HomerSimpson Startet 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2005 Da jeg skulle starte min Mercruiser V8 med alfa one gen. 1 drev i går fikk ikke motoren kjøling. Jeg hadde satt drevet i en beholder med vann. Vannet dekket akkurat propellen og inntaket i undervannshuset, men det var ikke så høyt som vanlig som når båten ligger i vannet. Kan det være sånn at det ikke var nok vann sånn at den klarte å suge opp vannet. Motoren gikk ca 2 minutter tilsammen. Dersom det bare var for lite vann og impelleren var OK hvor lenge kan den tørrkjøres uten at den er ødelagt. I så fall er det mye arbeid å skifte impeller, må jeg ha av drevet igjen? Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Trophy Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 (redigert) Jeg hadde samme problem på min omc. Det holder ikke bare å dekke hullene. Vannet må høyere opp for at det skal suge. Har tørrkjørt min på samme måte flere ganger uten at det har merkes på kjøling. Skifte impeller skal være veldig enkelt når båten står på land. På omc er det et deksel like under toppen av drevet som du skrur av for å komme til impeller pumpa, men det er vel noen her med samme drev som du. Redigert 20.Juni.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
MT. Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Mange bruker spyledyse, lik avbildet utgave fra Biltema til en 50-lapp. Jeg oppnådde imidlertid ikke tilstrekkelig kjøling på min Cobra med en slik, så jeg demonterer sjøvannspumpa fra drevet under prøvestart/ renspyling på land. Dette for at impelleren ikke skal ta skade av tørrkjøring. I stedet kobler jeg hageslangen direkte til varmevekslerens slange for sjøvannsinntak. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
RIB Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Siden impelleren sitter i selve drevet, MÅ du sørge for at kjølevannet pumpes gjennom denne. Dersom du kobler deg inn oppstrøms impelleren, vil denne gå tørr - og skades. :nono: Har også erfaring med at de billigste spyledysene ikke gir nok vann. Alternativet er å kjøpe en stamp som er stor nok til at aggregatet kan senkes ned i dette ( opp til kavitasjonsplaten ) Ulempen er propelleksosen fra Merc drevet, dette medører mye sot i vannet dersom du ikke sørger for kontinuerlig påfylling via hageslange. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Siden impelleren sitter i selve drevet, MÅ du sørge for at kjølevannet pumpes gjennom denne. Dersom du kobler deg inn oppstrøms impelleren, vil denne gå tørr - og skades. :nono: Med mindre du gjør som jeg skriver, og fjerner hele sjøvannspumpa før du starter motoren. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
HomerSimpson Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Takk for gode råd. I og med at jeg har senket drevet ned i en tønne med vann og dette var opp til kavitasjonsplaten og ikke motoren får kjøling tror de på Mercruiser-verkstedet at impelleren har gått. Jeg har vært og kjøpt ny impeller med pakninger. I og med at båten ligger på land skal det ikke ta mer en en times tid og bytte denne. Da er den byttet og jeg vet at det er i orden. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Windy37GM Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 (redigert) Det kjipe er at du mest sannsynlig har klint gummien rundt innne i pumpehuset sitt. Impelleren er av gummi, den har gått tørt inne i et metallhus. det har blitt høy temp noe som kliner gummien rundt inne i huset som resultat. Jeg hjalp pappa for mange årsiden og vi spikket gummi og pusset i 2 dager :-( Men det er jo lenge siden, mulig de har endret konstruksjon siden det... Vi hadde motor igang i 30 sekunder. Skarpnes9100 dengang med Birchwood 25 med 200HK V8 Mercruiser bensin. Fy hvor den gikk :-) Redigert 20.Juni.2005 av Skarpnes9100 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Whistler Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 (redigert) På Alpha drevene sitter impelleren i undervannshuset. Eksploderte tegninger kan du lete fram her Skroll nedover til du finner ditt drev. Velg "Gear housing-driveshaft" Redigert 20.Juni.2005 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
HomerSimpson Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Takk for mange gode tips. Jeg var hos mitt lokale Mercruiser-verksted i dag, og da drev mekanikeren og byttet impeller på ett tilsvarende drev som mitt. Jeg så på denne operasjonen og fikk mange gode tips underveis så nå går jeg igang med å bytte impeller. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Birchwood 320 Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Heisan.. Du , om du hadde vann til kavitasjonsplata klarte vel ikke impeller å dra vannet opp.. Prøvde for et par måneder siden med en Johnson 25 hk.. Vann opp til kavitasjonsplata og der kom ikke en dråpe vann.. Vi trodde impeller var gåen og begynte å demontere undervannshuset.. Siden vi ikke fekk av den siste bolten satte vi alt sammen igjen.. Vanninntaket er under kavitasjons platen. Men så fylte vi vann opp til halve stammen på motoren og startet igjen , og der kom vannet med en eneste gang.. Motoren går enda, kvar einaste dag til og frå jobb.. Konklusjon. :: Fyll vann høgere opp på drevet. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
HomerSimpson Svart 21.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2005 Jeg åpnet drevet i går og impeller var uten tvil ødelagt. Ny impeller er på plass. Jeg prøvekjørte motoren i går, men denne gang med nyinnkjøpte øreklokker for vannslange og motoren fikk kjøling. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.