Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Jeg har vel ikke noe imot watermaker! Nå har jeg til og med gitt deg anbefaling til noen som virkelig bruker og vedlikeholder watermaker. Jeg så ikke poenget med investeringen for å seile til Gran Canaria. Les ditt første innlegg, kanskje det springer opp et lys.? Jeg har sagt at målet mitt er å ligge mest på anker. Derfor forklarte jeg bruk av watermaker. Det andre pga sikkerhet. Lyset er på, men når du mener det er bedre å drikke flaskevann fordi lokalbefolkningen gjør det så lurer jeg litt på inngangsvinklen din. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 En venn måtte vende på arcen nå grunnet mastehavari. En annen båt måtte evakueres grunnet lekkasje. Det er kanskje forberedelser mot trøbbel underveis og annen sikkerhet som fortjener mest oppmerksomhet frem mot avreise tenker jeg. PS: Ønsker man watermaker, ja da er det fritt frem :-) Selvfølgelig. Skal riggen ned og alt skal sjekkes. Må få tak i reservedeler av hva som er slitedeler. Skal også skifte ror lager og rorhus. Prøve å minske problemer man kan få underveis, og prøve å være så godt forberedt på at ting kan komme overraskende. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Som så mange er drømmen der. Utfordringen er å få fri og ett mannskap. Strøm er eneste bekymringen, ellers er alt klart. En del solsellepaneler. Bygge om kjøleskapet, bruker for mye strøm nå. Hvis tid bytte autopilot. Anngående vann, når vi seilte over atlantern brukte vi mye mindre enn det som skrives over, under 2 liter per pers per døgn. Vi var gangske sprarsomme. Jeg kommer ikke til å kjøpe watermaker før stillehavet planlegges. Lagring er også en utfordring, så kan bli noen ombygninger der. er det ford årlig isolert eller kjøleanlegg for gammelt? Strøm og vann er det noe mann til en grad kan spare mere på. Deilig hvis man kunne sluppet å tenke på det :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Som jeg skulle skrevet det selv.Etter ditt første innlegg her ville vel det heller blitt: bedre å holde seg på land som nesten alle mennesker gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Nå må du prøve å holde deg til sak. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Nå må du prøve å holde deg til sak. Det har jeg prøvd på. 2 av meldingene du har skrevet, det første du skrev helt meningsløst og ingen verdi for noen. Resten virker det som om du skriver for å bare være personlig angrep av en eller annen grunn ( sånn jeg oppfatter det). Til vanlig av det jeg har sett du har skrevet er du saklig. Ikke lett å holde seg til saken når jeg føler du prøver å enten å sette meg i bås eller hva når du kommer med ingenting. Hvis det er noe kan du bare sende meg en pm Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Etter ditt første innlegg her ville vel det heller blitt: bedre å holde seg på land som nesten alle mennesker gjør. Hva er hensikten med tråden? Krangletråd (da passer sitert innlegg bra), eller en etterlengtet langturtråd som inneholder diskusjon om løsninger. I siste tilfelle leser og bidrar jeg gjerne. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 er det ford årlig isolert eller kjøleanlegg for gammelt? Strøm og vann er det noe mann til en grad kan spare mere på. Deilig hvis man kunne sluppet å tenke på det :) Kjøleskapet er stort, dårlig isolert og kompressoren virker ikke optimal. Kjøling er sammen med autopilot to store store strømsluk, tror de er mer økonomisk å splitte kjøleskapet, etterisolere der det er mulig (ikke enkelt på alle sider) og kjøpe optimal kompressor enn å kjøpe lading til dårlig system. Kunne egentlig tenke meg en liten ekstremt strømgjerring plotter også. Trenger ikke to store fargeskjermer på havet. GPS kurs, target kurs, GPS fart og fart til neste waypoint er alt jeg trenger på vakt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Jeg hopper ut av denne tråden i og med at alt jeg skriver ser ut til å bli oppfattet som provokasjon. Jeg har resonert mye rundt akkurat det pacuare skriver over. Kjølingen vår