Chiwas Startet 26.November.2016 Link til dette innlegget Startet 26.November.2016 Hei, lurer på hvor mange her inne planlegger langtur de nærmeste årene. Hva dere tenker ang utstyr osv dere må ha. Vi planlegger tur om ca 2.5-3,5 år. Vi reiser først til Cran Canaria, blir der rundt 6-12 mnd, før vi kanskje reiser tilbake å reiser rundt i middelhavet (men det kan forandre seg, kanskje vi seiler over antlanderhavet) Utstyr vi skal ha: Redningsflåte i konteiner, Nødpeiler/sender/ lys rakketer, medisiner og førstehjelp, watermaker, ais klasse b, rokna anker og 80m med kjetting, Delorme inreach explorer. Har endel utstyr allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2016 Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 (redigert) Watermaker trenger du neppe på så korte overfarter. Atlanteren er i grenseland. Autoilot og satelitt telefon Redigert 26.November.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 26.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 Trenger kanskje ikke. Men har planer å prøve å ligge mest på dregg å være selvforsynt. Er heller ikke alle steder vannkvalitet er det beste. Ikke alt vann jeg vil ha på tanken heller. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Billigere å kjøpe noen dunker drikkevann i butikken. Det gjør lokalbefolkningen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 TS: jeg tror det er to medlemmer som er på langtur nå. Ihverfall en av de melder relativt ofte her. Kanskje noen kan finne tråden hans? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 (redigert) Tråden Origo på langtur er absolutt en av de mest lesverdige på forumet: https://baatplassen.no/i/topic/111230-origo-p%C3%A5-langtur/. De har snart rundet kloden, og har gjort det på relativt nøkterne betingelser. De viser at man ikke trenger legge enorme ressurser i båt og utstyr for å realisere drømmen. Redigert 27.November.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Chiwas Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Tråden Origo på langtur er absolutt en av de mest lesverdige på forumet: https://baatplassen.no/i/topic/111230-origo-p%C3%A5-langtur/. De har snart rundet kloden, og har gjort det på relativt nøkterne betingelser. De viser at man ikke trenger legge enorme ressurser i båt og utstyr for å realisere drømmen. takk. Har lest alt fra dem og følger med hver dag ;). Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Watermaker trenger du neppe på så korte overfarter. Atlanteren er i grenseland. Autoilot og satelitt telefon Tenkte kanskje jeg klarte meg med Delorme inreach explorer kan sende nød melding med og sms over satellitt. I begynnelsen regner jeg ikke med mer enn 4 dager i åpen sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Billigere å kjøpe noen dunker drikkevann i butikken. Det gjør lokalbefolkningen. Ikke billigere hvis du blir dårlig eller syk (ref det som skjedde med drikke vannet i Bergen). Syntes det var en veldig rar komentar, utifra begrunnelsen min hvorfor jeg ønsker å ha det. Har tenkt å ligge mest mulig på drekk. Da kan jeg fylle opp vanntankene mine, dusje å ha den komforen som jeg er vant til (bodd i båt et par år nå). Det hadde vært veldig kjekt her hjemme i Norge også på vintertid da det er litt vanskelig å få tak i vann på bryggene. En annen ting er at veldig mange vannflasker tar også mye stueplass, men kommer til å ha endel flaskevann også, men vi har ingen planer å ligge i brygge hele turen vår, heller bare der vi må. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Naboen i havna har watermaker, og jeg hører bare lovord. Hva med strøm ombord, noen planer for oppgraderinger her? