Jump to content

Lån til båt


Trond79

Recommended Posts

Noen banker (det var i alle fall slik tidligere) et krav om at båten ikke var eldre enn en viss alder (lurer på om det var 8 år) for at den skulle kunne brukes som panteobjekt (i tillegg til at den matte være registrert i NOR). Men det er mulig det er firt på alderskravet hos enkelte siden jeg hørt om det for en noen år tilbake. Ellers støttes det som er nevnt hos flere at det beste er å bake det inn i boliglånet om du har mulighet. Om boligen ble belånt til maksimum for noen år tilbake, så vil du jo ved en ny verdsettelse (gitt at den ligger i et marked der det har vært vekst) få en lavere gjeldsgrad slik at du kan refinansiere og øke boliglånet til en mye lavere rente enn et båtlån (selv om du må ha et topplån).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Båten er registrert i NOR, men for gammel til at bankene ville ta pant i båten. Endte derfor opp med å refinansiere et huslån.

Sjekket du også Sparebank 1 SR-bank? Fikk lån med pant i båten for 20 år gammel båt der, riktig nok for snart seks år siden, men likevel. Har forstått det slik at det kan hjelpe med personlig oppmøte i banken (og at de "kjenner" deg), da kan de gjerne strekke reglene litt.
Link to post
Share on other sites

Jeg brute huset som sikkerhet og hadde båten som eget lån,betalte max på båten og kun renter på boliglånet.

Da ble båten betalt ned på relativt få år.

 

Boliglån kommer jeg nok til å ha resten av livet,men lån på andre ting vil jeg unngå hvis jeg kan. Selv om det betyr at drømmebåten alltid vil forbli en drøm...sukk.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Sjekket du også Sparebank 1 SR-bank? Fikk lån med pant i båten for 20 år gammel båt der, riktig nok for snart seks år siden, men likevel. Har forstått det slik at det kan hjelpe med personlig oppmøte i banken (og at de "kjenner" deg), da kan de gjerne strekke reglene litt.

 

Nå var vår situasjon slik at å refinansiere på et hus var gunstig så vi prøvde ikke hardt å låne på båten. Vi prøvde to banker som vi har kundeforhold til, og valgte den som vi følte ga oss best service. Båten var ikke spesielt dyr, men vi lånte til langt over baugen for å bytte motor. Motorbytte var ikke i tankene akkurat når vi søkte om lån på båten, men kom til ganske kort tid etterpå. Da ble det spesielt gunstig å refinansiere et hus.

Link to post
Share on other sites

(for ordens skyld, så jobber jeg innenfor finans)

 

En tanke å ta med seg på veien;
Dersom du tar det inn i boliglånet, bruker du "opp" noe av egenkapitalen i huset og sikkerheten din. Ikke sikkert dette betyr noe, men om du har planer om å bytte bolig de neste årene, er det verdt en ekstra vurdering.

 

Ellers, støtter tanken om raskere nedbetaling av "båtlån i bolig", gjerne i takt med verdifallet på båten. Ellers kan det bli et dyrt lån, om du sitter og betaler på båten i 30 år.

 

Generelt, så benytter ofte bankene en regel for alder på båt & nedbetalingstid: Sammen kan dette utgjøre maks 15 år (eksempelvis 10 år gammel båt, 5 års nedbetalingstid). Båter registrert i skipsregisteret kan pantsettes, og kan dermed gi lavere rente enn båt i småbåtregisteret. Ofte bruker bankene 23 fot / 7 meter som grense for krav til registrering. Når det står i annonser at "Båt er registrert i skipsregister, og kan belånes på lik linje med bolig", så er det en sannhet med modifikasjoner...

 

Lykke til på veien :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Med en rente på boliglånet på 2% (minus skattefordel som betyr 1,5% eller 625 kroner per måned basert på et lån på 500.000) så er det jo ikke akkurat dyrt å ha lån så hvorfor ikke unne seg noe man virkelig ønsker? Alternativet er da å ikke ha båt og ikke bruke noe penger på båt så da må man jo ha noe alternativt å bruke pengene på som gir litt glede. Avdrag er jo stort sett det samme som å ta penger ut av den ene lommen og putte de samme pengene i den andre lommen.

Betaler man raskere ned på den delen av boliglånet som er brukt til båt så vil dette få betydning for ens likviditet og da kan man jo spørre seg om hva som er viktigst i dag. Den enkelte må her gjøre seg sine enge vurderinger utifra sin totale situasjon mht jobb (sikkerhet), alder, gjeld og formue osv så å gi noe riktig svar blir egentlig nokså meningsløst etter mitt syn utifra nokså lite faktiske opplysninger!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært borti noen som tjener penger på å ha lystbåt, seilbåt eller båt for hobby og ferie. Når en ser hva som fyller opp båthavnene og nesten alltid ligger stille, veit en at vår økonomi er god og at mange av oss er opptatt av å eie noe som flyter på sjøen (eller står på vogn i hagen). Begrunnelsen kan være noe forskjellig. Men så lenge vi har glede av investeringen og har råd til den, vil vi også være opptatt av saken.

 

Det resulterer i at vi enten har bekymringer over at vi bruker den for lite, ank om at vi skulle vedlikeholde bedre, nattevåkne av at vi er usikre på om den ligger trygt i ruskeværet, spekulerer omkring tekniske løsninger eller tanker om at vi burde skifte ut til noe som er større. Men vi har ikke dårlig samvittighet og tenker at dette er en feilinvestering, at vi burde bruke tid, krefter eller penger på noe annet!?. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Trond79 skrev On 29.11.2016 at 9.00:

Jeg har lenge vurdert å kjøpe båt.  Fungerer det noenlunde likt som med bil? Ved et kjappt søk ser jeg at DNB tilbyr lån til båt for 6,97%. Sr Bank tilbyr til litt over 7%. Jeg ser også at mange båtlån egentlig er forbrukslån. Hvordan har dere gjort det? Takk for svar.

 

Ærlig, jeg hadde ingen slik erfaring, men jeg har en venn som tok et lån for å kjøpe en båt. Om nødvendig, spør jeg ham

Link to post
Share on other sites

I praksis er det 4 måter å lånefinansiere båt på.

 

1) Låne opp på huslånet. Gunstig rente og fleksibel nedbetaling, men man bruker da noe av "egenkapitalen" som ligger i huset og kunne vært brukt til andre ting.

 

2) Låne med pant i båt som er i småbåtregisteret. Det heter pant i båt eller salgspant, men siden båten ikke er registrert ett sted man faktisk kan registrere pant tar egentlig banken å gir lån uten sikkerhet. Rente og nedbetaling omtrent på billån.

 

3) Lån uten sikkerhet, dvs vanlig forbrukslån med sine høye renter og kort nedbetaling.

 

4) Lån med pant i båt registrert i NIS/NOR skipsregisteret. Her er det eget skjøte på båten og banken kan ta pant som fast eiendom. Bedre rente og mulighet for lenger nedbetalingstid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...