Jump to content

langtur i løpet av de nærmeste årene


Chiwas

Recommended Posts

Jeg har vel ikke noe imot watermaker! Nå har jeg til og med gitt deg anbefaling til noen som virkelig bruker og vedlikeholder watermaker. Jeg så ikke poenget med investeringen for å seile til Gran Canaria. Les ditt første innlegg, kanskje det springer opp et lys.

? Jeg har sagt at målet mitt er å ligge mest på anker. Derfor forklarte jeg bruk av watermaker. Det andre pga sikkerhet. Lyset er på, men når du mener det er bedre å drikke flaskevann fordi lokalbefolkningen gjør det så lurer jeg litt på inngangsvinklen din.
Link to post

En venn måtte vende på arcen nå grunnet mastehavari. En annen båt måtte evakueres grunnet lekkasje. Det er kanskje forberedelser mot trøbbel underveis og annen sikkerhet som fortjener mest oppmerksomhet frem mot avreise tenker jeg. PS: Ønsker man watermaker, ja da er det fritt frem :-)

Selvfølgelig. Skal riggen ned og alt skal sjekkes. Må få tak i reservedeler av hva som er slitedeler. Skal også skifte ror lager og rorhus. Prøve å minske problemer man kan få underveis, og prøve å være så godt forberedt på at ting kan komme overraskende.
Link to post

Som så mange er drømmen der. Utfordringen er å få fri og ett mannskap. Strøm er eneste bekymringen, ellers er alt klart. En del solsellepaneler. Bygge om kjøleskapet, bruker for mye strøm nå. Hvis tid bytte autopilot. Anngående vann, når vi seilte over atlantern brukte vi mye mindre enn det som skrives over, under 2 liter per pers per døgn. Vi var gangske sprarsomme. Jeg kommer ikke til å kjøpe watermaker før stillehavet planlegges. Lagring er også en utfordring, så kan bli noen ombygninger der.

er det ford årlig isolert eller kjøleanlegg for gammelt? Strøm og vann er det noe mann til en grad kan spare mere på. Deilig hvis man kunne sluppet å tenke på det :)
Link to post

Nå må du prøve å holde deg til sak.

Det har jeg prøvd på. 2 av meldingene du har skrevet, det første du skrev helt meningsløst og ingen verdi for noen. Resten virker det som om du skriver for å bare være personlig angrep av en eller annen grunn ( sånn jeg oppfatter det). Til vanlig av det jeg har sett du har skrevet er du saklig. Ikke lett å holde seg til saken når jeg føler du prøver å enten å sette meg i bås eller hva når du kommer med ingenting. Hvis det er noe kan du bare sende meg en pm
Link to post

er det ford årlig isolert eller kjøleanlegg for gammelt? Strøm og vann er det noe mann til en grad kan spare mere på. Deilig hvis man kunne sluppet å tenke på det :)

Kjøleskapet er stort, dårlig isolert og kompressoren virker ikke optimal. Kjøling er sammen med autopilot to store store strømsluk, tror de er mer økonomisk å splitte kjøleskapet, etterisolere der det er mulig (ikke enkelt på alle sider) og kjøpe optimal kompressor enn å kjøpe lading til dårlig system.

 

Kunne egentlig tenke meg en liten ekstremt strømgjerring plotter også. Trenger ikke to store fargeskjermer på havet. GPS kurs, target kurs, GPS fart og fart til neste waypoint er alt jeg trenger på vakt.

Link to post

Jeg hopper ut av denne tråden i og med at alt jeg skriver ser ut til å bli oppfattet som provokasjon.

 

Jeg har resonert mye rundt akkurat det pacuare skriver over. Kjølingen vår drar mye, selv om systemet fra Waeco skal være topp. I tillegg kommer presisjonsnavigasjon fra Trimble som trekker en del. Utstyret fra Garmin varmer opp salongen, virker til å bruke mye energi. Det er klart en del å hente. Jeg kommer til å splitte kretsene, slik at noen av dingsene kan slås av når strømsparing er aktuelt. Så en enkelt plotter som samtidig plukker opp/sender AIS ville være greit, hvilket vi har på innvendig styrepos. Slik det er nå, starter vi aggregatet en gang eller to i døgnet for å toppe batteriene. Hadde vært greit om mesteparten kunne dekkes inn av solceller.

