HaHa
Vis hele sitatetNår det gjelder feste av vaterstag, så slår meg at det er mulig å la 'tackline' (hva heter det på norsk?) gå gjennom en blokk som er festet i en line direkte til beslaget i baugen rett over vannlinjen. Denne kan løpe gjennom en ring eller lignende festet i tuppen av baugspydet. Dette er forsøkt vist i bildet under, hvor tackline er i lyseblått og vaterstaget er tegnet i gult. Kreftene på baugspydet blir nå mer ren kompresjon enn om blokken til tackline var festet direkte i tuppen av baugspydet. Er i tenkeboksen om dette har noe for seg. Tar gjerne i mot synspunkter.
Nå har jeg vært i tenkeboksen og tenkt mer systematisk (og forhåpentlig riktig) om hva det har å si for belastningene på baugspyd og innfesting.
Jeg har gjort to beregninger: (1) med baugspydet festet i ett punkt i dekket, men hindret fra å rotere ved hjelp av et vaterstag festet i tuppen på baugspydet. (2) baugspydet festet i to punkter i dekket, med vaterstaget/tackline friksjonsfritt løpende rundt tuppen av baugspydet.
De raske 'på-forsiden-av-tilgjengelig-kladdepapir'-beregningene er vist under.
Kraften F fra 'tack' må man regne ut basert på data fra aktuell båt, med f.eks. Seldens kalulator (eksempel for min båt - F = 1.5 kN).
Tilfelle 1:
Strekk-kraften i vaterstaget (T) er gitt som en funksjon av F og vinkelen. I dette særtilfelle blir kraften på baugspydet ren kompresjon.
For mitt baugspyd vil strekk-kraften (T) i vaterstaget bli ca 2 x F = 3 kN fordi vinkelen er rundt 60 grader.
Tilfelle 2:
For et fritt løpende vaterstag/tackline (som er slik jeg har det nå) så må baugspydet ta opp noe av kraftmomentet fra 'tack', avhengig av vinkelen. I mitt tilfelle, med vinkel rundt 60 grader, tar vaterstaget opp bare halvparten av kraften fra tackline, mens baugspydet må håndtere resten. Det kan ikke bli ren kompresjon av baugspydet i denne konfigurasjonen.
Konklusjon: I mitt tilfelle (konfigurasjon 2 med vinkel på ca 60 grader) vil baugspydet bli belastet med ca halvparten av torsjonskreftene det ville blitt utsatt for hvis det var helt ustaget.