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Ikke billigere hvis du blir dårlig eller syk (ref det som skjedde med drikke vannet i Bergen). Syntes det var en veldig rar komentar, utifra begrunnelsen min hvorfor jeg ønsker å ha det. Har tenkt å ligge mest mulig på drekk. Da kan jeg fylle opp vanntankene mine, dusje å ha den komforen som jeg er vant til (bodd i båt et par år nå). Det hadde vært veldig kjekt her hjemme i Norge også på vintertid da det er litt vanskelig å få tak i vann på bryggene. En annen ting er at veldig mange vannflasker tar også mye stueplass, men kommer til å ha endel flaskevann også, men vi har ingen planer å ligge i brygge hele turen vår, heller bare der vi må. Sier du det! Nå er det ikke vanlig utlandet at befolkningen 'skit i brynn'. Men de har sikkert lært det i Bergen også nå. Om bord på Hulda greier vi oss nokså lenge med 150 liter tankvann. Vi behøver ikke daglig dusj. Og vi har med kjøpevann som vi drikker. Har aldri blitt syk av det. Kompisen min og kona dro fra Lesø til Mogan med en 28 foter. 75 liter vann på flexitanken og resten flaskevann. Hadde flaskevann i noen tid etter at de kom frem etter en non stop tur på 21 døgn. Men, man bør absolutt ha med komforten og vanene hjemmefra når man skal på tur. Jeg kunne ikke tenke meg å dra uten trommesettet og flygelet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Naboen i havna har watermaker, og jeg hører bare lovord. Hva med strøm ombord, noen planer for oppgraderinger her?Har 400 amp med lifepo4. Skal ha 200 til. Kikket litt på efoy 210 som ekstra Bacup. Har et 2kw bensin aggregat, litt usikker hva jeg velger. Har har 350 watt solcelle. Skal teste ut i sommerferien neste år om hva behovet blir. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Minimum daglig væskeinntak er vel 2 liter. Si at man under anstrengende omgivelser drikker 3 liter. Så med monn, 10 liter holder 3 dager pr person. 100 liter 30 dager... to personer trenger da 200 liter drikkevann for en måned. Og da er ferskvann hellig. Å ha saltvannskran på bad og bysse må da være lurt... videre, å ha med en presenning som leder regnvann til en bøtte eller dedikert vanntank, er vel ikke å forakte. Selv om man har en ny og fresj båt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Forøvrig tør jeg vedde på at innen den tiden TS kaster loss, om et par år, så kommer solcellepanel til å få betydelig bedre ytelse og batteripakker bedre og rimeligere. Kanskje det er noe av det siste man kjøper og monterer, rett før avreise .. :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Sier du det! Nå er det ikke vanlig utlandet at befolkningen 'skit i brynn'. Men de har sikkert lært det i Bergen også nå. Om bord på Hulda greier vi oss nokså lenge med 150 liter tankvann. Vi behøver ikke daglig dusj. Og vi har med kjøpevann som vi drikker. Har aldri blitt syk av det. Kompisen min og kona dro fra Lesø til Mogan med en 28 foter. 75 liter vann på flexitanken og resten flaskevann. Hadde flaskevann i noen tid etter at de kom frem etter en non stop tur på 21 døgn. Men, man bør absolutt ha med komforten og vanene hjemmefra når man skal på tur. Jeg kunne ikke tenke meg å dra uten trommesettet og flygelet :-) Nå har ikke jeg noen bakgrunn å fortelle deg om hva du er vant med, men jeg har bodd mange år ganske komlig rundt i Afrika og Asia. Når jeg har dusj og vaskemaskin så er det greit å kunne bruke det når jeg ikke har noen planer å bo mere enn det vi behøver i kaia rundt om kring. At du mener det er tull med watermaker er opp til deg, men jeg ser fordeler med at jeg da ikke trenger å dra inn til land så ofte for å fylle vann. Du sier at det er ikke vanlig de skit i brynn, spør deg selv hvorfor det er så mye klor i vannet nedover Europa :). Men mitt valg er i hovedsak for å kunne være lenge ute uten å måtte gå til kai og beholde noe konfor ombord. Sikker på du har ting i båten din som "ikke" alle har også uten at jeg skal henge deg ut pga det. Men et tips ang vann, det er noe jeg har drevet med mange steder i verden, så det har jeg ganske mye erfaringer på, blant annet fra Balkan, Asia og Afrika. Det er utrolig mye Skit som kommer i vannet, selv enkelte steder i Norge også. