Jump to content

Frostvæske på Yanmar


Sebaldus

Recommended Posts

Sakset dette fra BM-forumet. Det var for en tid siden debatt for og imot sillikatffri frostvæske der, og nå har Yanmar kommet med et innspill.

 

Synes merprisen er såpass liten at vi byttet til sillikatfri for ca et år siden på vår 4LH-HTE.

 

 

Viser til alle innlegg vedrørende frostvæske til Yanmar motorer og vi beklager sen tilbakemelding på dette emnet på denne siden..

Vi lover å følge bedre med på hva som debatteres her..

Med dagens krav fra kunder til motorer mht vekt, volum og ytelse har en naturlig retning for Yanmar vært å endre legeringene i motorene.

Dette har gjort belastningene større på motorene og kravene til ett bevisst vedlikehold mer viktig enn noensinne for å unngå problemer.

I 2002 gikk informasjon ut fra Yanmar Norge AS til alle Yanmar forhandlere og båtbyggere som installerer Yanmar motorer i nye båter, med at silkiatfri frostvæske, såkalt "Longlife" skal påfylles og intet annet.Sjekk hva som brukes idag..

Dette fordi ordinær frostvæske angriper særlig eksosmanifold (som er utsatt for store temperatursvingninger) og kan forkorte dens levetid betraktelig.

Vår store utfordring her har vært å nå alle Dere kunder som tar service og vedlikehold selv og som kun en sjelden gang kanskje svinger innom en Yanmar forhandler. Det jobbes intens med å endre alle brukermanualer som medfølger nye motorer fra sentralt hold, samt at vi jobber med å merke nye motorer med hva som skal påfylles for å unngå feil bruk.

Det viktige her er at ordinær type ikke må blandes med silikatfri utgave, skal du skifte så skyll anlegg meget godt for ny påfylling av riktig frostvæske. Sjekk hva du har fra før, før du påfyller ny.

Yanmar Marine International anbefaler fremdeles ett frostvæskeskift hvert annet år grunnet frykt for internlekkasje av sjøvann evnt. litt ubetenksomhet med hvor nytt vann hentes fra på alle marinaer.Kvaliteten på dette varier stort.

Blandingforholdet anbefales til 40% silikatfri frostvæske og 60% rent vann. Alle våre undersøkelser så langt tyder på at når det byttes til silkatfri væske stopper tæringsprossesen umiddelbart.

På eldre Yanmar motorer har ikke dette vært noe problem, men vi anbefaler alle selvsagt å gå over til silikatfri væske ved neste naturlige skift for å være på den sikre siden..

Ellers ønsker vi alle Yanmar eiere en fin båtsesong forhåpentligvis uten problemer.

 

Ettermarkedsavdeling

Yanmar Norge AS

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv brukt radiator rens fra biltema. Det så ut som om det ble rent og fint av det. Jeg kan ikke se at det skulle være noe anderledes på ferskvannskretsen på en båtmotor enn en bilmotor. Første gang jeg skylte for noen år siden brukte jeg systemrens, men da hadde nok ikke motoren vært skylt siden den var ny for 15 år siden, men sist gang jeg gjorde det valgte jeg en billigere løsning med radiator rens. Hvis noen har noen innvendiger vil jeg gjerne høre dette.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sendte i formiddag en mail direkte til Yanmar Norge og opplyste dem om at de godt kunne poste ovenfornevnte uttalelse på dette forumet også, og at det kunne være nyttig for dem å følge litt med her på landets største(?) båtforum. Så får vi se hva som skjer.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bra!

Da følger de med hva som foregår her. Har ikke fått svar på mailen (ba ikke om det heller), men da vet vi at "storebror ser deg".  Den jeg imidlertid har fått svar fra etter å ha anbefalt dette forumet er Jan i KNBF. Burde vel egentlig fått gratis medlemskap der for livstid, hi, hi, hi! etter at han har fått forumet som ny og GEDIGEN informasjonskanal.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som brukes for å skylle anlegget hvis man skal gå over til silikatfri? Er det bra nok å pøse igjennom masse vann, eller må det sterkere lut til?

