Mastiff Startet 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2016 Jeg er smått forvirret. Jeg fikk min første sjøkreps i en av havteinene i dag (mens agnposene var innekapslet av slim, så der hadde det tydeligvis vært slimål - neste gang blir det bare agnboks). Da jeg kom til land og la den i sanketeina (jeg har ikke krepseinnsats, så det var bare vanlig teine), lå den bare på siden. Jeg var borte en halvtimes tid, og da jeg kom tilbake, lå den ennå på siden. Så jeg bestemte meg for å koke den så den ikke skulle sjøldaue og bli ødelagt. Men nede i bøtta med vann lå den helt riktig og hevet seg til og med opp på klørne, og den sprellet godt da den kom i gryta. Altså virket det ikke som om det var noe galt med den. Jeg har etterpå lest at mange mener man må oppbevare sjøkreps på omtrent samme dybde som de ble tatt (her ca, 60 meter), mens andre sier at man kan ha den inne med brygga? Kan dybden ha vært problemet, eller var det at den var i en stor sanketeine? Fins det noen fasit, eller er dette en av de "alle gjetter, men ingen vet egentlig" greiene? Det er jo litt stusselig å spise en eneste sjøkreps til kvelds, selv om jeg kommer til å nyte den i fulle drag som min første egenfiskede! Jeg har egentlig ikke prøvd å fiske kreps før heller, så det var jo morsomt å få den! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Vi har et sjøkrepslag en gang i året. Da kjøper vi en kasse med ca 100 kreps av en lokal fisker. Fiskeren legger sånn ca "to lag" med kreps og et gammelt håndkle eller fille i mellom før han legger to lag til osv. Pleier jo ikke å gå veldig mange timene før de havner i ovnen, men har til gode å oppleve at noen av krepsene har daua. De spreller ivrig når vi kløyver de for ovnen. Aner ikke noe ifht oppbevaring i samleteine, men de virker da robuste sånn ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Har hørt og lest at de ikkje trives på grunt vann. Argumentert med saltinnhold i vannet, temperatur, trykk etc etc.... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Pinkvin, jeg ville også sprellet hvis du kløyvde meg! Men jeg vil jo gjerne kunne oppbevare dem noen dager, hvis det er mulig. Fjordland, jeg har også hørt det, men da var det mest snakk om temperatur. Og siden dette er mest aktuelt på vinteren, med godt under ti grader i sjøen, er det nok et mindre problem. Men det med saltinnhold og trykk er jeg jo litt mindre sikker på, må jeg innrømme. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Ja, krepsen er egentlig litt sær på hvordan den vil ha det. Har prøvd å oppbevare den i samleteina noen dager, men det er for mange som dør. Har fløytet samleteina slik at den flyter 5 meter opp fra en dregg på 40 meters dybde. Tenkte det skulle være dypt nok til at vannet var salt og rent, men langt nok fra bånn til at slimål og lus ikke kunne ødelegge de. Ca. 20% av krepsen døde, men de var ikke oppspist innenfra så det var vel feil trykk, saltinnhold eller lys som tok knekken på dem. Dette var kreps fanget på 70-90 meters dyp. De spreller livlig selv om det går 3 timer fra de kommer opp i båten til de går i kjelen og det er sjelden døde kreps inni teinene dersom de har ligget ei drøy uke, så det må være forandringen de ikke tåler. Pinglekreps... Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mastiff Svart 12.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Ja, endring i trykk eller noe sånt virker som om det ikke bekommer dem spesielt vel, for å si det sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.