Jump to content

Edit History

HaHa

HaHa

Nå har jeg brukt seilet i laber til frisk bris. Morsomt seil og mye nytt å lære seg. Jeg har klart å rote til heising og jibber på mange ulike måter. Opprinnelig tenkte jeg at en gennaker ville være enkel å betjene fra cockpit. Det stemmer forsåvidt, men jeg må uansett fram på fordekket for å sikre forseilet og gjøre det klar for heising. Har forstagsprofil, men ikke rullesystem. Ellers gir en feiltrimmet gennaker eller en for skarp kurs et så stort rorpress at autopiloten sliter med å holde kursen. 

 

Noen spørsmål:

 

- Hva bør jibbes først, storseilet eller gennakeren? 

- Hvordan bør halslinen (tackline) settes ved heising, stram eller slak? 

- Jeg har brukt de vanlige spinnakerskjøtene og knytt disse fast i skjøtehjørnet. Det må finnes en bedre måte å gjøre dette på som glir lettere rundt forstaget. Noen tips? 

- Hvor stramt skal forliket kunne settes? Slik det er rigget nå mangler det ca 20cm på å bli helt stramt. 

 

HaHa

HaHa

Nå har jeg brukt seilet i laber til frisk bris. Morsomt seil og mye nytt å lære seg. Jeg har klart å rote til heising og jibber på mange ulike måter. Opprinnelig tenkte jeg at en gennaker ville være enkel å betjene fra cockpit. Det stemmer forsåvidt, men jeg må uansett fram på fordekket for å sikre forseglet og gjøre det klar for heising. Har forstagsprofil, men ikke rullesystem. Ellers gir en feiltrimmet gennaker eller en for skarp kurs et så stort rorpress at autopiloten sliter med å holde kursen. 

 

Noen spørsmål:

 

- Hva bør jibbes først, storseilet eller gennakeren? 

- Hvordan bør halslinen (tackline) settes ved heising, stram eller slak? 

- Jeg har brukt de vanlige spinnakerskjøtene og knytt disse fast i skjøtehjørnet. Det må finnes en bedre måte å gjøre dette på som glir lettere rundt forstaget. Noen tips? 

- Hvor stramt skal forliket kunne settes? Slik det er rigget nå mangler det ca 20cm på å bli helt stramt. 

 

HaHa

HaHa

Nå har jeg brukt seilet i laber til frisk bris. Morsomt seil og mye nytt å lære seg. Jeg har klart å rote til heising og jibber på mange ulike måter. Opprinnelig tenkte jeg at en gennaker ville være enkel å betjene fra cockpit. Det stemmer forsåvidt, men jeg må uansett fram på fordekket for å sikre forseglet og gjøre det klar for heising. Har forstagsprofil, men ikke rullesystem. Ellers gir en feiltrimmet gennaker eller en for skarp kurs et så stort rorpress at autopiloten sliter med å holde kursen. 

 

Noen spørsmål:

 

- Hva bør jibbes først, storseilet eller gennakeren? 

- Hvordan bør halslinen (tackline) settes ved heising, stram eller slak? 

- Jeg har brukt de vanlige spinnakerskjøtene og knytt disse fast i skjøtehjørnet. Det må finnes en bedre måte å gjøre dette på som glir lettere rundt forstaget. Noen tips? 

 



×
×
  • Create New...