drar mye, selv om systemet fra Waeco skal være topp. I tillegg kommer presisjonsnavigasjon fra Trimble som trekker en del. Utstyret fra Garmin varmer opp salongen, virker til å bruke mye energi. Det er klart en del å hente. Jeg kommer til å splitte kretsene, slik at noen av dingsene kan slås av når strømsparing er aktuelt. Så en enkelt plotter som samtidig plukker opp/sender AIS ville være greit, hvilket vi har på innvendig styrepos. Slik det er nå, starter vi aggregatet en gang eller to i døgnet for å toppe batteriene. Hadde vært greit om mesteparten kunne dekkes inn av solceller. Garminutstyret vårt er av 4000-serien, inkludert ekkolodd, radar og AIS. Det kan virke som om dette utstyret er designet for motorbåt der strømsparing ikke er tema på samme måte som i en seilbåt. Autopilotens linjerhydraulikk er Robertson, heller ikke det mest strømsnille. Robertson blir styrt av Raymarine, kjører helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Jeg hopper ut av denne tråden i og med at alt jeg skriver ser ut til å bli oppfattet som provokasjon. Håper da ikke det, du har mye å bidra med med. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Hva er hensikten med tråden? Krangletråd (da passer sitert innlegg bra), eller en etterlengtet langturtråd som inneholder diskusjon om løsninger. I siste tilfelle leser og bidrar jeg gjerne Hensikten min var erfaringer, konstruktive ideer, løsninger som andre har erfart, utstyr osv :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Kjøleskapet er stort, dårlig isolert og kompressoren virker ikke optimal. Kjøling er sammen med autopilot to store store strømsluk, tror de er mer økonomisk å splitte kjøleskapet, etterisolere der det er mulig (ikke enkelt på alle sider) og kjøpe optimal kompressor enn å kjøpe lading til dårlig system. Kunne egentlig tenke meg en liten ekstremt strømgjerring plotter også. Trenger ikke to store fargeskjermer på havet. GPS kurs, target kurs, GPS fart og fart til neste waypoint er alt jeg trenger på vakt. Jeg isolerte mitt kjøleskap med en blå (har isopor lignene sak, brukes til isolering av grunnmur, gulv i hus, husker ikke hva det heter) som jeg la i bunn og på toppen av kjøleboksen min. Jeg syntes bare det blei mye bedre. Så kjøpte jeg isotherm smart energi kontroll ( http://seatronic.no/kjol-og-kok/kjoleskap-og-kjolebokser/tilbehor-og-reservedeler/isotherm-smart-energi-kontroll ). Jeg bruker betydlig mindre strøm nå. Isolerte også under kjøleboksen da kjøleagregate står der å lager endel varme. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Jeg hopper ut av denne tråden i og med at alt jeg skriver ser ut til å bli oppfattet som provokasjon. Jeg har resonert mye rundt akkurat det pacuare skriver over. Kjølingen vår drar mye, selv om systemet fra Waeco skal være topp. I tillegg kommer presisjonsnavigasjon fra Trimble som trekker en del. Utstyret fra Garmin varmer opp salongen, virker til å bruke mye energi. Det er klart en del å hente. Jeg kommer til å splitte kretsene, slik at noen av dingsene kan slås av når strømsparing er aktuelt. Så en enkelt plotter som samtidig plukker opp/sender AIS ville være greit, hvilket vi har på innvendig styrepos. Slik det er nå, starter vi aggregatet en gang eller to i døgnet for å toppe batteriene. Hadde vært greit om mesteparten kunne dekkes inn av solceller. Garminutstyret vårt er av 4000-serien, inkludert ekkolodd, radar og AIS. Det kan virke som om dette utstyret er designet for motorbåt der strømsparing ikke er tema på samme måte som i en seilbåt. Autopilotens linjerhydraulikk er Robertson, heller ikke det mest strømsnille. Robertson blir styrt av Raymarine, kjører helt fint. Dette setter jeg veldig stor pris på at du deler, den Waeco, er det noe du har satt inn selv eller noe som var i båten orginalt? Isotherm er endel av kjølingen bygd opp på at den er av eller på. Med smart kontroll er min erfaring at den går på mindre styrke når den skal kun kjøle litt. Sikkert litt dårlig forklart, men kanskje noe sånt passer inn på den og kunne ha hjulpet