Jump to content

Beste måte å dokumentere fartstid for partner for D5L?

LRW

Recommended Posts

Ser det er mange som har erfaringer med D5L her, og noen som også driver med D5L kurs. Så håper noen har noen gode innspill rundt det å dokumentere fartstid, i mitt tilfelle for fruen.

Har i dag båt som så vidt er under 15 meter, så når jeg skal kjøpe ny båt neste gang blir det vel en over 15 meter. Har ingen planer enda, men kan jo se for meg at om rundt tre år er det på tide med ny båt igjen. Så har begynt å tenke på det å dokumentere fartstid for fruen. Synes det er smart at vi begge kan føre båten vi har, og hun har selv også lyst til å ta D5L hvis vi kjøper båt som man trenger det til.

For meg er det ikke noe problem å dokumentere fartstid. Båt og forsikring står i mitt navn, og har hatt båtplass samme sted over lang tid og havnesjefen har godt kjennskap til meg. Så fartstid bør vell bli lett for meg å dokumetere.

Men for fruen ville det vel vært umulig å dokumentere det sånn som det er i dag. Så prøver å finne ut den beste måten å dokumentere at hun faktisk har fartstid på båt over 8 meter fra og med neste sesong. Disposisjonsrett bør vell ikke være noe problem, når vi kan dokumentere vårt forhold selvom vi ikke er gift. Så det er det å få dokumentert at hun har brukt fartøyet regelmessig som blir spørsmålet.

Så lurer på om noen har noen innspill på hvordan vi bør gjøre det?

Interessant problemstilling. Hva om din frue oppretter egen tråd her på båtplassen med dato, bilder og beretninger fra båtturene? kanskje samtidig en egen logbok som bare hun skriver i? Bare et tips fra min side.

De som kjører D5L kursene har nok svar på det. Kanskje Sjøfartsdirektoratet også.

Forresten; Velkommen på baatplassen og lykke til! :flag_bp:

Dette er et ikke-problem. Du bevitner i et brev at din partner har ført båt sammen med deg i x antall år - og ferdig med det. To setninger holder. Nettopp gjort dette og det gikk helt fint.

Dette er et ikke-problem.

Det var jo godt å høre. Er vel derfor jeg ikke har funnet noe om det på nettet. Ikke at jeg ikke stoler på deg, men er alltid litt skeptisk til info jeg får fra en ukjent person på nettet. Så hvis noen andre kan bekrefte det er så lett, hadde det vært knall  :smiley: Hadde vært surt hvis det ikke er så lett og man oppdaget det når man skulle ta sertifikatet om kanskje 3-4 år.

Havnesjef kan kanskje være ei god løysing, og dersom han kjenner deg og ditt bruk så kjenner han vel til din kones bruk også. Men eg er usikker på om evt havnesjefs signatur og stempel er myndig nok, men det bør det være, for det må vel være ein form for myndig signatur. Vist ikkje det er krav om det så kan jo kven som helst i vennegjengen lage attest og problemet er løst.

Registrering i småbåtregister, skipsregister eller forsikringsbevis var iallefal tidligere ikkje god nok dokumentasjon for fartstid, det bevitner bare eigerforhold på kanskje ein hagebåt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er det ikke slik at man nå kan ta en praktisk utsjekk, og dermed vise at man kan kjøre så stor båt?

Fra nettsiden til Pegasus

"i har også Sjøfartsdirektoratets godkjenning til å gjennomføre Praktisk utsjekk for de som mangler litt båterfaring til å løse D5L-sertifikatet."

~Cral

Dette er et ikke-problem. Du bevitner i et brev at din partner har ført båt sammen med deg i x antall år - og ferdig med det. To setninger holder. Nettopp gjort dette og det gikk helt fint.

Ektefelle/ familiemedlem er ikke godkjent som attestant/ signatur.

Men en erklæring om eie/ disponering og bruk av større båt over 30 fot, i mer en 3 år, som signeres av f.eks. havnesjef (som ikke er i familie) skal være OK. 

Edited by KSE (see edit history)

Havnesjef kan kanskje være ei god løysing, og dersom han kjenner deg og ditt bruk så kjenner han vel til din kones bruk også. Men eg er usikker på om evt havnesjefs signatur og stempel er myndig nok, men det bør det være, for det må vel være ein form for myndig signatur. Vist ikkje det er krav om det så kan jo kven som helst i vennegjengen lage attest og problemet er løst.

Dette var ei aktuell problemstilling for meg, i og med båten ikkje ligger i ei havn. Eg ringte og spurte, og fekk til svar at kven som helst som kunne bevitne mitt bruk var godt nok, med unntak av nær familie. Eg spurte eksplisitt om det måtte være ein offentlig person, eller eg kunne bruke eit av mine båtvenner som jo er dei som kjenner båterfaringa mi best. Så lenge vi ikkje var i slekt og dei skreiv ein bekreftelse med kopi av deira legitimasjon som vedlegg skulle det være godt nok.

Min erfaring med dette tema er at tilfeldigheten råder, i Sjøfartsdirektoratet.