Jeg kjørte gjennom med rent vann i to omganger, tror nok det burde holde!

Link to post
Share on other sites

Og hvor for man tak i slik silikatfri frostveske? Har aldri hørt om det.

Er det noe som normale bilrekvisitabuttikker fører?

Anbefalt skifte av frostveske, hvert annet år? I manualen min står det da "skifte hvert år".

Det er en 4LH-STE fra 1996.

Så hvis jeg kan forandre fra 50/50 hvert år til 40/60 hvert annet, så er det til og med kanskje penger å spare på det.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dette innlegget la jeg inn som svar på Yanmar Norges innlegg. Longlife silikatfri frostvæske er meget bra, men passer best til nye motorer der man fyller på for første gang. Så vidt jeg vet er det enkelte leverandører som ikke anbefaler den røde frostvæska på sine motorer, da enkelte pakningsmaterialer reagerer med det nye rusthemmende stoffet. Virkestoffet er en "inhibited organic acid", uten at jeg har kunnskaper om nøyaktig hva det innebærer. Uansett består frostvæska av omtrent 99% glykol som før. Den inneholder også hjelpestoffer for å beskytte aluminiumskomponenter.  

 

Lotus

 

 

Hyggelig at Yanmar Norge nå endelig informerer sine kunder. Denne informasjonen har Yanmar Norge sittet på de siste 18 månedene.

 

Hvorfor Yanmar velger å fravike standard 50% blandingsforhold burde de kanskje selv svare på. Hvorfor anbefale 40% av en væske som ikke lenger generere avleiringer i kjølesystmet? Samtidig burde de absolutt svare på hvorfor de synes at en gjennomskylling av kjølesystemet er nok på eldre motorer før man bytter til silikatfri frostvæske. Silikatfri forstvæske har selvsagt ingen silikatforbindelser, ei heller nitrat, borat, fosfat og andre stoffer som avleires. Derav har den heller ingen stoffer som holder stoffene flytende og hindrer avleiringer. De tildels store avleiringene i et system som i årevis har kjørt med konvensjonell frostvæske, vil derfor forårsake tilstopping og skade dersom man ikke også foretar en grundig rens av ferskvannsdelen til motorens kjølesystem.

 

Yanmar Norge har lenge hatt informasjon om at det ikke bare er tæringsprosessen som skaper problemer, men også avleiringen i kombinasjon med småkjøring av motor. I en periode var rådet å redusere andelen frostvæske i blandingen til 40%, men derved redusert beskyttelse som en bieffekt. Det er derfor kritikkverdig å gå ut med et generelt råd om å ukritisk skifte til silikatfri frostvæske.

 

Det er også verdt å merke seg at enkelte pakningsmaterialer reagerer med silikatfri longlife frostvæske.

 

Ellers er det verdt å merke seg at gode longlife silikatfrie frostvæsker har en anbefalt frekvens for bytte på 60 måneder. Da er fremdeles opp mot 90% av de rusthemmende virkestoffene aktive. Er man redd for et kjølesystem som ikke tetter skikkelig mellom saltvannskretsen og ferskvannskretsen, ville jeg personlig heller tappe av litt i ekspansjonsbeholderen og få det analysert, fremfor å bytte frostvæske og fylle på store mengder oksygenrikt vann annethvert år. Da sparer man både tid, arbeid og penger.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde i høst en telefon med Berentsen i Yanmar Norge. Han bekrefter at de i utgangspunktet anbefaler silikatfri frostvæske på alle motorer, også gamle. Men ved å gå litt innpå ham, innrømmet han at på min motor, 4JHE, 17 år gammel og jernklump uten lettmetal, var det ingen grunn til å skifte fra den blågrønne jeg har brukt frem til nå. Temperaturen har hold seg stabil i alle år. Renset varmeveksleren i 1995 for avleiringer, og får vel snart ta en liten innspeksjon igjen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Først til Lotus -

