unbad Startet 19.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2005 (redigert) Skal kjøpe med en ny båt og tror jeg går for Askeladden 505 Freestyle (2005 mod). Forhandleren anbefaler en Mercury 90 Optimax (2-takter). Pristilbudet lyder på kr. 200.000. Spm- mitt er om dette er den optimale motoren til denne båten. Jeg trenger henger og forhandler anbefaler en Brendruphenger (mod 8220B) Hvilken kartplotter/ekkolodd (kombinert) anbefales? Hva sier de erfarne om dette ! ! ! ! Håper at noen gidder å svare en fersking på dette. Redigert 20.Juni.2005 av unbad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Vet ikke om den motoren du nevner er 4-takt, men flere av gutta i havna der jeg ligger som har påhenger, har suzuki 90 4-takt og skal si det er motorer som går pent Når båten ligger med baugen mot deg er det nesten umulig å høre at den går på tomgang Det som støyer mest er kontrollstrålen til kjølinga. Må si at jeg er imponert hva støy angår Mvh Sitér dette innlegget Link to post
unbad Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Motoren som forhandleren anbefaler er en nymotens 2 - totakter. Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Har hatt både 2 og 4 takt motorer. Hvis du ønsker god akselerasjon f.eks til vanski o.l. er 2 takt topp, men liker du å fiske, dorge holder jeg en knapp på 4 takt. Mercury leveres jo også i 4 takt. Motoren i disse er levert av Yamaha. Når det gjelder tilhenger liker jeg ikke Brenderup så godt fordi den har fast monterte sideruller. Mange leverer i dag med selvjusterende sideruller med en vippefunksjon slik at kjølrullen og siderullene hele tiden er i kontakt med skroget under opptakingen. Det medfører at båten ikke legger seg over på siden før den er helt oppe. Kanskje ikke noe stort problem, men jeg har prøvd begge og foretrekker selvjusterende ruller. f.eks: http://bkhengeren.com/produkter/bat/ http://www.tredal.no/standard.asp?case_vis...stning&katID=11 http://www.tysse.no/?page=76&show=115 Sitér dette innlegget Link to post
unbad Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 (redigert) Satser da på Mariner 90hk 4-takter og Tysse henger. Jeg har en kartplotter som heter Geonav5 (ikke fargeskjerm) er denne ok å bruke? Redigert 20.Juni.2005 av unbad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 (redigert) Har selv BK P 1119T : Proffserie - hengeren...meget godt fornøyd. Fordelen med denne er at du slippet å ta av lys/skilt-plate ved opp/ut-kjøring av båten. Anbefales! Har også Merc 90 4-takter....sier bare: NAM! Anbefaler denne også jeg. Redigert 20.Juni.2005 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
unbad Svart 21.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2005 (redigert) Takk for gode råd. Jeg velger mest sannsynlig en pent brukt båt og Tysse hengeren følger med på kjøpet. Mercury og Mariner er vel det samme? Båt og motor er 2002 mod. Redigert 21.Juni.2005 av unbad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 21.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2005 Ja Mercury og Mariner er det samme! Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
ynroenn Svart 21.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2005 Dersom alternativet er Mercury/Mariner ville jeg helt klart gått for 4-takter. Synes optimax motorene til Mercury støyer veldig mye.Men det finnes jo atskillig mere stillegående 2-taktere da. Hva med Evinrude e-tec ? Når det er sagt så mener jeg at Mercury sine 4-taktere er basert på Yamaha motor, mens drevet er egenprodusert. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 21.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2005 Ps. det er stor forskjell på 4-taktere også! Suzuki lager jo glimrende 4-taktere i denne størrelsen med direkteinnsprøytning av bensinen. Ganske stor forskjell i støynivået på denne og f.eks en litt eldre 4-takter med forgassermotor. Vet ikke hvordan dette stiller seg med Mariner 4 taktere? SØrg i alle fall for å få en 4-takter med direkteinnsprøytning dersom du går for 4-takt! Sitér dette innlegget Link to post
unbad Svart 21.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2005 (redigert) Takk for svaret. 90 hk til Mariner/Mercury har forgasser og er ikke EFI (elektonisk). Mens bla. 60 hk og 115 hk er EFI. Hva er årsaken til dette.? Er det forresten noen av dere som har erfaring mad samme type bår og motor.? Dette er et glimrende forum for oss førstegangskjøpere. Det er kjempebra at dere veteraner deler litt kunnskap med oss ferskinger. Redigert 21.Juni.2005 av unbad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.