type ledd er de såkalte homokinetiske ledd. Disse kjører uansett vinkelfeil. Så vidt jeg vet er maks. for leddene som er i handelen 4 grader feil for hvert ledd (NB: Gjelder totalfeil i alle plan). Uansett ledd, så er absorbert vinkelavvik linket til en pereferihastighet. Altså antall omdreininger hensyntatt diametere. Til sammenligning går akslingen på Hulda aldri over 800 rpm. Men byggemålene til Hulda er mye grovere enn hos deg. Dog skal du ha en propellaksling som kan gå maks 3500 rpm. Og der er uansett ganske fort. Igjen må det vurderes dimensjoner og ikke minst balansering av komponenter. Slik at ikke hele dritte forlater båten ved et eller annet kritisk turtall. Uansett ledd nevnt over, du må ha et trust(trykk)lager for å ta trykket/draget fra propellen. Til sammenligning har Hulda GM 6,2L med nedvinklet kasse og CAV-ledd med trustlager. Vinkel på propellakslingen er 13 grader. Det går akkurat med marin bunnpanne fra Peninsular Motors og redusert (tilpasset) oljemengde i sumpen. Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
HKH Svart 24.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Tusen takk for alt informasjonen og kunnskapen du delte med meg. Jeg har lest og forstått en del ting. Jeg har samtidig innsett at jeg har flere faktorer å ta hensyn til. Denne båten er fortsatt under konstruksjon og har ingen hardware kobling/installasjon ennå. Motoren har opprinnelig vært bil-motor, ble marinisert og brukt i en annen båt. Jeg kjøpte den og mekanikeren skal ta en helsesjekk/renovering/overhaling på den avhengig av behovet. Når motoren og girkassen er klar til bruk jeg skal lage modulbasert motorfeste anordninger slik at motor/girkasse med ferdig skrudd motorfester faller på plass med en skinnemodul-løsning. Jeg skal lese besvarelsen noen ganger og google for å sikre meg at jeg har forstått alt og ikke overse noenting før jeg går videre. Jeg hadde også tenkt på trustlager. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 I og med at du starter fra scratch både med motor og båt, så står du friere. Tenk også tanken at jo lenger propellaksling du har inne i båten, dess flere muligheter har du til å kompensere for vinkelavvik. Blant annet kan du dele opp akslingen i flere segmenter, bruke støttelager osv. Blant annet plassere propell og ror så langt akter som mulig. Det hele blir en avveiing av hva man er ute etter. En del racere fra 20-tallet hadde også motoren plassert under fordekket, installasjon som om det skulle være en bil på vannet. For å trekke frem Hulda igjen. Her er propellakslingen ekstremt kort. Grunnen er at motorens plassering er gitt av grunnkonstruksjonen. Dessuten er rorets plassering gitt ut fra ønsket om isgående egenskaper og styrke ved eventuell grunnstøting. Forhold som du kan se helt bort fra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.