Jump to content

Gir Agderboat opp?

Hosse

Recommended Posts

På den andre siden så vil folk alltid like klassiske båter, det er jo en grense for hvor meget stygt "moderne" utseende kan bli. På biler så bygger f.eks BMW fortsatt i klassisk stil på 7-serien.

Så noen båter kan vare rare og finne sine kunder men noen vil alltid ønske moderne med klassisk utseende med baug, akterende og hele pakka istedet for en "UFO" (unidentified floating object :lol: ).

Nå om  dagen bygger BMW 3,5 og 7 serien så like som de aldri har gjort før.
Noe som de sikkert har lært av Audi som har holdt på med det en god stund.
En ting er å produsere noe nytt med klassiske linjer noe helt annet er det å bare holde på år ut og år inn med samme utsende.
Du for ta en titt på hvordan BMW 7 serie så ut når Dynamic kom og hvordan de ser ut i dag.

Redigert av pipe (see edit history)
  • 3 uker senere...

Av turbåter, støper og bygger Sagaboats fremdeles båter her i landet. De har flere modeller fra vel 31fot til over 41 fot o velge i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Jeg er en av de få, etter hva jeg har skjønt, som mener at vi faktisk burde bruke avgifter osv for å holde en kunstig høy pris i det norske båtmarkedet og redusere konkurransen fra utlandet. Da kunne vi fortsatt hatt et nasjonalt marked, både for nybåter, reperasjoner osv. 

Sleng på noen gode ordninger for eksport så er vi i gang. 

----------

I et marked hvor det åpnes ett hundre prosent for konkurranse med de billigste vil verdiskapningen også synke. Det blir mindre og mindre gunstig å bygge og reparere noe så billig som en båt, når de har blitt billig nok. 

Men vi skriker alle etter lavest pris, jakter etter smutthull for å importere billigst mulig, jubler når hestekraftavgifta fjernes osv. 

Alt for å få båten billigere og billigere. Til slutt lønner ingenting seg. Vi kan kjøpe bruk og kast båter fra østen fremfor kvalitetsbåter med forhandlere og reparatører langs kysten. 

-----------

Så ja, det er trist. Men nei, det akkurat hva "vi" ønsker og aktivt går inn for. La oss klippe håret på hverandre i stedet og kjøpe kinabåter.

Grimstad Plast støpte en del for Scand. De har også en båttype selv, den jeg har, GP700. Noen som vet hvordan det går med dem?

Jeg mener GP har sluttet å lage nye båter. 

Harald Baardsen har passert 70 og jeg tror han har gått over i pensjonistenes rekker. Det siste jeg hørte fra den kanten var at de skulle prøve å holde det gående noen år til med forsikring og garanti jobber før sistemann slo av lyset.

SailorBoy

Jeg er en av de få, etter hva jeg har skjønt, som mener at vi faktisk burde bruke avgifter osv for å holde en kunstig høy pris i det norske båtmarkedet og redusere konkurransen fra utlandet. Da kunne vi fortsatt hatt et nasjonalt marked, både for nybåter, reperasjoner osv. 

Jeg er enig i at det er synd at norske båtprodusenter går dukken, men nå er det vel ikke båter fra fra Kina men mye tyske og franske båter som det selges mest av i Norge. Sannheten er at de har klart å modernisere og effektivisere produksjonen sin både med riktig automatisering og effektiv logistikk/vareflyt.  Bavaria f.eks. bruker bare 48 timer på å montere alt på en båt - fra et tomt skrog til ferdig båt. Å stenge verden ute fordi vi er ineffektive og for dårlig på innovasjon er ikke veldig lurt, vi blir ikke bedre av å bli beskyttet. Proteksjonisme har aldri vist seg som særlig lurt, og spesielt ikke i et lite land som Norge.  I andre områder - som f-eks. på bildeler greier vi heldigvis å konkurrere på like vilkår med resten av verden. 

Det er bedre å bruke felleskapets penger på forskning, nyskapning og innovasjon for å sørge for at bedriftene er konkurransedyktige, enn å subsidiere og beskytte ikke-konkurransedyktige bedrifter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...