Chrian Startet 8.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2003 Startet båtsesongen med første overnatting for en uke siden og oppdager da at filteret til ferskvannspumpen går tett etter kort tids bruk. Etter flere demonteringer og rengjøring av filteret tømmer jeg tanken, spyler gjennom den og fyller den med rensemiddel og vann. Rensemiddelet skulle rense og desinfisere tanken, det var ikke nevnt noe om alger i bruksanvisningen Blandingen skulle stå på tanken minimum 6 timer, jeg lot det stå på i 24 timer. Tappet av blandingen,spylte godt gjennom tanken før jeg på nytt fyllte den opp. Selv etter dette kommer det en god del rødbrune partikler som ser ut som en form for gele i filteret Er det noen som har erfaring med dette? Dersom dette er algevekst hvordan fjerne det uten å åpne tanken og skure den innvendig? Tanken ligger dessverre slik til at det er en omfattende jobb å ta av mannlokket for å rengjøre den innvendig, det får eventuelt bli ett vinterprosjekt. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Lars H. Svart 8.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2003 Hei. jeg har tidligere henvist alle i spørsmål om septik til guruen Peggy Hall. Hun har oså greie på det som har med drikkevann i båt. Ta derfor en titt på en artikkel av henne på denne addressen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 8.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2003 Takk Lars! Ser at hun anbefaler å la systemet stå over natten med 3/4dl klorin pr 10l vann. Noen som har prøvd dette? Tar det algene? Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 8.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2003 Jeg har to vannsekker på 120 l hver, delte en flaske 35% eddik, og fyldte ca 10-15 l vann i tankene, lot dette ligge over natten, og skjølte desse godt etterpå. Skiftet vann noen ganger, og synes plastsmaken forsvann, kaffien ble iallefall bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 8.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2003 Jeg hadde alger i varmtvannstanken som skapte en råtten-egg lukt. Jeg blandet litt klor i drikkevannet og lot det stå noen timer (tror ikke det var 24 timer). Deretter skylling og fyll opp med nytt vann. Jeg har ikke hatt denne lukten siden (dette skjedde våren 1999). Jeg ser ingen grunn til å tro at klor ikke vil virke i de aller fleste tilfeller. Vær obs på at klor er korrosivt mot gummi. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 8.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2003 Takk for tipset Lars Brukte klorin på vanntanken til en båt vi solgte for noen år siden da vi oppdaget grums i vannet. Har siden blitt fortalt av andre båteiere og en rørlegger jeg kjenner at klorin på en aluminiumstank ikke er bra. De forklarte at en lett kan få litt tæring i tanken og at dette gjør det vanskeligere å holde tanken ren. Kommer til å prøve med klorin og ikke la blandingen stå for lenge på tanken og i rørene. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Mini Svart 9.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2003 Algevekst i vanntanker og slanger er et uungåelig problem. Ønsker en mye alger skal en aldri tømme tanken når en forlater båten. Da er det fint og hå 1/2 full tank alltid. Når det gjelder rørene hjelper det med klare slanger og rør, samtidig som en sørger for lys. Alger trenger lys for å formere seg. En annen ting at da er det heller ikke nødvendig med slanger beregnet for næringsmidler. Klor som vask og desinfisering er i denne sammenheng helt bortkastet/verdiløst. Og en bør jo pøse på i store mengder. Vanntanken må du ikke under noen omstendighet vaske overhodet, og slett ikke hver vår. Gjør du som her over er beskrevet, så er du garantert å få alger i vannsystemet ditt. Ønsker du derimot IKKE alger, gjør du motsatt av hva jeg har skrevet. Da er du også forsiktig med Klorin kluten, men et bedre/billigere middel til desinfisering finnes nok ikke. Bare husk å skylle systemet godt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Et eller annet sted har jeg lest at Hydrogenperoksyd tar det meste av organisk forurensing, også i vanntanker. Er det noen som har erfaring ? Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Lotus Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Fylte opp vanntanken for sesongen med 4 liter klorin og drøye 200 liter vann. Lot det stå kun i en time pga dårlig tid. De andre båtene var klare til å dra etter en times proviantering. Tappet ut blandingen, fylte på rent vann, tappet ut alt igjen og fylte opp tanken på nytt. Fremdeles en svak eim av klor, men vannet ble brukt til vasking, drikkevann/matlaging fra Imsdals store kanner på den første turen. Neste uke skyller jeg gjennom en gang til og bruker tankvannet også til matlaging resten av sesongen. Drikkevannet er fremdeles på egne 5-literkanner. Hadde ingen alger, men fant ut at en vårrengjøring er en grei start på sesongen. Gjorde det ikke i fjor. Om det var nødvendig? Om det var lurt? Si det. Peggy Hall-dama til Lars H. mente det. Nå er det i alle fall gjort. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2003 Har alltid benyttet klorin til rensing av systemet om våren og det har alltid fungert fint. I tilegg tilsetter jeg et pulver ved hver fylling som skal forbedre vannkvaliteten og holde denne på topp. Har så lenge jeg har brukt dette stoffet benyttet vann fra tanken til drikkevann/matlaging. Flasken kostet 115,- og skulle rekke til 10 000 liter vann. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SveinHa Svart 19.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2003 Jeg har aldri hatt problemer med vannkvaliteten men tar en rutinemessig klorinbehandling hver vår. Da tilsetter jeg 1/2 til 1 liter klorin i vanntanken (drøyt 200 liter) og fyller opp. Lar dette være i tanken en kort tid, 1/2 til 3-4 timer alt etter hvor mye tid jeg har. Tømmer deretter tanken så langt jeg klarer med pentrypumpen og fyller opp med rent vann. De klorinrestene som da er i tanken setter ikke smak som jeg kan kjenne. Tilsetter ingenting resten av sesongen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Chrian Svart 27.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2003 Hei. jeg har tidligere henvist alle i spørsmål om septik til guruen Peggy Hall. Hun har oså greie på det som har med drikkevann i båt. Ta derfor en titt på en artikkel av henne på denne addressen. Lars H. Fulgte prosedyren til Peggy Hall, nå er tanken helt ren og fin. Det kom mye avleiringer fra rørene som satte seg i tuten på vannkranene etter denne behandlingen selv om jeg spylte gjennom rørene etter behandlingen med demonterte siler. Måtte demontere silene flere ganger for rengjøring de første dagene, men nå er også rørene fri for alger. :wink: Kommer til å ta en ny behandling neste vår med litt tynnere klorinblanding. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
OT-flyktning Svart 27.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2003 Tar den her frem igjen. Synes den svarer ikke på min utfordring, så her kommer den: Jeg har fra iår en fleksibel tank til vaskevann o l og en liten tank (=5-liters-kanne) bare til drikkevann med separate pumper. Meningen er at drikkevannet byttes meget ofte. Men nå la jeg merke til at sugeslangen inn i kanna er jo allerede slimete på utsiden av bakterier (er det vel). Det nytter vel ikke å rense tanken etter alle kunstens regler når slangen er problemet. Hva kan gjøres her: tilsetningsstoffer hver gang - nesten ikke doserbar og dyr svart-lakkere kanna - men det er rimelig mørk da fra før bruke annen type slange - sølvbelagt Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 29.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2003 Tar den her frem igjen. Synes den svarer ikke på min utfordring, så her kommer den: Jeg har fra iår en fleksibel tank til vaskevann o l og en liten tank (=5-liters-kanne) bare til drikkevann med separate pumper. Meningen er at drikkevannet byttes meget ofte. Men nå la jeg merke til at sugeslangen inn i kanna er jo allerede slimete på utsiden av bakterier (er det vel). Det nytter vel ikke å rense tanken etter alle kunstens regler når slangen er problemet. Hva kan gjøres her: tilsetningsstoffer hver gang - nesten ikke doserbar og dyr svart-lakkere kanna - men det er rimelig mørk da fra før bruke annen type slange - sølvbelagt Drikk opp bakteriene og lev lengre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.