Jeg har stått overfor eksempler som er så urimelig at det knapt kan beskrives  -  og andre hvor det har sklidd gjennom uten et spørsmål.

Vi hadde for noen år siden en saksbehandler for D5L som gjorde det til en sport å kverulere opp ad stolper og ned ad vegger på de praksisbekreftelsene han mottok, men han er heldigvis ut av direktoratet. Jeg har et bestemt inntrykk av at de som nå behandler søknadene har en mer pragmatisk tilnærming.

Men som noen allerede har nevnt er "Praktisk utsjekk" alltid et vanntett alternativ.

Jeg har hatt ganske mange som egentlig kan dokumentere rikelig båtpraksis, men de ønsker å gjennomføre utsjekken for å ha fornøyelsen av å leke seg en halv dag med en 100 tonns båt som de kan dundre i kaien slik at fendrene skvetter  :giggle: :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Begynner å bli noen år siden, men fikk bekreftelse fra havnesjefen da jeg tok D5L. Ingen som stilte spørsmål da, så det er vel kanskje det enkleste, men det er heller ikke dumt å ta utsjekken hos f.eks. Poseidon eller andre som driver i samme bransje. Aldri feil å få ekstra kunnskap gjennom et profesjonelt lærested :thumbsup:

Min erfaring med dette tema er at tilfeldigheten råder, i Sjøfartsdirektoratet.

Takk for svaret. Er det inntrykk jeg også har fått etter å ha lest det som er å finne om emnet på nettet. Så får bare håpe alt går lett for seg når dagen en gang kommer og vi trenger å få dokumentert fartstiden. Men virker jo kanskje som flere har opplevd at det har vært lettere i de siste årene. Var en i som hadde båt i samme båthavn som meg som hadde veldig problemer med å få det dokumentert for noen år siden. Selv om han hadde hatt stor båt lenge. Så er kanskje derfor jeg trodde det skulle være veldig vanskelig for oss også.

Kan skjønne at det er noen som synes praktisk utsjekk kan være gøy. Har ikke lest så mye om hvordan det foregår, men det kan jo by på utfordringer å manøvrere en ukjent 100 tonns båt for første gang også. Så tror nok spesielt fruen helst vil slippe sånt. Selv om jeg tror hun hadde klart det, spesielt om noen år frem i tid når hun har fått enda mer erfaring fra båten vi har nå.

For en tid tilbake hadde jeg Båtmagasinet på besøk, de ville være med på utsjekk for ICC  -  som i all hovedsak er det samme som for D5L.
Etter utsjekken laget journalisten en artig artikkel i bladet.

bilde

bilde

bilde

Takk for artikkelen  :thumbsup:  Lurer på hvordan jeg hadde klart meg i en så stor og tung båt, spesielt uten thrustere. Den største båten jeg har kjørt er jo båten jeg har nå på 23 tonn. Men den er utrolig lett håndterlig med kraftige thrustere, og jeg er ikke en av dem som prøver å bruke de minst mulig. Men når man ikke har det hjelpemiddelet må man jo åpenbart klare seg uten, og håper jo at jeg hadde klart meg greit i skipet ditt etter litt øvelse og instruksjon  :smiley:

... Lurer på hvordan jeg hadde klart meg i en så stor og tung båt, spesielt uten thrustere. Den største båten jeg har kjørt er jo båten jeg har nå på 23 tonn. Men den er utrolig lett håndterlig med kraftige thrustere, og jeg er ikke en av dem som prøver å bruke de minst mulig....

Thrustere er liksom ikke det helt store på isbrytere, der hadde de nok ikke blitt gamle :saint: 

Men har man en propell med brukbar størrelse og et ror som fanger vannet godt, da er det nesten utrolig hvor lettmanøvrert en båt kan bli. Prinsippene er jo de samme om båten er stor eller liten, og bruker man forsiktighet og sunn fornuft så går det stort sett bra. Problemet kan komme hvis noen helt uventet kiler seg inn mellom båt og kai, eller man må "bråstoppe" for en eller annen selvmordskandidat som finner det for godt å snitte innunder baugen ... 

Fordelen med en slik båt er at min slipper å være redd for gelcoaten  -  i allefall egen  :giggle: :giggle:

• 7 months later...
Poseidon skrev On 12/7/2016 at 15.04:

For en tid tilbake hadde jeg Båtmagasinet på besøk, de ville være med på utsjekk for ICC  -  som i all hovedsak er det samme som for D5L.

Jeg skal snart ta D5L, men ser at det kan bli utfordringer med å dokumentere fartstid. Jeg har disponert (og brukt regelmessig) båten til faren min i ca 10 år, men står ikke som medeier, ikke på noen forsikring, og båthavnen (FB1860) er såpass stor at jeg tviler på at havnesjefen kan attestere bruk han ikke kjenner til. 

Men, jeg har ICC med utsjekk for seilbåt. Poseidon skriver jo over her at ICC sin utsjekk «... i all hovedsak er det samme som for D5L.». Vil det si at min ICC kan dokumentere nødvendig praktisk kompetanse til D5L? Noen som har noe kjennskap til den problemstillingen?