draomc Startet 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2016 Hei, har to kompiser som har kuttet ut vannintaket på drevet og montert inntaket i båten . Jeg har hørt at mange drev ryker pga av kjøling så mener det må hvere riktig og bruke det som er originalt . Ser også på mitt drev Volvo sx at det er kjøleribber inne i drevet der vannet passerer . Noen her som kan noe om dette :) Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 dreve har ingen kjøling anna enn ifra havet. ofte flytter man vanninntaket ifra drevet å til båten fordi inntaket på drevet gror igjen å man kan få overoppheting på motor Sitér dette innlegget Link to post
draomc Svart 3.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Gjelder det alle typer drev , ser på mitt sx drev at kjølevannet passerer rundt Hylsa til akslingen som er fylt med girolje . Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 har stor sett bare sett på dp290 drev og dem har ingen form for kjøling. der er vanninntaket i bakkanten av drevet,mot skroget i propell linja cavi bygde om dette på vår nb840 fordi inntaket grodde igjen,selv om vi staket opp hvert år så er d plasser man ikke kommer til så groe\minge setter seg og tetter til. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Dersom du setter på en T-kobling før sjøvannsfilter og tar kjølevann fra både drev og eget inntak så får du i pose og sekk. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
alfaalfa Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Mercruiser anbefaler at man tar sjøvann til motorkjøling fra separat sjøvannsinntak. Ettersom det kan gro igjen som det beskrives over, og fordi kapasitet fra hullene i drevet er mindre enn et separat sjøvannsinntak med min 1 1/4" i dia. MEN om man gjør det så skal man kutte inntaksslangen for sjøvann fra drevet før akterspeilet slik at sjøvannet allikevel vil sirkulere gjennom drevet for kjøling av drevet. Kilde: installation manual mercruiser Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Folkens; skal denne diskusjonen bli helt vettug så må dere vel ta med hvilket hastighetsområde det skal opereres i. 1 1/4" vanninntak i 70 knop genererer et sabla knuff på impelleren, Ville vurdert et overløp på en slik installasjon. En "pose-og-sekk" løsning i form av en Y kobling er sikkert en god løsning for en 30 knop farkost. Men ikke bruk en T, man ønsker flow gjennom drevet under drift for kjøling og en T har en grusom restriksjon som kan gi tilnærmet sperre fra et av løpene. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Beklager, jeg så ikke det samme som deg. Jeg er ikke så stø i å lese så jeg så ikke at det ble spurt om en båt over 70 knop. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2016 (redigert) Hei, har to kompiser som har kuttet ut vannintaket på drevet og montert inntaket i båten . Jeg har hørt at mange drev ryker pga av kjøling så mener det må hvere riktig og bruke det som er originalt . Hvordan man bruker drevet er viktig. Noen har aldri ligget i plan mer enn en time. Andre kjører i plan i mange timer som en bortimot fast del av båtbruken. Slike forskjeller gir utslag i drevets levetid. Taxsibåter i 26-30 fot klassen med KAD44/300 og D6-310+ oppnår opptil 4000 timer på sine Volvodrev DPE/DPH. Mange velger å serve på ca 2000 timer. Disse går stort sett uten ekstra kjøling, men den ligger ikke i lange plan-strekk.... Kjører du lange strekk, bruker underspekket drevolje, piner oljeintervaller ++ så havarerer drevet oftere enn nødvendig. Drevtemperatur er vrient å måle men det er neppe lurt å hindre vanngjennomstrømming i drevet selv om man bygger eksternt inntak. Redigert 4.Desember.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.