Hosse Startet 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2016 Fant denne annonsen på Finn.no. http://www.finn.no/79109935 Håper ikke dette betyr at de kaster inn årene. Noen her som vet mer? I mine øyne virker det i hvert fall sånn som at de kutter ut produksjon av nydelige 9200;-( Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Alt har en ende og enden utsendemessig må ha vært nær i minst 10 år.Nydelig båt på bruktmarkede men å kjøpe en ny i 2017? ... Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 På den andre siden så vil folk alltid like klassiske båter, det er jo en grense for hvor meget stygt "moderne" utseende kan bli. På biler så bygger f.eks BMW fortsatt i klassisk stil på 7-serien. Så noen båter kan vare rare og finne sine kunder men noen vil alltid ønske moderne med klassisk utseende med baug, akterende og hele pakka istedet for en "UFO" (unidentified floating object ). Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 (redigert) Nå om dagen bygger BMW 3,5 og 7 serien så like som de aldri har gjort før.Noe som de sikkert har lært av Audi som har holdt på med det en god stund.En ting er å produsere noe nytt med klassiske linjer noe helt annet er det å bare holde på år ut og år inn med samme utsende.Du for ta en titt på hvordan BMW 7 serie så ut når Dynamic kom og hvordan de ser ut i dag. Redigert 1.Desember.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Joda men de produserer fortsatt samme stilen klassisk limousin den ligner ikke en i3 for å si det sånn. Imens i båtenes verden så blir noen nyheter virkelig rare som f.eks Fjord sine med baugen bakover istedet for foroverbøyd eller f.eks ikke en eneste Princess modell med aktercabin og uteplass oppå den (som på 435) osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 18.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Ser ut til at det selges "grunnet sykdom" da.. Håper ikke det betyr at hele Agder gir opp Scand produksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Ikke mye liv langs kysten lenger når det gjelder båtbygging :-( Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
LM 605 Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Ikke mye liv langs kysten lenger når det gjelder båtbygging :-( Nei, helt utrolig når man ser seg tilbake noen ti-år, da båtbyggeriene lå tett i tett bortover kysten, særlig i Aust-Agder. Ikke mye igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 ... rett og slett grusomt trist utvikling.... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Noen som har oversikt over hva som faktisk bygges her i landet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Av turbåter, støper og bygger Sagaboats fremdeles båter her i landet. De har flere modeller fra vel 31fot til over 41 fot o velge i. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Jeg er en av de få, etter hva jeg har skjønt, som mener at vi faktisk burde bruke avgifter osv for å holde en kunstig høy pris i det norske båtmarkedet og redusere konkurransen fra utlandet. Da kunne vi fortsatt hatt et nasjonalt marked, både for nybåter, reperasjoner osv. Sleng på noen gode ordninger for eksport så er vi i gang. ---------- I et marked hvor det åpnes ett hundre prosent for konkurranse med de billigste vil verdiskapningen også synke. Det blir mindre og mindre gunstig å bygge og reparere noe så billig som en båt, når de har blitt billig nok. Men vi skriker alle etter lavest pris, jakter etter smutthull for å importere billigst mulig, jubler når hestekraftavgifta fjernes osv. Alt for å få båten billigere og billigere. Til slutt lønner ingenting seg. Vi kan kjøpe bruk og kast båter fra østen fremfor kvalitetsbåter med forhandlere og reparatører langs kysten. ----------- Så ja, det er trist. Men nei, det akkurat hva "vi" ønsker og aktivt går inn for. La oss klippe håret på hverandre i stedet og kjøpe kinabåter. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Viknes har vel full produksjon med Viknes og Skilsø Skorgenes og Viksund er vel produsert utenlands Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Agder, Scand og Joda holder vel på ute på Hasletangen. Inter produserer litt ute på Tromøya. Ellers er det vel vestlandet, med viknes, skilsø og saga. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Inter 9000 Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Ikke mange lokale båtbyggeri fra sydspissen (Aust-Agder) som har båter produsert ettet 2008-2010 max synd er det. Noen som vet å mange forskjellige båter som kommer fra Aust/ vest agder? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
jørn Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Grimstad Plast støpte en del for Scand. De har også en båttype selv, den jeg har, GP700. Noen som vet hvordan det går med dem? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Hydrolift og Goldfish. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Grimstad Plast støpte en del for Scand. De har også en båttype selv, den jeg har, GP700. Noen som vet hvordan det går med dem? Jeg mener GP har sluttet å lage nye båter. Harald Baardsen har passert 70 og jeg tror han har gått over i pensjonistenes rekker. Det siste jeg hørte fra den kanten var at de skulle prøve å holde det gående noen år til med forsikring og garanti jobber før sistemann slo av lyset. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Hvordan gikk det med Vaagen på Aukra da? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Ibiza boats holder jo stand oppe på Blakstad i Froland /Arendal). Så det håpes jo at ikke de også setter kursen mot Polen. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Men tilbake til trådens opphav. er det noen om kjenner til Agder Boat AS. Er jo på et vis nyskjerri hva planene er, om de bare vil redusere sortimentet eller gir seg etter div saker og ting er solgt ut. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
tilplan Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 (redigert) Litt nysgjerrig selv også. Har jo en Scand, og har kjøpt noe deler fra dem. Ny båt er uaktuelt, men å ha noen som kan tilby deler er en trygghet. Økonomien deres ser ut til å være god, men det er jo ikke rare omsetningen for en båtprodusent, 6,5 mill i 2015. Redigert 19.Desember.2016 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Jeg er en av de få, etter hva jeg har skjønt, som mener at vi faktisk burde bruke avgifter osv for å holde en kunstig høy pris i det norske båtmarkedet og redusere konkurransen fra utlandet. Da kunne vi fortsatt hatt et nasjonalt marked, både for nybåter, reperasjoner osv. Jeg er enig i at det er synd at norske båtprodusenter går dukken, men nå er det vel ikke båter fra fra Kina men mye tyske og franske båter som det selges mest av i Norge. Sannheten er at de har klart å modernisere og effektivisere produksjonen sin både med riktig automatisering og effektiv logistikk/vareflyt. Bavaria f.eks. bruker bare 48 timer på å montere alt på en båt - fra et tomt skrog til ferdig båt. Å stenge verden ute fordi vi er ineffektive og for dårlig på innovasjon er ikke veldig lurt, vi blir ikke bedre av å bli beskyttet. Proteksjonisme har aldri vist seg som særlig lurt, og spesielt ikke i et lite land som Norge. I andre områder - som f-eks. på bildeler greier vi heldigvis å konkurrere på like vilkår med resten av verden. Det er bedre å bruke felleskapets penger på forskning, nyskapning og innovasjon for å sørge for at bedriftene er konkurransedyktige, enn å subsidiere og beskytte ikke-konkurransedyktige bedrifter. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 (redigert) Polen har vel overtatt tronen av de mestselgende "nordiske" båter i dag. Når man ser på mange storselgere som f.eks. Askeladden og Uttern osv, så er jo disse veldig ettertraktet, og har store salgstall nå for tiden. Redigert 19.Desember.2016 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Det lages vel også noen nye cobra 28 offshore og sport i Froland ellerderomkting så vidt jeg vet! Men cet ikke om de har full produksjon eller mere på hobby basis!? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.