Jump to content

Bilder og informasjon om gammel skøyte (R93ST) ønskes

mbm

Recommended Posts

Det jeg er blitt fortalt er at båten på vedlagte bilder ble solgt fra Austevoll circa 1920-25 til Rogaland (Ryfylke/Høgsfjorden). Båten ble kjøpt av Rasmus Lydiksen som hadde denne i circa 20 år (frem til 1943-44). Båten het «Austevoll» eller «Østervoll» når denne ble kjøpt av Lydiksen og behold dette navnet når den var i hans eie. Båten ble videre solgt til en Lars Erevik, også han fra Ryfylke, som hadde båten i relativt kort tid før den ble formodentlig ble solg videre til ukjent.

Håper noen her kan peke oss i riktig retning hvor vi kan finne flere bilder og mer informasjon om båten.

En av de mindre båtene som kan sees på det øverste bildet bærer navnet «Sletten». Bilder av denne båten er også av stor interesse.

Takk.

bilde

bilde

Her finner du historiske data på merkepliktige fiskefartøy

https://brage.bibsys.no/xmlui//handle/11250/273582

Og et par kjappe utkast:

1936: R93ST MS Østervold, T(rebåt) Bygget 1915 54/17/9 (L,B,D) Motor: Grei 26hk, Eier: Rasmus L. Idsø m.fl. 

1920/1922: Fant jeg den ikke i Austevoll, jeg gikk da utifra motor grei eller navn (Austevoll\Østervoll\Austevold\Østervold) eller som R93ST

Disse filene er ikke søkbare så det blir å lete etter en knappenål i høystakken og lete etter den andre steder... 

~Cral

Takker mye for link og informasjon! Rasmus L. Idsø er samme person som nevnt i OP - navnet hans var Rasmus Lydiksen men han bodde på Idsø og tok nok senere stedsnavnet til etternavn.

Her er et annet bilde som sakset fra Stavanger Aftenblad 10. juni 1938. Jeg er ikke sikker, men det er godt mulig det er samme båt som vises helt til venstre på det nederste bildet.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...