knbo Startet 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2016 Er der noen som erfaring med refleksiv isolasjon? Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Eureka Svart 20.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 Link? Sjøl har jeg brukt maritim.no sin 10mm skrogisolasjon og la skrogtrekk utenpå det. Den har gått litt opp i pris site års, men den er topp å bruke og har fått en varm og lun båt. Har også bruk Armaflex 19mm på en del steder, men den er litt mere sårbar dersom det kommer fukt på kantene/ snittet. Et alternativ ihverfall... Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 20.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 Jeg snakker ikke om Armiflex eller den som selges av maritim,no. Refleksiv isolasjon her en helt annen type isolasjon som skal være mye bedre. det produsert og leveres av activnord.no. Jeg håper noen som har brukt dette produktet og har erfaring med det. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 Er det Aluthermo Refleksiv isolering som leveres av Activ Nord du mener? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NOR2138 Svart 20.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 Vet om en som har erfaring med det og så lenge båten er fri for mus går det nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 20.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 Viste ikke om der finnes andre typer Refleksiv isolasjon, Men når jeg så om det på NRK 1, søkte jeg på Google. Fant bare et produkt som gikk under Refleksiv isolasjon. og det ble levert av Activ Nord. De skrev at det var brukt av i mange år. Videre at det også passe godet til bruk i båt. Så derfor lurer jeg på noen har erfaring med det i båt. Oppfinneren på NRK 1, fikke ikke testet det fordi musene spiste det opp. men jeg at mus har ødelagt annen type isolasjon også. Så det gjelder ikke bare Refleksiv isolasjon. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 Eg har brukt refeksiv isolasjon i kjellergulvet. Amerikansk. Nett som bobleplast med alufolie. Men råsterk plasttype, kunne ikkje klemme boblene der.. tåler byggverk oppå. 6-7mm tykk. Tapes i skjøtene med egen tape. Tilsvarte 5cm isolasjon. Godkjent radonsperre. Har absolutt tru på den typen til isolering vist man får til å lime den fast. Det finnes også folier uten boble, de er "bare" refleksive, men gjer nok forskjell vs ingenting. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Jeg har brukt bobleplast varianten med alufolie på begge sider i etg skille på feriehuset. Denne typen jeg brukte skulle ha 20mm luftespalte på begge sider og skulle med helt optimal montering tilsvare 12,5 cm glava. Den virker uten tvil, faktisk så bra at jeg noenganger angrer på at jeg monterte den. Har vedovn i 1. Etg hvor inngang, bad og soverom, og alle vet at varmen ikke er helt villig til å krype opp trapphullet. Toppen av ovnen er cirka 60-70 cm fra himlingen og oppunder himlingen har jeg målt over 90 grader mens termometer lagt direkte på plank gulvet i 2. Etg kun viste 21 grader. Da er skillet mellom disse termometrene 6,5 mm gips, 20 mm luft, bobleplast med alufolie, 20 mm luft og 30mm gulvbord. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
knbo Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Sørbø og Jon-Kåre hva type isolasjon er det dere bruker og hvor for en kjøpt den? Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 http://astrofoil.no/ Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
knbo Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 takk Sæbø Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Jon-Kåre Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 http://astrofoil.no/ Samme her Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Thomas mortensen Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Hva er prisen på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Prisen husker jeg ikke men mener å huske at det ikke var dyrere en om jeg skulle kjøpt glava med tilsvarende evne Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Eg kjøpte for så lenge siden at det ikkje var norsk forhandler. Trur det kom på rundt 100 pr kvadrat. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bahia Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Jeg brukte denne leverandøren http://low-e.no/ . Greit å jobbe med og isolerer sikkert helt greit. Prisen på 99.