snekkerbod Startet 11.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2016 Hei alle, Vi har alltid hatt en gammel lanterne som dekorasjonslys på hytta. Har i grunn ikke vært pusset støv av så vidt jeg kan huske. Da jeg ga den en omgang med en fuktig klut ifm en litt større oppussing, så ser jeg at det er gravert inn en del bokstaver og tall i glasset. Et par av nummerne synes å være datoer. Er det noen som har kjennskap til hva dette kan være for noe? Er dette en praksis som ble gjort i en tidsepoke? Er det en form for "merkedatoer" som noen har gravert inn? Setter pris på om noen som kjenner til denne praksisen kan fortelle meg hva dette er for noe. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2016 Uten at eg kan seia at dette veit eg, so trur eg nok at dette er datoer for resertifisering av lanterna. Sitér dette innlegget Link to post
Even Neve Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Som Dinamo sier. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Pg = periodisk godkjenning? Jøss! Trodde ikke overformynderiet startet så tidlig som på 30-tallet......... Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 12.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Flott @Dinamo @Even og @BigH og takk for oppklaringen. Trodde kanskje det kunne være datoer for grunnstøtinger, bytte av skip eller andre ting. Men forklaringen virker betimelig. Lurer litt på hva som typisk må godkjennes på en sånn lanterne. Er glasset ikke knust så burde den vel være i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Pg = periodisk godkjenning? Jøss! Trodde ikke overformynderiet startet så tidlig som på 30-tallet......... No skal ein ogso ha i tankane at ei landterne frå 30-tallet hadde veldig sannsynlig oljebrenner - dei elektriske fans, men var sjeldne på den tida. Og oljebrenneren stilte sopass krav til vedlikehold at resertifiseringa kanskje var på sin plass? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Jeg er langt fra sikker på at vi har ressonert oss i riktig retning her. Som sagt, synes jeg det virker rart om det allerede eksisterte krav om sertifisering / lovpålagt periodisk kontroll av en detalj som lanterner. Og dersom det hadde vært tilfellet, hvorfor er det 7 år mellom kontrollene? Det hadde vært interessent å få vite den egentlige betydningen, så kansje du kan sende bildet til Norsk Maritimt Museum eller Sjøfartsmuseet for oppklaring? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Jeg er klar over, at der, måske, er forskel på Danmark og Norge i mange forbindelser, men i og med det fandtes et "Nautisk Prøvekammer" i Danmark på den tid, så er det vel ikke utænkeligt der har eksisteret en tilsvarende institution i Norge? Medmindre da lanternen oprindeligt er fra Danmark eller måske Færøenre? Ifølge logir.fo/GetFile/Law.aspx?ObjType=Law&ObjId=10041&ObjFormat=PDF betyder "K" i begyndelsen af nummeret, at lanternen er certificeret i København. Som jeg fortolker indgraveringerne, er der et journalnummer og to datoer. Jeg er dog meget i tvivl om, hvad de to indgraveringer "37 'x" og "37.3 'x" kunne betyde. https://www.kulturarv.dk/mussam/VisGenstand.action?genstandId=9129576 omhandler noget tilsvarende. og her er et tilsvarende spørgsmål på et dansk forum: http://antikviteter.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=49593 Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 I Stavanger ligger Skandinavias siste lanternefabrikk. Stortsett Alle sjøfolk fra ca 1900 og frem til i dag har fått med seg Navnet Tranberg på Skipslanterner . Er det en Tranberg lanterne du har går det vel kanskje an og sende en Mail med forespørsel om hva dette er til fabrikken . Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 31.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2017 Takk for interessante nye betraktninger alle sammen. Jeg skal se om jeg kan få kikket mer på lanternen og se om jeg kan finne noen flere kjennetegn. Muligens sender jeg spørsmålet til Norsk Maritimt Museum eller Tranberg. Lanternen var åpenbart oljebasert, før det i de senere år er lagt inn en pæreholder for lampettlyspære. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.