Jump to content

Yamaha 9.9 drev

OT-flyktning

Recommended Posts

Da er jeg igang  :smiley:

Vi kjøpte denne motoren (en del detaljer hopper jeg over) og hadde den i kjelleren. Laget nytt håndtak for giring (ble før brukt med kontrollboks) og skulle sette den på båten i ettermiddag.

Da dryppet det olje fra propellnavet.

For å gjøre det kort. Dro enheten ut av undervannshuset og det så ganske ok ut innvendig. Kanskje vi satte bare 'thrust washern' på feil vei da vi tok av propellen under prosessen en gang. Kan det føre til at det lekker olje? Vel å merke: motoren ble ikke brukt/kjørt i denne tilstanden.

Så langt har jeg funnet ut (tror jeg) at oljetetning er en gummi-greier (simmering?) rund akslingen som spennes litt fast vha en spiralfjær. Er det alt? (I tillegg en O-ring som tetter hus mot innsats)

Videre: da jeg dro ut mekanikken ble det en stålpinne (herdet) liggende igjen i undervannshuset som tydeligvis hører i enden av akslingen og presser sammen en fjær som styrer clutchen. Men denne pinnen er plan i den ene enden og rund i den andre. Jeg tror den satt med den plane enden i akslingen, men er ikke sikker. Noen som vet?

Eller kanskje noen har til og med en verkstedsmanual og kan skanne eksplosjonstegningen av mekanikken til meg. Fant ingenting på medlemssidene heller.

Det var da ikke mange svar, nei  :confused:

Men det gjør ingenting, fordi jeg fikk svar et annet sted og at alle skal lære litt mere kommer løsningen her (hvis det stemmer da, men det høres rimelig ut):

Det var IKKE olje fra girhuset, men noe 'oljete søle' som kommer ned gjennom stammen/eksosrøret fra motoren når motoren bæres og håndteres og havner i noen uvante posisjoner. Fargen var da også mye svartere enn den oljen som jeg senere så i girhuset.

Når det gjelder pinnen så sitter den med rundingen innover huset, hvor rundingen sklir på den profilerte stanga som skyves opp- og nedover når man skifter gir.

Nå håper jeg bare at det stemmer.

• 4 uker senere...

Motoren står fortsatt i garasjen. Jeg nektet å bruke tid på den sålenge moderskipet fortsatt sto i hagen mens sjaluppen hadde sin velfungerende 8-hester.

Nå er moderskipet på vannet, vimpelen er på plass og idag hellet vi et lass med utstyr ned fra loftet med omvei gjennom bilen og over i båten. Til helgen blir det tur.

Så tenker vi på 10-hestern igjen....

Er det den du skrev om her?

Nysgjerrig på hva du fant ut til slutt... :lol:

Ja, si det. Det som synes sikkert er 2 ting:

1) Impellerpumpen suger dårlig men pumper bra nok når den er igang. Er usikker um det er nrmalt for denne motoren, men inmaten så jo riktig ut.

2) Under høstklargjøring ifjor høst satte jeg motoren ikke lav nok i bøtta og fikk da 'panikk' da ikke vannet kom. Etter mange timer med mekking men uten noe endring i opplegget satt jeg den til slutt lavere og så virket det.

Så med andre ord: lært mye om impeller på ub-motor men om det er en feil eller feature på denne yamaha-8-hesteren er jeg fortsatt ikke sikker på. På båten henger den ihvertfall så dyp i vannet under starten at pumpen har ingen problemer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...