Jump to content

Kjøling Mercruiser


HomerSimpson

Recommended Posts

Da jeg skulle starte min Mercruiser V8 med alfa one gen. 1 drev i går fikk ikke motoren kjøling. Jeg hadde satt drevet i en beholder med vann. Vannet dekket akkurat propellen og inntaket i undervannshuset, men det var ikke så høyt som vanlig som når båten ligger i vannet. Kan det være sånn at det ikke var nok vann sånn at den klarte å suge opp vannet. Motoren gikk ca 2 minutter tilsammen. Dersom det bare var for lite vann og impelleren var OK hvor lenge kan den tørrkjøres uten at den er ødelagt. I så fall er det mye arbeid å skifte impeller, må jeg ha av drevet igjen?

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Jeg hadde samme problem på min omc. Det holder ikke bare å dekke hullene. Vannet må høyere opp for at det skal suge. Har tørrkjørt min på samme måte flere ganger uten at det har merkes på kjøling. Skifte impeller skal være veldig enkelt når båten står på land. På omc er det et deksel like under toppen av drevet som du skrur av for å komme til impeller pumpa, men det er vel noen her med samme drev som du.

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Mange bruker spyledyse, lik avbildet utgave fra Biltema til en 50-lapp.

 

Bilde

 

Jeg oppnådde imidlertid ikke tilstrekkelig kjøling på min Cobra med en slik, så jeg demonterer sjøvannspumpa fra drevet under prøvestart/ renspyling på land. Dette for at impelleren ikke skal ta skade av tørrkjøring.

 

I stedet kobler jeg hageslangen direkte til varmevekslerens slange for sjøvannsinntak.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Siden impelleren sitter i selve drevet, MÅ du sørge for at kjølevannet pumpes gjennom denne.

Dersom du kobler deg inn oppstrøms impelleren, vil denne gå tørr - og skades. :nono:

 

Har også erfaring med at de billigste spyledysene ikke gir nok vann.

Alternativet er å kjøpe en stamp som er stor nok til at aggregatet kan senkes ned i dette ( opp til kavitasjonsplaten ) Ulempen er propelleksosen fra Merc drevet, dette medører mye sot i vannet dersom du ikke sørger for kontinuerlig påfylling via hageslange.

Link to post

Takk for gode råd. I og med at jeg har senket drevet ned i en tønne med vann og dette var opp til kavitasjonsplaten og ikke motoren får kjøling tror de på Mercruiser-verkstedet at impelleren har gått. Jeg har vært og kjøpt ny impeller med pakninger. I og med at båten ligger på land skal det ikke ta mer en en times tid og bytte denne. Da er den byttet og jeg vet at det er i orden. :smiley:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Det kjipe er at du mest sannsynlig har klint gummien rundt innne i pumpehuset sitt. Impelleren er av gummi, den har gått tørt inne i et metallhus. det har blitt høy temp noe som kliner gummien rundt inne i huset som resultat. Jeg hjalp pappa for mange årsiden og vi spikket gummi og pusset i 2 dager :-( Men det er jo lenge siden, mulig de har endret konstruksjon siden det...

 

Vi hadde motor igang i 30 sekunder.

 

Skarpnes9100

dengang med Birchwood 25 med 200HK V8 Mercruiser bensin. Fy hvor den gikk :-)

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Takk for mange gode tips. Jeg var hos mitt lokale Mercruiser-verksted i dag, og da drev mekanikeren og byttet impeller på ett tilsvarende drev som mitt. Jeg så på denne operasjonen og fikk mange gode tips underveis så nå går jeg igang med å bytte impeller.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Heisan..

Du , om du hadde vann til kavitasjonsplata klarte vel ikke impeller å dra vannet opp.. Prøvde for et par måneder siden med en Johnson 25 hk.. Vann opp til kavitasjonsplata og der kom ikke en dråpe vann.. Vi trodde impeller var gåen og begynte å demontere undervannshuset.. Siden vi ikke fekk av den siste bolten satte vi alt sammen igjen..

 

Vanninntaket er under kavitasjons platen. Men så fylte vi vann opp til halve stammen på motoren og startet igjen , og der kom vannet med en eneste gang..

 

Motoren går enda, kvar einaste dag til og frå jobb..

 

 

Konklusjon. :: Fyll vann høgere opp på drevet.

 

:yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...