Jump to content

Valg av anker kjetting langturbåt

Bitteliten

Recommended Posts

I dag ble 10kg Rocna sendt nordover til et medlem her. Og 20kg syrefast Bruce endte hos et medlem på Østlandet som kom og henta det  ?

og jeg var hos hoffleverandør Seatronic og henta 20kg Rocna og fikk også bestilt et par 12 mm Wichard lyrsjakler. 

Ankeret passa som forventa det :-)

et tips: På Rocna.com finnes det papirmaler i 1/1 man kan skrive ut, klippe og teipe sammen av alle deres ankre. Da kan man sjekke om det passer i egen rulle. Jeg lagde papiranker av 20 og 25 kg Rocna og Vulcan her. Og eneste som passa av papirmalene var 20kg Rocna. 

IMG_8030.JPG

Testa 10 kg Rocna som hekkanker påNimbus 30S. Fantastisk bra erfaringer. 

Også vil jeg ha to gode anker ombord. Rocna er det beste jeg vet om. Om det passer i rulla bak :-)

med Rocna hekkanker kan jeg faktisk tenke meg å ligge baug inn til fjellet. Og som støtteanker ved longside er det både bra og håndterbart fra jolle 

det var mine tanker ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ikke helt uhørt å bruke hekkanker for å trykke inn flere båter i en trang bukt, eller for å holde seg klar av korall i spesielt vanskelige områder. Å bruke en halvveisløsning til slikt er ikke forenlig med særlig god nattesøvn. Høres fornuftig ut å ha et godt anker i begge ender, og et anstendig anker som backup må en jo uansett ha.

• 2 uker senere...

Fikk levert litt gromt syrefast fra hoffleverandør Seatronic i går. 12 mm Wichar lyresjakler. 6 tonn bruddstyrke ??Satt mellom svivel og anker på begge anker

på bildet av Rocnaen er ikke sjakkelen på ennå

Rocnaen kiler seg litt fast mellom plastrullene i ankerrulla. Noen tips for å unngå det?

IMG_0026.JPG

IMG_1849.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...