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Minimum daglig væskeinntak er vel 2 liter. Si at man under anstrengende omgivelser drikker 3 liter. Så med monn, 10 liter holder 3 dager pr person. 100 liter 30 dager... to personer trenger da 200 liter drikkevann for en måned. Og da er ferskvann hellig. Å ha saltvannskran på bad og bysse må da være lurt... videre, å ha med en presenning som leder regnvann til en bøtte eller dedikert vanntank, er vel ikke å forakte. Selv om man har en ny og fresj båt. Er det veldig varmt drikker du mye mer. Værtfall til å begynne med. Ja, det med salvanskran osv er smart det, men med watermaker så slipper jeg det så lenge det virker. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Forøvrig tør jeg vedde på at innen den tiden TS kaster loss, om et par år, så kommer solcellepanel til å få betydelig bedre ytelse og batteripakker bedre og rimeligere. Kanskje det er noe av det siste man kjøper og monterer, rett før avreise .. :) Nå har jeg både tid og bruker både veldig mye i uthavner, så da er det jo greit når jeg har tid til å forske litt på ting, finne ut hva som virker og ikke virker. Solcelle har det skjedd endel på de siste årene, for mye watt nå på liten flate. Så når jeg bruker båten hele året ser jeg ikke noe grunn til å ikke bruke penger på det nå som jeg drar nytte av det, men kan hende jeg oppgraderer til nyere og bedre ved den tid, det kan jo hende. Hvis du har mulighet og interesse for det, ser jeg ikke grunn for å vente med å investere. Har mye glede av disse tingene allerede, så da hvorfor vente? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 -ikke sånn ment st jeg skal belære om noe ang innkjøp av solceller. Har man glede og nytte av det i tiden frem til avreise, så venter man selvfølgelig ikke :) Ang væskepåfyll så ja, man drikke gjerne mere i sol, varme, vind og aktivitet. Jobbet sjøl et år på Balkan. På sommeren, i 35-40 varmegrader, gikk det opptil 10 liter om dagen, det vanskeligste var å få i seg nok salt... Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 -ikke sånn ment st jeg skal belære om noe ang innkjøp av solceller. Har man glede og nytte av det i tiden frem til avreise, så venter man selvfølgelig ikke :) Det er faktisk viktig. Spesielt med watermaker at man får i seg nok salter osv når man drikker sånn type vann. Det som er mest spennende med vårt prosjekt er at vi har ikke noe end dato. Om vi reiser i 3 år eller 5 år spiller ingen rolle. Liker tanken på friheten og ny opplevelser Ang væskepåfyll så ja, man drikke gjerne mere i sol, varme, vind og aktivitet. Jobbet sjøl et år på Balkan. På sommeren, i 35-40 varmegrader, gikk det opptil 10 liter om dagen, det vanskeligste var å få i seg nok salt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Nå har ikke jeg noen bakgrunn å fortelle deg om hva du er vant med, men jeg har bodd mange år ganske komlig rundt i Afrika og Asia. Når jeg har dusj og vaskemaskin så er det greit å kunne bruke det når jeg ikke har noen planer å bo mere enn det vi behøver i kaia rundt om kring. At du mener det er tull med watermaker er opp til deg, men jeg ser fordeler med at jeg da ikke trenger å dra inn til land så ofte for å fylle vann. Du sier at det er ikke vanlig de skit i brynn, spør deg selv hvorfor det er så mye klor i vannet nedover Europa :). Men mitt valg er i hovedsak for å kunne være lenge ute uten å måtte gå til kai og beholde noe konfor ombord. Sikker på du har ting i båten din som "ikke" alle har også uten at jeg skal henge deg ut pga det. Men et tips ang vann, det