Hulda Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Har man en båt på 15 tonn og et 20 kg anker, er ikke stabiliteten greia. Det går på at ankeret kan slite seg under dårlig vær og at det ligger og vrikker og slår. Bør kanskje sjekke at ankerwinchen min akter fungerer. Har ikke testet den siden jeg monterte den for tre år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2017 Smart dette med tau opp til kabelaret ja. Får sette det på lista over umulige ting som bør fikses :-) boltsaks har jeg ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2017 I dag ble 10kg Rocna sendt nordover til et medlem her. Og 20kg syrefast Bruce endte hos et medlem på Østlandet som kom og henta det ? og jeg var hos hoffleverandør Seatronic og henta 20kg Rocna og fikk også bestilt et par 12 mm Wichard lyrsjakler. Ankeret passa som forventa det :-) et tips: På Rocna.com finnes det papirmaler i 1/1 man kan skrive ut, klippe og teipe sammen av alle deres ankre. Da kan man sjekke om det passer i egen rulle. Jeg lagde papiranker av 20 og 25 kg Rocna og Vulcan her. Og eneste som passa av papirmalene var 20kg Rocna. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Bitteliten: hvorfor gikk du for Rockna bak? har du det foran også? Har det selv foran fordi det er bra til å feste seg på nytt hvis ankeret (båten) snur seg, men jeg lurer som sagt på hvorfor Rockna bak? Ikke ofte jeg har sett det (og ikke derme sagt det er feil, kanskje genialt :) ) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2017 (redigert) Testa 10 kg Rocna som hekkanker påNimbus 30S. Fantastisk bra erfaringer. Også vil jeg ha to gode anker ombord. Rocna er det beste jeg vet om. Om det passer i rulla bak :-) med Rocna hekkanker kan jeg faktisk tenke meg å ligge baug inn til fjellet. Og som støtteanker ved longside er det både bra og håndterbart fra jolle det var mine tanker ? Redigert 18.April.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Ikke helt uhørt å bruke hekkanker for å trykke inn flere båter i en trang bukt, eller for å holde seg klar av korall i spesielt vanskelige områder. Å bruke en halvveisløsning til slikt er ikke forenlig med særlig god nattesøvn. Høres fornuftig ut å ha et godt anker i begge ender, og et anstendig anker som backup må en jo uansett ha. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Er med på den, har selv Rokna foran, men aldri slått meg å ha en bak. Takk for bilde og ide. Har jo reserve ankeret også lett tilgjenlig også. Angrer nå at jeg kjøpte et 20 kilo bruce bak for 2 år siden nå hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 Fikk levert litt gromt syrefast fra hoffleverandør Seatronic i går. 12 mm Wichar lyresjakler. 6 tonn bruddstyrke ??Satt mellom svivel og anker på begge anker på bildet av Rocnaen er ikke sjakkelen på ennå Rocnaen kiler seg litt fast mellom plastrullene i ankerrulla. Noen tips for å unngå det? Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Bitteliten skrev On 4/18/2017 at 18.39: I dag ble 10kg Rocna sendt nordover til et medlem her. Ankommet. Nå tør jeg kanskje å sove hele natten, uten å stadig sjekke om båten ligger i ro. Ankerfestet burde bli bedre med denne oppgraderingen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.