Jump to content

Isolere båten med refleksiv isolasjon

knbo

Recommended Posts

Jeg snakker ikke om Armiflex eller den som selges av maritim,no. Refleksiv isolasjon her en helt annen type isolasjon som skal være mye bedre.  det produsert og leveres av activnord.no. Jeg håper noen som har brukt dette produktet og har erfaring med det.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Viste ikke om der finnes andre typer Refleksiv isolasjon, Men når jeg så om det på NRK 1, søkte jeg på Google. Fant bare et produkt som gikk under Refleksiv isolasjon. og det ble levert av Activ Nord. De skrev at det var brukt av i mange år. Videre at det også passe godet til bruk i båt. Så derfor lurer jeg på noen har erfaring med det i båt. Oppfinneren på NRK 1, fikke ikke testet det fordi musene spiste det opp. men jeg at mus har ødelagt annen type isolasjon også. Så det gjelder ikke bare Refleksiv isolasjon. 

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Eg har brukt refeksiv isolasjon i kjellergulvet. Amerikansk. Nett som bobleplast med alufolie. Men råsterk plasttype, kunne ikkje klemme boblene der.. tåler byggverk oppå. 6-7mm tykk. Tapes i skjøtene med egen tape. Tilsvarte 5cm isolasjon. Godkjent radonsperre.

Har absolutt tru på den typen til isolering vist man får til å lime den fast. Det finnes også folier uten boble, de er "bare" refleksive, men gjer nok forskjell vs ingenting.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har brukt bobleplast varianten med alufolie på begge sider i etg skille på feriehuset. Denne typen jeg brukte skulle ha 20mm luftespalte på begge sider og skulle med helt optimal montering tilsvare 12,5 cm glava.

Den virker uten tvil, faktisk så bra at jeg noenganger angrer på at jeg monterte den. Har vedovn i 1. Etg hvor inngang, bad og soverom, og alle vet at varmen ikke er helt villig til å krype opp trapphullet. Toppen av ovnen er cirka 60-70 cm fra himlingen og oppunder himlingen har jeg målt over 90 grader mens termometer lagt direkte på plank gulvet i 2. Etg kun viste 21 grader. Da er skillet mellom disse termometrene 6,5 mm gips, 20 mm luft, bobleplast med alufolie, 20 mm luft og 30mm gulvbord.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Prisen husker jeg ikke men mener å huske at det ikke var dyrere en om jeg skulle kjøpt glava med tilsvarende evne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg brukte denne leverandøren http://low-e.no/ . Greit å jobbe med og isolerer sikkert helt greit. Prisen på 99.- var grei nok, men etter hva jeg husker var det lagt på gebyrer som de godt kunne ha opplyst om.

Det er verdt å merke seg at man får en strømledende overflate. Med mitt nye elanlegg er det ikke noe problem, mens det gamle hadde blitt en betydelig utfordring. Finnes det kabler som ligger rett på uten god isolasjon blir det bråk.

som gammel selger er jeg alltid skeptisk til alle produkter hvor det står revolusjonerende, godkjent, erstatter nåværende....etc etc. Dersom alt stemmer hadde alle husleverandørene i verden sammen med Sintef hevet seg rundt.

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg tok et liggeunderlag fra Jula og limte på skroget i et skap. Isolerer som bare det og har ingen negative konsekvenser, tvert om. Det har nå ligget på i snart 2 år.

...

som gammel selger er jeg alltid skeptisk til alle produkter hvor det står revolusjonerende, godkjent, erstatter nåværende....etc etc. Dersom alt stemmer hadde alle husleverandørene i verden sammen med Sintef hevet seg ...

Det er vi på forskjellig nivå. Eg har ofte tenkt at sintef og byggforsk saker har hendene dypt i lommene til de norske leverandørene. Norge er som eit uland samanlikna med produkter i andre land. Spesielt innafor isolering og fasadeprodukter. Vi bruker meir treverk en nødvendig for å få gode nok resultater med vår tradisjonelle isolasjon, og vi må stadig bytte fasade fordi leverandørene nærer seg på elendig treverk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Glava og slikt har jo ganske bra brannhemmende egenskaper også. Isopor isolerer jo også bra, men ville ikke hatt det i veggene.

Og om en klarer seg med 20-30mm tykke vegger, så får en ett problem med styrke. Og da kan det jo hende prisbildet med Glava er bedre enn alternativene.

I båt derimot, så er det jo andre krav. Liten tykkelse er viktig, da en ikke trenger tykke "vegger" for styrken sin del. Arealene er også mye mindre enn hus.

Men når det er sagt, kjenner noen som bygde hus, og har en type reflektiv dampsperre på innsiden, som skulle tilsvare 5cm Glava. De trengte da ikke så tykke vegger. Så finnes slike produkter i norske hus, men ikke bare slikt...

TA

Glava og slikt har jo ganske bra brannhemmende egenskaper også. Isopor isolerer jo også bra, men ville ikke hatt det i veggene.

Skal du ha brannisolasjon holder det ikke med glassvatt, f.eks. Glava. Glassvatt smelter og faller sammen relativt tidlig i et brannforløp. For å bremse en brann må man bruke steinull e.l., f.eks. Rockwool, som tåler adskillig høyere temperaturer.

Fant denne videoen som demonstrerer forskjellen:

https://m.youtube.com/watch?v=_h3HDhRqgNw

Redigert av alf-inge (see edit history)

Skal du ha brannisolasjon holder det ikke med glassvatt, f.eks. Glava. Glassvatt smelter og faller sammen relativt tidlig i et brannforløp. For å bremse en brann må man bruke steinull e.l., f.eks. Rockwool, som tåler adskillig høyere temperaturer.

Fant denne videoen som demonstrerer forskjellen: https://m.youtube.com/watch?v=_h3HDhRqgNw

Når glavaen smelter er det lenge siden du kunne oppholde deg i huset uansett

Du kan lime på skrogtrekk. Gjor dette selv på åpne flater etter jeg isolerte (brukte Maritims skrogisolasjon, for fem år siden fikk man 0,5 kvadrat for halve prisen i forhold til nå). Man unngår både oppskraping av isolasjonen og det ser pent ut.

Alternativt går det an å skru opp langsgående lister, f.eks. i teak, gjerne med litt mellomrom, eller dekke isolasjonen med panel, alternativt slike fine profilerte plater man bruker inni hus. De siste er nok litt utfordrende med tanke på buede skroglinjer, men hvis rettere flater et greit nok er det i alle fall en mulighet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...