Gunda Startet 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2016 Hei ! Fikk alarm "Check Engine" på min 2009 - modell Yanmar BY260. Servicemann finner ut at 3 glødeplugger må byttes..Dyrt....Motor har gått ca 600 timer. Noen som vet om dette normal levetid for glødepluggene på denne motoren ?? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 min magefølelse seier at det er kor mykje (kor ofte og kor lenge) du gløder som har betydning for glødeplugger, slik at motortimetall ikkje betyr noko særs. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Enig med deg der Dinamo. Vi har en Ford bil som har vært kjørt ekstremt mye start/stopp i bykjøring. Glødeplugger ble byttet på snaue 100 000 km. Men for enkelthets skyld, si 100 000. Det skulle gi om trent 2 000 motortimer. Så har vi en BMW som har gått 148 000 km i noe mer langkjøring, og den lander også på ca. 2 000 motortimer. I Hulda har glødepluggene passert 750 timer. Det kan virke som om 600 timer uansett er noe i underkant for originale kvalitetsprodukter. På Ford'en kostet pluggene kr. 148/stk. På BMW'en kr. 277/stk (her er det 6 stk). Til GM'en i Hulda kostet ett sett Glow Plugs USD 79.12 (pris for 8 stk). Alle priser ex MVA. Så da kan du jo få et bilde av hvordan prisleiet er på en del andre motorer. Og bland annet BMW er vel ikke særlig billig. Og glødepluggene montert i GM'en er ekstra høy kvalitet, rett og slett fordi foretaket i USA nekter å selge annet enn topp kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunda Svart 1.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 ....det er jo sånn sett veldig få ganger en båtmotor blir startet i forhold til en bil...Og det er jo ganske få sekund med gløding hver gang på denne motoren. Så jeg må nok si at jeg ble ganske overrasket at de var modne for utskifting allerede ! Kan det være noe annet som har spilt inn her ??? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Nei, det er nok antall glødinger som er utslagsgivende så lenge spenningen er innenfor det pluggen er beregnet for. Hva glødepluggene dine koster kunne vært interessant å vite. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 En Yanmar BY er vel en BMW-motor (mener det i prinsippet er samme motor som i min 530 diesel). I så fall er det kanskje sjans for å få enkelte deler til bilpris? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Da er det i så fall prisen over. BMW 330. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Samme erfaring med Yanmar 6BY2 med glødeplugger som feilet. Motoren er 2009 modell og fikk Check Engine alarm i starten av 2015 sesongen. Fikk byttet alle pluggene til en kost av 9 båtpenger. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Syke banan for en pris. Om glødepluggene er identiske med de til BMW 3 liter diesel så koster de 25$ ifølge realoem.com, som stemmer bra med prisen Hulda betalte: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=PY71-EUR-04-2007-E61N-BMW-530xd&diagId=12_1197 Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 6BY260 er samme motor som sitter i BMW X5. Billigere slitedeler hos bilforhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Og her er priser på uoriginale og originale glødeplugger hos Schmiedmann. http://www.schmiedmann.no/X_serie/X5_E53/reservedeler_til_motor_og_drivlinje/motor-deler_elektroniske/side1.htm#15500 Sitér dette innlegget Link to post
Jan Magne Hoel Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Hei hvor er glødepluggene plassert på motoren Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 13.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2018 Glødepluggene sitter rett under innsuget. Veldig enkel sak å bytte. Du tar av dekslet over motoren, løsner fra slangen som går mot innsuget så er det bare å ta av alle muttre på innsuget å løfte det av Så har du god tilgang på glødepluggene. Har gjort dette på mange 530d og alle muttre og skruer er lett tilgjengelig. Jeg bruker ca 45min på hele jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.