det kan være at Yanmar foreslår tynnere blanding for å få bedre varmeopptak. Det er et kjent tricks å tynne ut frostvæska med vann på sommeren for å få bedre kjøling. Slik jeg oppfatter det har Yanmar selv delvis innrømmet at det er marginal kjøling på noen av motorene (jeg tenker spesiellt på 4JH-DTBE), ved at de leverer en vannvarmevarselbryter som først slår inn ved rundt 96-98 grader, mot orginalen som piper ved ca. 92 grader. Videre kan du visstnok få kjøpt en bytteinnsats til varmeveksleren som har flere messingrør enn orginalen. Så - det å anbefale folk å blande for kraftig ville fort bli ris til egen bak. Om man ikke skal bruke båten på vinteren, trenger man ikke allverden med frostvæske - så lenge intensjonen er å hindre sprengning. Det at det blir sørpe er bare et problem om man vil starte.

 

Så til Lars -

jernklump sier du ?? Jeg har som tidligere nevnt en 4JH-DTBE, som jeg oppfatter er i samme serien som din. Min er riktignok en 87 modell, men tror neppe det betyr den store forskjellen. Det er mulig at blokka er i jern, men varmeveksleren min ser i allefall ut til å være i aluminium, og jeg har også blitt fortalt at varmeveksler og exhaustmanifold er laget i samme stykket på denne motoren, og da er vi vel snublende nær problemstillingen som Yanmar beskriver. Tror jeg kommer til å skifte etter en omgang med systemrens før sommeren virkelig setter inn.

 

Jeg plukket fra hverandre varmeveksleren for enpar tre år siden, og da var messingrøra på ferskvanns-siden dekket med et millimetertykt sjokoladebrunt belegg som jeg bare greidde å fjerne med høytrykksvasker, etter å ha sprettet opp aluminiumskappa som lå rundt. Er det dette belegget som kommer av den grønne kjølevæska ?

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Så til Lars - jernklump sier du ?? Jeg har som tidligere nevnt en 4JH-DTBE, som jeg oppfatter er i samme serien som din.

Varmeveksleren på min motor er så vidt jeg husker ikke i lettmetall. Har en sevicemanual på motoren og den dekker modellene: 4JHE, 4JH-TE, 4JH-HTE og 4JH-DTE. Regner derfor at din motor er en videreutvikling fra den serien min er. Men en kjempegod motor er det uansett! Har forresten planer om å rense varmeveksleren før sommeren. Sist jeg gjorde det var vel rundt -95. Det lille som trengtes å renses tok den gang høytrykkspyleren seg av.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lars !

 

Ser i min Norske håndbok for 4JH serien at alle de du ramser opp er med.  DTBE betegnelsen har jeg bare funnet to steder. På side 6 i denne håndboka der det står sammen med den vanlige DTE utgaven, og på typeskiltet på motoren. Ellers står det generelt på side 14 at man skal bruke kjølvæske som er beregnet på aluminiums komponeneter. Tar du med en skrutrekker og riper litt i den finner du det jo ut. Ellers er jeg enig i at motorene er topp - grønt var aldri en opsjon da jeg handlet sist !

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Hei koh.

 

Sendte idag følgende e-mail til Yanmar og venter på svar.

 

Hei.

 

På min 17 år gamle Yanmar 4JHE motor har jeg alltid brukt "gammel" type frostvæske. Har alltid trodd at denne motortypen var uten lettmetall, en "jernklump".

 

Men i håndboken, på side 14 står følgende: "Det er viktig at det brukes en frostvæske som er godkjent for aluminiumkomponenter."

 

Hva er det som er i lettmetall, er faktisk toppen i lettmetall?

Bør jeg derfor snarest skifte til ny rød type silikatfri frostvæske?