 

Garminutstyret vårt er av 4000-serien, inkludert ekkolodd, radar og AIS. Det kan virke som om dette utstyret er designet for motorbåt der strømsparing ikke er tema på samme måte som i en seilbåt. Autopilotens linjerhydraulikk er Robertson, heller ikke det mest strømsnille. Robertson blir styrt av Raymarine, kjører helt fint.

Link to post

Kjøleskapet er stort, dårlig isolert og kompressoren virker ikke optimal. Kjøling er sammen med autopilot to store store strømsluk, tror de er mer økonomisk å splitte kjøleskapet, etterisolere der det er mulig (ikke enkelt på alle sider) og kjøpe optimal kompressor enn å kjøpe lading til dårlig system.

 

Kunne egentlig tenke meg en liten ekstremt strømgjerring plotter også. Trenger ikke to store fargeskjermer på havet. GPS kurs, target kurs, GPS fart og fart til neste waypoint er alt jeg trenger på vakt.

Jeg isolerte mitt kjøleskap med en blå (har isopor lignene sak, brukes til isolering av grunnmur, gulv i hus, husker ikke hva det heter) som jeg la i bunn og på toppen av kjøleboksen min. Jeg syntes bare det blei mye bedre. Så kjøpte jeg isotherm smart energi kontroll ( http://seatronic.no/kjol-og-kok/kjoleskap-og-kjolebokser/tilbehor-og-reservedeler/isotherm-smart-energi-kontroll ).

Jeg bruker betydlig mindre strøm nå. Isolerte også under kjøleboksen da kjøleagregate står der å lager endel varme.

Link to post

Jeg hopper ut av denne tråden i og med at alt jeg skriver ser ut til å bli oppfattet som provokasjon.

 

Jeg har resonert mye rundt akkurat det pacuare skriver over. Kjølingen vår drar mye, selv om systemet fra Waeco skal være topp. I tillegg kommer presisjonsnavigasjon fra Trimble som trekker en del. Utstyret fra Garmin varmer opp salongen, virker til å bruke mye energi. Det er klart en del å hente. Jeg kommer til å splitte kretsene, slik at noen av dingsene kan slås av når strømsparing er aktuelt. Så en enkelt plotter som samtidig plukker opp/sender AIS ville være greit, hvilket vi har på innvendig styrepos. Slik det er nå, starter vi aggregatet en gang eller to i døgnet for å toppe batteriene. Hadde vært greit om mesteparten kunne dekkes inn av solceller.

 

Garminutstyret vårt er av 4000-serien, inkludert ekkolodd, radar og AIS. Det kan virke som om dette utstyret er designet for motorbåt der strømsparing ikke er tema på samme måte som i en seilbåt. Autopilotens linjerhydraulikk er Robertson, heller ikke det mest strømsnille. Robertson blir styrt av Raymarine, kjører helt fint.

Dette setter jeg veldig stor pris på at du deler, den Waeco, er det noe du har satt inn selv eller noe som var i båten orginalt? Isotherm er endel av kjølingen bygd opp på at den er av eller på. Med smart kontroll er min erfaring at den går på mindre styrke når den skal kun kjøle litt. Sikkert litt dårlig forklart, men kanskje noe sånt passer inn på den og kunne ha hjulpet litt med strømforbruke? Veit ikke om den passer inn på Waeco eller hvordan den virker

Link to post

Ang kjøleboks, så finnes det vel en sort som har varmeveksler med sjøvannet. Den skal være svært strømgjerrig, men koster en del ekstra.

Nye kjølebokser har vel også mulighet til å koble løs motoren og plassere denne bort ifra selve kjøleboksen.

 

Sjøl hadde jeg en gammel integrerer kjøleboks med termoelektrisk kjøling. Skikkelig dårlig opplegg. Dog, ifbm at jeg isolerte skroget med bl.a 19mm Armaflex, enkeltlaminat skrog, så isolerte jeg også selve skroget inni byssebenken. Omgivelsene hvor kjøleboksen sto, ble ikke da så varme når sollyset traff den skrogsiden og kjøleboksen fikk bedre temp. Dessuten hentet jeg også luft til kjølesystemet så langt nede i kjølen som mulig, via ventilasjonsrør.

Men så skal det også sies at termoelektrisk, som ikke var mye Supercool, som det het, er utdatert og er ikke lenger i bruk hos meg.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Hvordan ordner du sjøvann inn på båtene? 

 

Både Arcona og X har dette som standard (om man bestiller kjøleskap). Varmeveksleren sitter inne i utløpet fra byssa. Den har også et kjølelement i boksen som fryses ned når man kjører motor. 

 

bilde

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...