- var grei nok, men etter hva jeg husker var det lagt på gebyrer som de godt kunne ha opplyst om. Det er verdt å merke seg at man får en strømledende overflate. Med mitt nye elanlegg er det ikke noe problem, mens det gamle hadde blitt en betydelig utfordring. Finnes det kabler som ligger rett på uten god isolasjon blir det bråk. som gammel selger er jeg alltid skeptisk til alle produkter hvor det står revolusjonerende, godkjent, erstatter nåværende....etc etc. Dersom alt stemmer hadde alle husleverandørene i verden sammen med Sintef hevet seg rundt. Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg tok et liggeunderlag fra Jula og limte på skroget i et skap. Isolerer som bare det og har ingen negative konsekvenser, tvert om. Det har nå ligget på i snart 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 ... som gammel selger er jeg alltid skeptisk til alle produkter hvor det står revolusjonerende, godkjent, erstatter nåværende....etc etc. Dersom alt stemmer hadde alle husleverandørene i verden sammen med Sintef hevet seg ... Det er vi på forskjellig nivå. Eg har ofte tenkt at sintef og byggforsk saker har hendene dypt i lommene til de norske leverandørene. Norge er som eit uland samanlikna med produkter i andre land. Spesielt innafor isolering og fasadeprodukter. Vi bruker meir treverk en nødvendig for å få gode nok resultater med vår tradisjonelle isolasjon, og vi må stadig bytte fasade fordi leverandørene nærer seg på elendig treverk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
trulsant Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Glava og slikt har jo ganske bra brannhemmende egenskaper også. Isopor isolerer jo også bra, men ville ikke hatt det i veggene. Og om en klarer seg med 20-30mm tykke vegger, så får en ett problem med styrke. Og da kan det jo hende prisbildet med Glava er bedre enn alternativene. I båt derimot, så er det jo andre krav. Liten tykkelse er viktig, da en ikke trenger tykke "vegger" for styrken sin del. Arealene er også mye mindre enn hus. Men når det er sagt, kjenner noen som bygde hus, og har en type reflektiv dampsperre på innsiden, som skulle tilsvare 5cm Glava. De trengte da ikke så tykke vegger. Så finnes slike produkter i norske hus, men ikke bare slikt... TA Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 (redigert) Glava og slikt har jo ganske bra brannhemmende egenskaper også. Isopor isolerer jo også bra, men ville ikke hatt det i veggene.Skal du ha brannisolasjon holder det ikke med glassvatt, f.eks. Glava. Glassvatt smelter og faller sammen relativt tidlig i et brannforløp. For å bremse en brann må man bruke steinull e.l., f.eks. Rockwool, som tåler adskillig høyere temperaturer. Fant denne videoen som demonstrerer forskjellen: https://m.youtube.com/watch?v=_h3HDhRqgNw Redigert 26.Desember.2016 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Armaflex er tingen! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Skal du ha brannisolasjon holder det ikke med glassvatt, f.eks. Glava. Glassvatt smelter og faller sammen relativt tidlig i et brannforløp. For å bremse en brann må man bruke steinull e.l., f.eks. Rockwool, som tåler adskillig høyere temperaturer. Fant denne videoen som demonstrerer forskjellen: https://m.youtube.com/watch?v=_h3HDhRqgNw Når glavaen smelter er det lenge siden du kunne oppholde deg i huset uansett Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
trulsant Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Ja, og sammenliknet med f.eks. isopor, så brenner den ikke av seg selv.... Men finnes helt sikkert bedre brannhemmende stoffer ja. TA Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 27.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 takk for alle innspillene. Men har noen råd om hvordan hvoardan en kan skjule isolasjonen i for- og akter-kahytten der en ikke har skap eller andre ting som en kan skjule den bak? Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Hakkannen Svart 28.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2016 Du kan lime på skrogtrekk. Gjor dette selv på åpne flater etter jeg isolerte (brukte Maritims skrogisolasjon, for fem år siden fikk man 0,5 kvadrat for halve prisen i forhold til nå). Man unngår både oppskraping av isolasjonen og det ser pent ut. Alternativt går det an å skru opp langsgående lister, f.eks. i teak, gjerne med litt mellomrom, eller dekke isolasjonen med panel, alternativt slike fine profilerte plater man bruker inni hus. De siste er nok litt utfordrende med tanke på buede skroglinjer, men hvis rettere flater et greit nok er det i alle fall en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.