Jump to content

Yanmar 3syl 22,5hk kjølepumpe trøbbel

Rikosjett

Recommended Posts

Hei har nettopp kjøpt meg en Hansvik 19 fisker med en Yanmar 3 syl på 22,5hk, motor har vist betegnelsen 3gm.

Motor er ferskvannskølt med kjølerør i kobber under skroget, og har en sylinderformet ekspansjonstank ute på dekk.

På motor er det montert en kjølevannspumpe med en fettkopp, den drives ikke av reima men av aksel ut fra motor.

eksos er sjøvannskjølt med egen impellerpumpe.

hadde en times kjøretur igår med forskjellig turtall, motor lå jevnt på ca 55 grader, prøvde båten på nytt idag og etter ca 30 min kjøring på forskjellig turtall fikk jeg alarm på kjølevannstemp, som viste ca 85 grader. jeg stoppet motor og kjente at slangen inn på pumpa var kald, men at slangen som går inn på termostathuset var god og varm. før prøvetur fylte jeg fettkoppen på pumpa og skrudde hardt til med fingrene!

Jeg løsnet på fettkoppen og startet opp igjen og tempen sank sakte ned til ca 55 grader.

Ser sladrehullet på pumpa inn mot aksel lakk litt blå frostveske.

Noen som vet hvem/hvor jeg kan skaffe ei sånn pumpe?

Finner den ikke i delelista til Yanmardeler.no!

Frostvesken i systemet er klar og fin.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...