Men denne typen frostvæske fantes da vel ikke da motoren var ny (håndboken er fra mars -86)?

 

Og så har jeg et annet spørsmål. Jeg har Service Manual for denne motoren.

På fronten av denne permen stor det at den dekker modellene: 4JHE, 4JH-TE, 4JH-HTE og 4JH-DTE.

 

Men i innholdsfortegnelsen står det listet opp: 4JH(B)E, 4JHT(B)E, 4JH-HT(B)E og 4JH-DT(B)E.

 

Men jeg finner ingenting i service manualen eller håndboken om hva denne B'en står for. Har nemlig en bekjent som har en 4JH-DTBE motor i sin båt. Lurer derfor på om alt som står i min service manual for 4JH-DTE modellen også gjelder for 4JH-DTBE modellen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det bra du tar tak i tingene Lars !

 

Jeg har ved flere anledninger undret på hva denne B'en betyr jeg også. Ellers kan jeg jo fortelle at jeg er en utålmodig sjel, så jeg har allerede vært og handlet. 400 spenn ble det.

Drøye 200 for systemrens, 150 for tre liter rød G30, og resten i avmineralisert vann. Da må det bli bra. G30 skal visstnok være nyeste utgave av røde frostvæsker, og  var visstnok godkjent for de nyeste Audi motorene iflg selgeren. Forøvrig ser jeg at det er en tradisjonell blandetabell som starter på 20 % (-9graderC) og som ender på 50% (-36graderC). Det virker mao ikke som om Blåtind (som er leverandør av denne røde) har noe krav til at man skal blande 50% slik jeg oppfattet Lotus tidliger i denne tråden.

 

 

Så får vi bare håpe at Yanmar'en tåler systemrens'en, for den går i i kveld.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om noen ønsker å tilsette lite frostvæske. Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor.

Yanmar sier nå 40%, men forteller ikke hvorfor. Har de en god grunn? Det bør de vel ha?

 

Når man tilsetter mer frostvæske, tåler blandingen mer kulde før den fryser. Det er imidlertid intet argument, for så kaldt blir det neppe. Vel så viktig er det at man får bedre rusthemmende egenskaper som selv etter 5 års bruk er rikelig i forhold til behovet. I tillegg bedrer man flytegenskapene og hever kokepunktet til omlag 130 grader ved det lille overtrykket som er. Rent vann har under 120 ved samme trykk. Så langt jeg kan skjønne gir mindre frostvæske dårliger kjøling eller tregere kjøling?

 

Mulig det er en god grunn til ikke å fylle for mye av den blå etylenglykolen, men med den røde (som også er omtrent bare etylenglykol det også) er jo avleiringsproblematikken ikke lenger noe problem.

 

Er det noen her som kan gi en grunn for å spare på den nye røde frostvæska? (utenom 50-lappen spart for å kjøpe en liter mindre)

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har ved flere anledninger undret på hva denne B'en betyr jeg også.

Har ikke fått svar fra Yanmar ennå, men på yanmar.dk, under historik (huff, motorene våre er allerede historiske!) fant jeg dette:

 

Vedr. JH modellerne:

Et bogstav B i modelbetegnelsen angiver at motoren er

monteret med 7° nedvinklet gear (KM4A).

Et bogstav X angiver at motor er monteret med YX-gear(slireventil).

Et bogstav M angiver at motor er uden gear.

Intet bogstav angiver at motor er monteret med KBW20/21.

Bemærk: Kun KM4A gearet kan tåle at løbe i begge retninger(Twin rotation).

YX gearet kun til erhvervsbrug bemærk specielle betjenings instruktioner for slireventil.

KBW21 gearet er vandkølet.

 

Så vet vi det.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei igjen !

Et lite spørsmål på tampen. Har Yanmar motor 4JH2UTE og har tenkt å skifte til "rød" frostvæske. Er blitt anbefalt å kjøre gjennom en omgang med Systemrens først, men er litt i tvil om det. Systemrens innholder visstnok fosforsyre som er aggresivt mot metaller.