er noe jeg har drevet med mange steder i verden, så det har jeg ganske mye erfaringer på, blant annet fra Balkan, Asia og Afrika. Det er utrolig mye Skit som kommer i vannet, selv enkelte steder i Norge også. Hvis du leser ditt eget startinnlegg, så skjønner du kanskje hva du får svar på. At du deretter trekker inn et innslag av kloakk i Bergens drikkevann for noen år siden som eksempel, gjør det enda mindre seriøst. Altså, som man rope i skogen får man svar. Men hvis du lurer på watermaker i tropene, kan jeg blant annet vise til YouTube og en serie som heter 'Follow that boat', om et ektepar som seiler og jobber med en båt ved navn 'Esper'. De er meget godt fornøyd med sin watermaker. Yter den service og sjekker vannets pH og bakterieinnhold. Blant annet har de 'Esper' liggende på verft i Thailand et års tid for total renovering. Teakdekk blir fjernet, innredning blir byttet, elektrisk blir byttet. Virkelig gjennomgripende endringer basert på flere års seilas i tropene, og diverse lekkasjer gjennom dekk. De har seilt rundt med vanlig pakkboks på propellakslingen. Den blir skiftet til PSS (mekanisk tetning). Propellakslingen har grove skader av hva man har definert til Crevice corrosion, som er ikke er uvanlig på austenittisk stål. Man finner, som følge av anbefaling fra spesialist på et eller annet forum, å beholde akslingen. Det spesialist-metalllurgen trolig ikke har fått med seg, er at denne korrosjonsformen ikke lar seg stanse om materialet blir utsatt for (syklisk) belastning. Altså kommer akslingen før eller senere til å ryke tvers av inne i den nye mekaniske tetningen. Hvilket vil gi en heftig lekkasje, om man har uflaks. Tenker også på en annen meget informativ tråd her om maskinering av propellakslinger. Så moralen er, spør man om synsing, så får man synsing. Og de som synser er uten ansvar. Men dess bedre forhåndsopplysninger man i utgangspunktet gir, dess bedre synsing/tilbakemelding kan man risikere å få. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Hvorfor jeg trakk inn Bergen var fordi norsk vann ansees som veldig trygt. Ved å bruke watermaker så er det en risiko mindre når du drar inn at de lokale kjøper flaskevann. Watermakern jeg har sett på er portabel fra Rainman. Lettvint. Du må jo gjerne mene hva du vill om watermaker, men dette minner meg om at noen synes det er idiotisk å kjøpe Mercedes når en kommer seg greit rundt med liten Opel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Jeg har vel ikke noe imot watermaker! Nå har jeg til og med gitt deg anbefaling til noen som virkelig bruker og vedlikeholder watermaker. Jeg så ikke poenget med investeringen for å seile til Gran Canaria. Les ditt første innlegg, kanskje det springer opp et lys. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 (redigert) En venn måtte vende på arcen nå grunnet mastehavari. En annen båt måtte evakueres grunnet lekkasje. Det er kanskje forberedelser mot trøbbel underveis og annen sikkerhet som fortjener mest oppmerksomhet frem mot avreise tenker jeg. PS: Ønsker man watermaker, ja da er det fritt frem :-) Redigert 28.November.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Som jeg skulle skrevet det selv. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Som så mange er drømmen der. Utfordringen er å få fri og ett mannskap. Strøm er eneste bekymringen, ellers er alt klart. En del solsellepaneler. Bygge om kjøleskapet, bruker for mye strøm nå. Hvis tid bytte autopilot. Anngående vann, når vi seilte over atlantern brukte vi mye mindre enn det som skrives over, under 2 liter per pers per døgn. Vi var gangske sprarsomme. Jeg kommer ikke til å kjøpe watermaker før stillehavet planlegges. Lagring er også en utfordring, så kan bli noen ombygninger der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.