Jump to content

Frostvæske på Yanmar


Sebaldus

Recommended Posts

Hvis minimum er 30% for full korrosjonsbeskyttelse, er det kansje greit å ha i litt mer enn absolutt minimum? Siden det skal vare i 5 år til neste gang. Kanskje med litt etterfylling av svakere blanding? En blanding som ikke avleiers slik som før? En blanding som fortsatt er en rimelig sak. Selv har jeg 50%. 50% var standard anbefalt forhold for alle type motorer, sommer som vinter.

 

Når den ikke avleiers, blir vel det store spørsmålet om sterkere blanding gir bedre rustbeskyttelse eller kun en dyrere blanding. Kanskje en sterkere blanding er en dårligere blanding? Holder meg foreløpig til fifty-fifty og 5 års intervall for bytting.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Hei! En "gammel" tråd men prøver likevel :smiley:

 

Jeg har en 4JH-DTE og tenkte å skifte frostvæske nå før vinteren slår inn og har forstått det sånn at det er den "røde" silikatfrie frostvæsken som gjelder nå.

 

Alt tyder på at tidligere eier har brukt den gode gamle "blå" frostvæsken.

 

Så da er spørsmålet, må jeg kjøre en systemrens og skifte til den "røde" eller kan jeg fremdeles bruke den "blå" hva anbefales?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt den "blå" på min Yanmar 4JHE siden den var ny i 1986, uten problemer. Motoren går som en klokke. Og husk, i 1986 var det ikke noe som het "rød" frostvæske. Men skal du bytte til "rød", må du skylle systemet godt først. De to typene skal ikke blandes.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars og takk for raskt svar, min var også ny i 1986 (god årgang) så tenker jeg fortsetter å bruke den "blå" med god samvittighet. Hvorfor endre på noe som fungerer tenker nå jeg :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...