Dersom ferskvannkjølesystemet innholder aluminiumskomponenter,

(vet ikke om min motor har det) vil de da kunne ta skade ?

Er det ikke greit nok å kjøre gjennom ferskvann i et par omganger ? Motoren er fra 1998.

 

P.S. Forøvrig sier SHELL at rød frostvæske kan blande med BLÅ, men frarår det.

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale rens, men det avgjør du selv.

 

Blanding av rød og blå frostvæske går alldeles utmerket, det er 99% etylenglykol i begge og det fryser ikke. Du har imidlertid fullstendig ødelagt longlife-egenskapene til den røde frostvæska, og den rusthemmende effekten er så som så både for rød og blå væske.

 

Årsaken er at virkemåten for rusthemmerene er totalt forskjellige og inkompatible. Den blå bruker silikat som rusthemmer med diverse hjelpestoffer som borat, nitrat osv, mens den røde er basert på en uorganisk eller organisk syre som er nøytralisert på et slags vis slik at den ikke lenger tærer slik syrer gjør.

 

Så hva du enn gjør, så ikke bland dem hvis du ønsker rustbeskyttelse i tillegg til frostbeskyttelse. Små rester kan godtas, men mer en noen få prosent er for mye.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen !

 

YMNorge lar tydeligvis vente på seg. Jeg var innom min lokale Yanmarmann i Tønsberg her om dagen, og da tok jeg opp emnet. Han kunne fortelle at følgende delere i våre motorer var i alu: varmeveksler,termostathus og vannpumpa. Fordelen ved å gå over til rød var først og fremst å stoppe tæringen (det mest tydelige beviset på tæringen er jo den sandsørpa du finner i bunnen på ekspansjonskaret) samt at avleiringene også skal forsvinne fra messingrøra på ferskvannsiden i varmeveksleren.

 

Når det gjelder blanding - 30 % - mer enn nok for sommerbruk mente han.

 

 

Det er vel egentlig lite nytt her, men snarere en stadfestelse av det vi har snakket om før.

 

Fortsatt god sommer - imorgen kommer igjen - drar til Koster på torsdag !

 

 

-koh  :smiley:  :smiley:  :lol:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder blanding - 30 % - mer enn nok for sommerbruk mente han.

30% er mer enn nok for sommerbruk ja, men det var riktig svar på feil spørsmål. Spørsmålet skulle heller ha vært: Hvor stor andel frostvaske er passende for å gi en optimal og varig rustbeskyttelse med longlife frostvæske? (Forutsatt at det er rustbeskyttelsesspørsmålet som er det viktige her)

 

Lotus

 

Hvis jeg sier at 10% frostvæske er rikelig for sommerbruk, er svaret fortsatt riktig, forutsatt at det er kuldegradene som bekymrer meg  

 

       :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

 

Her ser du Shells anbefaling :

 

Beskrivelse

Glycoshell og Glycoshell SF er kjøle- og frostvæsker basert på monoetylenglykol med tilsetningsstoffer som effektivt beskytter kjølesystemet mot rust,  korrosjon og avleiringer, inklusiv kjølesystem med aluminiumskomponenter. Frostvæsken inneholder ikke aminer for å utelukke muligheten for dannelse av helseskadelige N-nitrosaminer. Væsken inneholder heller ikke nitritt eller fosfater.

 

Anvendelse

Blandet med vann anvendes Glycoshell og Glycoshell SF som frost- og korrosjons-hindrende kjølevæske i bensin- og dieselmotorer. Minimum 30% frostvæske i kjøle-systemet anbefales for full korrosjonsbeskyttelse, samt frostbeskyttelse ned til -17°C. 50% blanding gir frostbeskyttelse ned til ca. -37°C. Maksimal frostbeskyttelse oppnås ved ca. 60% innblanding. Høyere konsentrasjon reduserer frostbeskyttelsen.

 

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...