Jump to content

Mellom Bunnstoff og Gelcoat ? 70 talls svensk. Hva ? Bilde ?

finnstru

Recommended Posts

Hei.

På min "ny"-anskaffed 70 talls svensk bygde seilbåt så er det mellom bunnstoffet og gelcoat'n noe som for meg (som er landkrabbe) har konsistens omtrent som sprøyte sparkel (sprøtt og tørt, kan skrapes av om en tar i litt, løsner som småbiter/støv).

Hva er dette ?  Er det vanntett ?

Normalt skulle det vel vært epoxy der.

Planen min er å flekk pensle på epoxy der jeg ser gelcoat'n (rødt) og forøvrig ikke noe (bare stoffe).  Kommentar ?

Eksempel bilde (øvre høyre del av bildet (ikke det hvite bunnstoffet)) :

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48047872/Kj%C3%B8len2016/2016-11-23%2019.11.21.jpg

NB : Skraper jeg det helt rent (se større rødt område) så er det ikke noe tegn til plastpest (det bare ligner litt).

Redigert av finnstru (see edit history)

Ja, for meg ser det ut som "Grunning", lagde de dem slik på 70 tallet ? og ja, det har helt klart ballet på seg noen lag med bunnstoff her og der :-), har ikke tenkt og gjøre noe med det.

"Båten laget i Epoxy",... hmmmm,..... gjorde de det på 70 tallet ?,..... selger sa han hadde utbedret plastpest ett sted og jeg ser utbedringer ett par andre steder også.

Kan det være det bunnstoffet / den primeren båten kom med ? / Eller som første mann påførte ? (Lurer på om Becker 27 kom som halvfabrikata eller noe sånt).  Eller har første mann rett og slett sprøyte grunnet (primet) på Gelcoat'n før han la på bunnstoff ? ...... Det er veldig jevnt og flatt så jeg tror det kan ha vært sprøytet på båten når den var ny.

Jeg tolker dere da dit hen at dette neppe er epoxy, og at når gelcoat'n under er o.k. så er gelcoat + bunnstoff egentlig bra nok. ..... Men jeg bør vel uansett ha en slags primer mellom gelcoat og bunnstoff, og da kan jeg kanskje like godt bruke epoxy ?

Det jeg er litt redd for er at om jeg flekker med epoxy her og der, kan det da trenge inn vann mellom gelcoat og epoxy (i den porøse grunningen f.eks.) og at det på sikt kan skape problemer.  Eller er bunnstoffet såpass vanntett at det i praksis ikke er noe problem ?

Googlet litt bilder og fant denne artikkelen fra utbedringer på en båt ikke veldig ulik min :

http://www.lizardheadone.com/Hull.html

Ca halvveis ned i denne ganske så grundige rapporten så er det nærbilde av hekken der han har lagt på noe grønt som ligner litt på det jeg har slipt/skrapt meg inn til.  Han kaller det for " epoxy putty" "This putty will crack and chip over time and needs to be replaced" ..... Noe som passer svært godt sett med mine øyne. 

Men hva er "epoxy putty" ?

epoxy "sparkel" - og den var på den tiden ikke nødvendigvis egnet til å bruke under vannlinjen. Ser ikke bort fra at Plastic Padding er produsent og det var ikke kjent at epoxy ikke er epoxy mhp egenskaper undervann, fleksibilitet, vedheft etc. Så man tok noe som satt fast. Og det gjorde den, ihvertfall en stund.

Det var vel oftest polyester man brukte og ofte bruker fremdeles.

Jeg oppfatter at det er litt avhengig av hvor mye jobb du ønsker å ha nå kontra siden. Jeg ville ikke satt min lit til produkter fra 70-tallet under vannlinjen. Til det har jeg sett for mange ugreie konsekvenser og følgeskader.

a)Så du kan lukke øynene og legge på bunnstoff. Ser ingen grunn til å flekke og lage halveis mye jobb.

b)Eller du kan være lat på lang sikt og lage en h... jobb nå. Med å ta ned skroget til gelcoat. Reparere skader i gelcoat på riktig måte. Legge ny grunning x5. Og så bunnstoff

-der røyk den vinter'n og våren...

Guest Avmønstret#

b)Eller du kan være lat på lang sikt og lage en h... jobb nå. Med å ta ned skroget til gelcoat. Reparere skader i gelcoat på riktig måte. Legge ny grunning x5. Og så bunnstoff

-der røyk den vinter'n og våren...

Tenkte litt på det samme. Om jeg skulle seile regatta til sommeren og båten ellers var og god stand og klar for sjøen så er det bare å knalle til og ta bunnjobben. 

Om det er andre ting på båten som må gjøres for å få den sjødyktig/klar for sesongen ville jeg prioritert det foran å ta bunnen. Dvs gjort "båten" ferdig og kanskje ta bunnen neste vinter som et aleneprosjekt den vinteren..?

Er båten et langtidsprosjekt som skal stå flere år på land blir vel rekkefølgen mindre viktig.  

-----

Og pris/stand på båten da og hva du skal bruke den til. Er båten "i nedre prissjikt" og skal brukes til noen turer om sommeren uten større oppgraderinger ellers, vet ikke om jeg hadde giddet å legge så mye jobb i en bunnjobb. For det er vel forsåvidt ikke noe problem med bunnen utover at det er flere lag bunnstoff som kanskje bremser båten 0,2-3 knop, kanskje. 

Takk :-) ...... Den hadde marsjfart 5 knop v. 2000 omdr når jeg kjøpte den.  Nå var den nede i 4.5 knop men det hadde grodd betydelig så det var nok hovedårsaken. .... Regattabåt blir den ikke brukt som.  Gått mest noen turer som motorbåt, med drøm om og seile en del (men selger seilte den mest).  Båten forøvrig er vedlikeholdt, så er generelt ikke så mye som trengs å gjøres. .... Men jeg er jo (sukk) i gang med å "flekke og lage halvveis mye jobb" som det blir sagt her ;-),.... og gelcoat'n ser jo fin ut under, så sikkert riktig som dere sier at her hadde det holdt og stoffe. .... Tror det var det selger gjorde. ..... Tusen takk for hjelpen. ... Føler jeg har fått fullgodt svar som tråden står nå.

Guest Avmønstret#

En får jo tusen svar her, som er veldig ok. Men en løsning som har holdt i snart 40 år er antagelig helt ok. Ihvertfall tenker jeg sånn. ;-)

Selv om noen mener at en ikke kan sette sin lit til noe fra 70 tallet så har det fortsatt holdt i nær 40 år. Jeg stoler mer på det som fasit enn hva x lag tett epoxy på utsiden av et snart 40 år gammelt glassfiberskrog kan føre til.

"Never change a winning team", som det heter. Velprøvd og utprøvd er jo gjerne noe man liker å forholde seg til.

--------------

Og du vil alltid ha bunnlinja ifht verdi på båten. Vil aldri få igjen noe for å gjøre en sånn jobb. Men er planen å ha båten lenge så er det jo greit. Om det ligger i kortene at det blir båtskifte innen ikke alt for mange år så... tja.  

Personlig så hadde jeg stoffet båten og brukt tid på andre ting. Men kanskje tatt det som eget prosjekt en annen vinter dersom jeg hadde fryktelig lyst. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...