Rikosjett Startet 20.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2016 Hei har nettopp kjøpt meg en Hansvik 19 fisker med en Yanmar 3 syl på 22,5hk, motor har vist betegnelsen 3gm. Motor er ferskvannskølt med kjølerør i kobber under skroget, og har en sylinderformet ekspansjonstank ute på dekk. På motor er det montert en kjølevannspumpe med en fettkopp, den drives ikke av reima men av aksel ut fra motor. eksos er sjøvannskjølt med egen impellerpumpe. hadde en times kjøretur igår med forskjellig turtall, motor lå jevnt på ca 55 grader, prøvde båten på nytt idag og etter ca 30 min kjøring på forskjellig turtall fikk jeg alarm på kjølevannstemp, som viste ca 85 grader. jeg stoppet motor og kjente at slangen inn på pumpa var kald, men at slangen som går inn på termostathuset var god og varm. før prøvetur fylte jeg fettkoppen på pumpa og skrudde hardt til med fingrene! Jeg løsnet på fettkoppen og startet opp igjen og tempen sank sakte ned til ca 55 grader. Ser sladrehullet på pumpa inn mot aksel lakk litt blå frostveske. Noen som vet hvem/hvor jeg kan skaffe ei sånn pumpe? Finner den ikke i delelista til Yanmardeler.no! Frostvesken i systemet er klar og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 20.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 Ser ut som om kjølevannspumpen er ei tannhjulspumpe, jeg har presset ny grease inn i den, og kjørt en tur, tempen var stabil, noen som vet hvem som kan ha deler el reppsett? eller er dette normalt? denn lekker heller ikke i akslingen lenger etter at den fikk seg grease Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Høres helt normalt ut! En sånn tannhjulspumpe må ha smøring nå og da for å holde tett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sailor83 Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Det kan virke som den suger luft inn ved akslingen når den ikke har grease, har i hvertfall hørt lignende på andre typer vannpumper.Står det ingenting informasjon på pumpen noen plass? Har samme motor, men ikke samme type pumpeløsning som deg. Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Har ikke funnet noen kråketegn på den nei, er i messing. men ser ut som det finnes pumper som passer på det samme festet, men med impeller og hus i bronsje. Venter på svar fra en som skal ha litt peiling. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 En slektning hadde en slik som sjøvannspumpe på sin Mercedes motor. Denne hadde det med å slutte å suge om den ikke fikk seg et pump med greasesprøyta nå og da. Ikke noe problem når man vet om det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rikosjett Svart 25.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Hei da har jeg funnet ut av saker å ting, motor er en 3GM og ei tannhjulspumpe har blitt montert på motor, på utgående aksel til startsveiva. Fikk kontakt med Tor Sneve i Sandvika, og han har god peiling på Gammel Yanmar. Blir å montere ei orginal sirkulasjonspumpe med reimhjul. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.