litt med strømforbruke? Veit ikke om den passer inn på Waeco eller hvordan den virker Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 (redigert) Ang kjøleboks, så finnes det vel en sort som har varmeveksler med sjøvannet. Den skal være svært strømgjerrig, men koster en del ekstra. Nye kjølebokser har vel også mulighet til å koble løs motoren og plassere denne bort ifra selve kjøleboksen. Sjøl hadde jeg en gammel integrerer kjøleboks med termoelektrisk kjøling. Skikkelig dårlig opplegg. Dog, ifbm at jeg isolerte skroget med bl.a 19mm Armaflex, enkeltlaminat skrog, så isolerte jeg også selve skroget inni byssebenken. Omgivelsene hvor kjøleboksen sto, ble ikke da så varme når sollyset traff den skrogsiden og kjøleboksen fikk bedre temp. Dessuten hentet jeg også luft til kjølesystemet så langt nede i kjølen som mulig, via ventilasjonsrør. Men så skal det også sies at termoelektrisk, som ikke var mye Supercool, som det het, er utdatert og er ikke lenger i bruk hos meg. Redigert 28.November.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Jeg har hatt slik med varmeveksler på mine siste to båter, og det er himmelvid forskjell sammenlignet med en standard type. Anbefales! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Hvordan ordner du sjøvann inn på båtene? På ny rask båt er ikke ekstra sjøvannsinntak det første jeg hadde montert. Har vel heller sparklet over for å få glatt bunn. Må innrømme at vi ikke kommer til å bytte kjøler så lenge vi bare seiler i europa. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Det er vel den isoterm varianten med benevnelse ASU som er sjøvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 (redigert) Hvordan ordner du sjøvann inn på båtene? Både Arcona og X har dette som standard (om man bestiller kjøleskap). Varmeveksleren sitter inne i utløpet fra byssa. Den har også et kjølelement i boksen som fryses ned når man kjører motor. Redigert 28.November.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Framtia, er det di små hullene rundt som er for varmeveksleren ? - og senterhullet for byssevasken? Det var jeg ikke klar over. Mao blir det ikke flere hull i skroget. Har du opplevd at de hullene kan gro igjen? ( jeg har mao ikke førstehånds kunnskap til dette, men prata med folk som er fornøyd... og så har jeg jo lest mangt og meget ifbm prosjekter mitt) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 det finnes ytterligere alternativer.....jeg har denne på frysern Frigoboat keel cooler Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 (redigert) innebygd i kjølen? Eureka, jeg har ikke sett nøye på hvordan gjennomføringen er konstruert, men tror de små hullene er der for å øke overflatearealet. Redigert 28.November.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 de små hullen er for o øke vannsirkulasjonen av sjøvann...innenfor ligger røret i en slinge i Frigoboat keel cooler....er det en sintret plate i stellet.....(likt radiojord platene!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chiwas Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 (redigert) Er det noen som har hørt noen som har brukt dette til fryser? eller virker det bare best til kjøling? Er på vei til å lage en fryser under sofaen så jeg får en fryser rundt 70-75 liter. Redigert 28.November.2016 av Chiwas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Jeg hadde en slik, og groe var av en eller annen grunn ikke noe problem selv i tropene. Mulig det er en kobberrik legering, kobbernikkel og ikke bare vanlig messing? Det sitter dog en stor sinkanode på utsiden av det bildet som Morgan la ut. G Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Jeg har Isotherm varianten som kjøleboks. Uansett om det er fryser eller kjøler dreier det seg om å transportere varme ut fra anlegget og det finnes ikke bedre varmetransport enn vann så dette er en strålende patent. heller aldri vært plaget av groe. Du stoffer den jo som resten av skroget. Bare passe på at du ikke stoffer igjen hullene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.