Tom Rør Startet 1.Desember.2016 Del på Facebook Startet 1.Desember.2016 Jeg skal konservere motorene, og lurer på hvilken type frostvæske dere bruker? Etylenglykol? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 Blå fra Biltema Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 Billigste blå, ofte kjøpt på Biltema for min del. Når jeg bytter kjøleveske på motoren hvert tredje år eller så, da tar jeg vare på den gammle kjølevesken og bruker denne ved vinterkonservering. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Eureka Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 Bruker blå BT på D6'n, og husker jeg rett så har du D6 du også. VP -verkstedet her i bygda sa ihvertfall at den var ok. Skrur ut zinkanodene etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Desember.2016 Del på Facebook Svart 1.Desember.2016 Billigste blå fra BT, på sjøvannskretsen av motoren, i dassen og septiksystemet (inkl. kvernpumpen for tømming av tanken) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Blå Bt. Gjenbruker også den gamle kjølevæska til konservering. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Blå Biltema, rimelig og greit Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
sap_2000 Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 (redigert) Bruker vanlig blå Etylenbasert i 50:50 blanding. Ofte finner man et eller annet tilbud på høsten. Som regel har jeg kjøpt de på Jula eller maritim for 99-129 for 4 L konsentrat. Biltema oppgir sin frostvæske i kg og ikke liter. Glykol er tyngre enn vann. 3 kg konsentrat tilsvarer omtrent 2,7 liter mener jeg, så greit å huske på når man blander ut eller sammenligner pris. Jeg kjører inn 25 liter ferdig blandet på cummimsen som er ca samme størrelse motor som en D6. Måler frysepunktet til ca -22 til -25 ved eksosutløpet etter løftepotta. Synes det er en fordel å drenere varmeveksler og intercooler før innkjøring av frostvæske for å bedre blandingsforholdet i slutten av systemet. Redigert 2.Desember.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Bruker også blå. For motoren sin del er det først og fremst (i tillegg til å hindre frostspreng) de korrosjons-reduserende tilsetningene som er viktige og oppskriftene er ganske like trolig fordi de må tilfredsstille samme standard. 30 år tilbake var det stor forskjell på frostveskene. Har ikke testresultater nyere enn 8 år men trenden er færre tilbydere, likere produkter og større sprik i pris.... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Hmmm det slår meg at det nok er ganske mange liter frostvæske som skylles ut i hav og på opplagsplasser hver høst.... sånn totalt sett. Dette må vi ikke snakke høyt om .... ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Jeg bruker balje og samler det opp og bruker det om igjen og om igjen og om igjen og så går det videre til naboen også går det på glykol-tønna til båtforeningen... hos oss henter kommunen både glykol og spillolje etter at vannet er stengt av. Dette synes jeg fungerer meget bra og jeg håper alle gjør det samme. Flere som har spleiset på drevpose og bruker den på beste måte for miljøet Det er ikke ofte jeg oppfatter "miljø-prat" her inne men i de tre havnene hvor jeg har tilknytning så har det skjedd mye positivt de siste årene.. Og det er vel det beste for oss alle Har dere en "gris" i din båthavn så ta det opp internt i stedet for at det havner i avisa.... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Ikke så lett å samle opp når båten ligger på sjøen. Nå bruker jeg bare et par liter i min 38-hester men det er jo mange av oss.... Tar gjerne i mot tips om hvordan samle opp dette på en enkel måte. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Siden Tom har fått svar på spørsmålet sitt, så kan vi jo benytte anledningen til å ta nettopp slike spørsmål videre, hvordan samle opp etc... På D6 motoren med drev, så prøver vi å samle opp så mye som mulig. Men noe går i grunnen. Båten står på min fars gårdsplass, så man kan jo alltids si at det går i egen grunn. Men alt renner jo nedover, følger grøfter, til slutt i sjøen, om det ikke tas opp av planter... Har målt frysepunktet på det som jeg har samlet opp og det er nok for lavt til å brukes igjen. Det er jo godt utblandet med ferskvannet som ble kjørt innpå i forkant. Tenker at jeg kan være flinkere å få ut mest mulig ferskvann før jeg kjører innpå frostvæsken, -til neste år. På yanmaren, i seilbåten som ligger på sjøen, er det nok litt vanskeligere.. eller, det er vel bare å legge ned litt innsats, sette en bøtte under utløpet, som uansett er over vannlinjen i hekken. Jeg lover å være flinkere neste år. Det er værre med det som er i doen. Dog, man kan jo redusere bruken av frostvæske. Den giftfrie frostvæsken har, så vidt jeg husker, ikke antikorrosjons egenskaper.. Er det noen reelle muligheter til å tappe ned kjølesystemet på D6 på en trygg måte, så man ikke trenger frostvæske? ( minner om at zinkanode må tas ut ved bruk av frostvæske. Det beskriver også boka) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Eureka - siden det ikke kom så tydelig frem i det forrige innlegget mitt vil jeg gjerne si i klartekst at det er velldig bra at du tok opp det med miljøaspektet. Når det gjelder "miljøfrostveske" så vil jeg mene den er tilnærmet ikke egnet til annet enn do og dusj... dersom den ikke inneholder korrosjons-reduserende egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Jeg brukte denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Frostvaske-glykol-2000034928/ på sjøvannskretsen på min yanmar 3JH2-TE som ligger på sjøen. Er det et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Bruker Biltema blå hele året. Ingen spesiell vinterkonservering... Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Reagerer også på at mange ikke ikke synes å ha betenkeligheter med å spyle ut store mengder etylenglykol i sjøen, mange bekker små... Propylenglykol gjør tilnærmet samme nytten, fåes med eller uten korrosjonsinhibitor og er lett tilgjengelig. Og mest viktig, er så godt som giftfri. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Reagerer også på at mange ikke ikke synes å ha betenkeligheter med å spyle ut store mengder etylenglykol i sjøen, mange bekker små... Propylenglykol gjør tilnærmet samme nytten, fåes med eller uten korrosjonsinhibitor og er lett tilgjengelig. Og mest viktig, er så godt som giftfri. Det er vel litt feil å skyte fra hofta nå. Mener at bransjen burde gå i bresjen for å fremheve propylenglykopen slik at mange flere blir oppmerksom på at det faktisk finnes en erstatning hvis dette er et like godt alternativ og innenfor en rimelig og forsvarlig pris. Nå er jeg helt ukjent med dette alternativet, hadde dette vært opplyst ville vel flere gått over til en mer miljøvennlig veske.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Eureka Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Tja, kunne ikke vp laget et fabrikkmontert opplegg for enklere ferskvannskjøring/ konservering... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Reagerer også på at mange ikke ikke synes å ha betenkeligheter med å spyle ut store mengder etylenglykol i sjøen, mange bekker små... Propylenglykol gjør tilnærmet samme nytten, fåes med eller uten korrosjonsinhibitor og er lett tilgjengelig. Og mest viktig, er så godt som giftfri. Er Propylenglykol like bra som Etylenglykol? Det er noe dyrere hos min leverandør, men det er det verdt for å spare sjøen for mer gift enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Tja, kunne ikke vp laget et fabrikkmontert opplegg for enklere ferskvannskjøring/ konservering... Kjenner ikke din motor spesifikt, men tipper mange av småmotorene sikkert kunne blitt skylt gjennom med ferskvann og tappet ned etterpå fremfor å bruke miljøfiendtlig frosvæske. Noen motorer er laget for enkel nedtapping, andre kan sikkert gjør det med riktig metode. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 (redigert) I seilbåten har jeg yannar 2gm20, og den har vi jo diskutert opp og ned i det siste.. den er grei.. Men i motorbåten står vp D6 med drev. Og det er jo egentlig ganske tungvint å enten henge på drevposen og fylle den opp, en løsning jeg har forkastet, og så har man løsningen jeg bruker nå: tilte drevet opp, skru av kjølevann slangen, koble på et rør og sette det i en bøtte. Impellerpumpen sitter etter sjøvannsfilteret, så den muligheten er ikke der.. Jaja Redigert 2.Desember.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 Har lest at enkelte tar seg bryet med å blåse ferskvannsystemet ombord tomt vha trykkluft. Det bør kanskje la seg overføre til en motor? Hvis man har litt oversikt over sjøvannsiden på egen motor, pluss eksos og evt drev så må det vel være mulig å kjøre i gjennom med ferskvann først og så systematisk løsne slanger osv og blåse motoren osv tom for vann? Men blir jo en helsikes jobb da. Mye enklere å helle på en kanne med giftig godstoff, og da blir det fort sånn. Evt om det går å blåse ut så og si hele systemet i en blås? :-) Er vel neppe døden om det ligger vann igjen i hulrom med god plass. Og kanskje åpne og tappe av kun på et par vitale plasser eller noe? Tror det skulle være mulig å finne en giftfri metode om man gikk inn for det. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Desember.2016 Del på Facebook Svart 2.Desember.2016 (redigert) Det finnes jo giftfri frostvæske for konserveringsbruk. http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=848 https://www.maritim.no/starbrite-50-f-46-c-non-toxic-antifreeze-3-79liter#.WEH2sYp95aQ https://seatronic.no/giftfri-frostvaeske https://www.maritim.no/frostvaske-giftfri-antifrost-natur-3-liter#.WEH0kop95aQ Redigert 2.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Desember.2016 Del på Facebook Svart 3.Desember.2016 Det finnes jo giftfri frostvæske for konserveringsbruk. Står ikke ved kassa på BT. Pluss at når det står minus 9 på flaska og vi ikke leser at det betyr minus 35 i et kobberrør før det kan skje skade så blir det ikke kjøpt. Kostet kanskje noen kroner mer også ;-) ----------- Men ja, neste år skal jeg bry meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.