Jump to content

Hva kan sies om Fjord Dolphin 1200

finnskogkrabba

Recommended Posts

Jeg har solgt min Saga 30 fra 1979 og går nå svanger med "båtkjøp".

Det blir fortsatt i "gammelbåtsegmentet" da mitt budsjett sier ca 500 000,- og størst mulig plass, og krav til marsjfart på ca. 20 knop.

Jeg skal i løpet av kort tid se på en Fjord Dolphin 1200, 1991 modell med 2 stk Volvo 41 B. Har jeg forstått det riktig ble båten solgt ny til Spania, men ble hentet hjem til Norden for 12 år siden. Har siden for det meste gått i ferskvann.

Hva kan sies om denne båten, mener panelet, og hva bør man passe seg for her?

https://www.fjordboatclub.se/forum/viewtopic.php?t=1337

Med en båt fra 1991, er det vel mer generelle kjøps råd som gjelder. Fjord fra 1991 var vel ansett som kvalitestsbåter.

Så sjekke det tekniske, motorer og drev spesielt, som jo er det dyreste. Ligger den på land? Ville ikke kjøpt eller betalt fullt ut en slik båt uten å få testet den på sjøen.

Holder motorene tempratur når de blir presset osv. max. 90-95grader på Volvo 41. Oppfører drev seg som de skal, DP290 regner jeg med, vel ansette drev, men dette er en stor tung båt, så de vil ikke vare evig. Sjekk om de er overhalte eller byttet.

Fungerer alt det elektriske? trenger den oppgraderinger? skroggjennomføringer.

Jeg hadde tidligere en Sunseeker 35fot som var fra 93, tekniske oppgraderinger og kosmetiske kostet betydelige summer, heldigvis hadde tidligere eier tatt den største regningen, men greia er at det koster å holde en båt på 35fot vedlike. Båten hadde Volvo KAD42 x2

Foreløpig ikke så mange som har noe å si. Velger å tolke det positivt , men takk til dere som har svart. Båten står i opplag, så det som er vanskeligst å få noen god over sikt over er selvfølgelig motor og drev, som Førstefender påpeker. Mulig det kan gjørs en start med kort gangtid. Og dokumentasjon på eventuelt arbeid/sevise på motor og drev.

Tar gjerne imot flere omtaler

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...