Jump to content

Forskjeller i taukvaliteter til fall


Player 311

Recommended Posts

Hei! Jeg går med planer om å investere i nytt storseilfall, men blir ikke klok på alle de forskjellige typer tau... Jeg ser det finnes fall fra 17,-/m til over 100,-/m

Jeg er å regne som en nybegynner når det gjelder seiling. Det er primært turseiling, men det hender jeg prøver meg på en onsdagsregatta uten at jeg har store ambisjoner om å hevde meg der...

Båten er en masthead rigget 1/2 tonner fra tidlig 80tall, og jeg har i dag wire i fallet.

 

Vil jeg merke stor forskjell på et fall til 20,-/m og et til 100,- ?

 

Jeg ser Maritim har SIRIUS HVIT/BLÅ 10MM FALL OG SKJØTELINE

Art.nummer: 61510-10 til 30,-/m. mens Watski har MARLOWBRAID til 30,-/m

 

Er dette brukenes til fall ?

Er det viktig å bytte trinse i mastetoppen, det ser ut som et 10mm passer greit i trinsa, men jeg tror den egentlig er for wire?

Link to post
Share on other sites

Det tauet du får på maritim har jeg brukt på ett fall før, det funker utmerket, ANBEFALES. Den er god å vinsje, funker også godt til sjøte, brukte denne på sjøtet på e-jolla. Men jeg tror ikke det er noe særlig vits med wire, har aldri kjønt det helt, svenskene bruker det på alt som er av e-joller, laser ++ men jeg har aldri brukt det jeg.

Link to post
Share on other sites

Er det viktig å bytte trinse i mastetoppen, det ser ut som et 10mm passer greit i trinsa, men jeg tror den egentlig er for wire?

Dersom det er wire trinse bør du bytte denne. Hadde dette på båten tidligere, men har nå byttet til tau.

Sporet i trinsa er mye smalere i ei trinse for wire, enn for tau, dessuten er profilen annerledes (mye "skarpere kanter") Bruker du tau i en wire trinse vil du få økt friksjon, samt MYE større slitasje på fallene. Å bytte trinsa bør være en enkel sak :flag:

Link to post
Share on other sites

Skal du bytte fra wire til tau fall, vil du få en del strekk jf. wire. Til turbruk spiller det kanskje liten rolle, men bedriver du litt regatta, vil du angre på at du ikke kjøpte Dyneema til storseilsfallet med en gang. Koster sikkert 3 ganger så mye, - better safe than sorry.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...