Jump to content

gelcoat rep.

troja

Recommended Posts

hei jeg har en liten baug skade på spissen av båten (høyt over vannlinjen) størelse 8 cm!

glassfiberen er litt myk der skaden er. har også noen små sår på dekk på størelse med en 10 øre

hvordan går jeg frem?

jeg håpet bare på at jeg kunne skjære av det løse glassfibern og dytte nedi et produkt?

men det er mye på markedet!

jeg ser at Plastic padding har flere alterntiver som:

gelcoat-filler(for hull og overflate skader)

marine-epoksy for skader og hull i båt skrog( spes produkt for sparkling rep under vannlinjen)

glassfibersparkel( for rep og tetting av glassfiber skader)

båtplast( for rep av glasfiber båter)

jeg blir fort usikker på hva jeg skal velge :confused:

jeg tenkte og slippe og lakere o.s.v etter behandling så jeg håper på et brodukt som har nesten samme farge som gelcoaten og er vanntett?

har dere noen gode forslag?

hilsen jim :cool:

Dette er ikke et svar på spørsmålet ditt.

Ville bare fortelle deg at siden du postet ditt innlegg kl. 11.07 i dag, har du akkurat forsvunnet ut av topp 50 listen over innlegg og havnet i "det ytterste mørke" på side 2. Og klokka er bare 20.45.

Ingen svar har du fått fordi den som kunne hjelpe deg eller gadd å hjelpe deg har ikke vært pålogget de siste 9 timene. Hadde du kunnet poste i Teknisk Forum, hadde du nok overlevd dobbelt så lenge uten svar før du forsvant ut i mørket.

Uansett. Nå er du på topp igjen. kanskje noen svarer deg nå.

Lotus

Har dårlig samvittighet... :rolleyes:

Leste innlegget ditt tidligere, men satt igjen med flere spørsmål en svar..

Dersom glassfiberen er strukturelt skadet ( slik at konstruksjonen svekkes ) må det en større reperasjon til.

Er glassfiberen kun skadet i topplaget, kan skaden utbedres ved å slipe vekk ALT løst ( les mykt ).

Blir dybden av skadestedet ca 1/3 av tykkelsen på skroget , bør man slipe ned et større område slik at man kan bygge opp vha overlappende lag.

Det er et utall av måter å gjøre dette på, selv foretrekker jeg å bruke glasfiber og polyester for å være sikker på at alle løse glassfiberkordeler er forseglet. Etterpå slipes skadestedet ned til ca 3 mm i forhold til omkringliggende. Påfør et tynt lag med polyester for ny forsegling. Etterpå sparkles skadestedet med gelcoat, pusses( vann ), pusses og pusses til man har gjevnet ut skadestedet.

Tilslutt rubbes og poleres det - er du heldig har du også truffet med fargen.

Hvis skroget er av en annen farge en hva gelcoaten er, kan du kjøpe topcoat i samme RAL farge som båten og legge/male flere tynne lag utenpå gelcoat, får så å finpusse og rubbe det.

Anbefaler deg å titte litt her west system Har ikke selv erfaring med epoxy men hører folk som skryter av dette produktet.

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...