Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Dette spørsmålet går igjen på mange forum, og jeg har fremdeles tilgode å se et skikkelig svar. Grunnen til at det er så vanskelig å finne svaret på dette spørsmålet er for at det trolig ikke finnes noen formell grense, og at det står og faller på politimannens skjønn. Folk kan synes og mene hva dem vil, og som oftest helt uten kilder, men jeg skal nå forsøke å forsvare min påstand på en skikkelig måte.

 

Det er veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3.

 

Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, og at transport med totallengde over 22 meter i utgangspunktet krever dispensasjon i en eller annen form, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013:

https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf

 

Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger."

Dette betyr enkelt og greit at du i Oslo og Akershus kan ha utstikkende last på halvparten av lengden mellom bilens bakre aksel og tilhengerens aksel (tilsvarer fra ca. 2m til 3m overheng, avhengig av bil- og tilhenger-type). Dersom tilhengeren har boggi går det trolig an å benytte avstanden til tilhengerens bakre aksel og argumentere seg frem til å slippe med en advarsel. Overheng utover dette på dette anmeldes etter vegtrafikklovens § 3, med påstand om at dette ikke er aktpågivende.

 

Selv om det på mange måter ikke er "strengt forbudt" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt, og her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....

 

Jeg har her forsøkt å gi et så korrekt svar på denne problemstillingen som mulig, med både kildereferanser og egne vurderinger. Den eksakte fasiten finnes trolig ikke, men om noen mener jeg tar feil på noe som helst her, eller om det har kommet nye regler siden sist, så settes det meget stor pris på en konstruktiv tilbakemelding med skikkelige referanser. 

 

Jeg er selvfølgelig kjent med påstander som kommer frem i tråder som denne:

https://baatplassen.no/i/topic/130396-satans-vegvesen-og-deres-paragrafryttere/

Men hva de faktisk har blitt bøtelagt for, og om det finnes hjemler til dette er jeg høyst usikker på...? At offentlige tjenestemenn driter seg ut er ikke noe nytt, men jeg er samtidig veldig åpen for at det finnes ting jeg ikke vet.

Opplys meg gjerne om du sitter på svaret.

X10an

X10an

Dette spørsmålet går igjen på mange forum, og jeg har fremdeles tilgode å se et skikkelig svar. Grunnen til at det er så vanskelig å finne svaret på dette spørsmålet er for at det trolig ikke finnes noen formell grense, og at det står og faller på politimannens skjønn. Folk på forum kan synes hva dem vil, men jeg skal nå forsøke å forsvare min påstand på en skikkelig måte.

 

Det er veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3.

 

Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, og at transport med totallengde over 22 meter i utgangspunktet krever dispensasjon i en eller annen form, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013:

https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf

 

Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger."

Dette betyr enkelt og greit at du i Oslo og Akershus kan ha utstikkende last på halvparten av lengden mellom bilens bakre aksel og tilhengerens aksel (tilsvarer fra ca. 2m til 3m overheng, avhengig av bil- og tilhenger-type). Dersom tilhengeren har boggi går det trolig an å benytte avstanden til tilhengerens bakre aksel og argumentere seg frem til å slippe med en advarsel. Overheng utover dette på dette anmeldes etter vegtrafikklovens § 3, med påstand om at dette ikke er aktpågivende.

 

Selv om det på mange måter ikke er "strengt forbudt" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt, og her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....

 

Jeg har her forsøkt å gi et så korrekt svar på denne problemstillingen som mulig, med både kildereferanser og egne vurderinger. Den eksakte fasiten finnes trolig ikke, men om noen mener jeg tar feil på noe som helst her, eller om det har kommet nye regler siden sist, så settes det meget stor pris på en konstruktiv tilbakemelding med skikkelige referanser. 

 

Jeg er selvfølgelig kjent med påstander som kommer frem i tråder som denne:

https://baatplassen.no/i/topic/130396-satans-vegvesen-og-deres-paragrafryttere/

Men hva de faktisk har blitt bøtelagt for og hvilke hjemler SVV har til dette er jeg høyst usikker på...?

Opplys meg gjerne om du sitter på svaret.

X10an

X10an

Dette spørsmålet går igjen på mange forum, og jeg har fremdeles tilgode å se et skikkelig svar. Grunnen til at det er så vanskelig å finne svaret på dette spørsmålet er for at det trolig ikke finnes noen formell grense, og at det står og faller på politimannens skjønn. Folk på forum kan synes hva dem vil, men jeg skal nå forsøke å forsvare min påstand på en skikkelig måte.

 

Det er veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3.

 

Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, og at transport med totallengde over 22 meter i utgangspunktet krever dispensasjon i en eller annen form, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013:

https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf

 

Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger."

Dette betyr enkelt og greit at du i Oslo og Akershus kan ha utstikkende last på halvparten av lengden mellom bilens bakre aksel og tilhengerens aksel (tilsvarer fra ca. 2m til 3m overheng, avhengig av bil- og tilhenger-type). Dersom tilhengeren har boggi går det trolig an å benytte avstanden til tilhengerens bakre aksel og argumentere seg frem til å slippe med en advarsel. Overheng utover dette på dette anmeldes etter vegtrafikklovens § 3, med påstand om at dette ikke er aktpågivende.

 

Selv om det på mange måter ikke er "strengt forbudt" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt, og her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....

 

Jeg har her forsøkt å gi et så korrekt svar på denne problemstillingen som mulig, med både kildereferanser og egne vurderinger. Den eksakte fasiten finnes trolig ikke, men om noen mener jeg tar feil på noe som helst her, eller om det har kommet nye regler siden sist, så settes det meget stor pris på en konstruktiv tilbakemelding med skikkelige referanser. 

 

Jeg er selvfølgelig kjent med påstander som kommer frem i tråder som denne:

https://baatplassen.no/i/topic/130396-satans-vegvesen-og-deres-paragrafryttere/

Men hva de faktisk har blitt bøtelagt for og hvilke hjemler SVV har til dette er jeg høyst usikker på...?

Opplys meg gjerne om du sitter med svaret.

X10an

X10an

Dette spørsmålet går igjen på mange forum, og jeg har fremdeles tilgode å se et skikkelig svar. Grunnen til at det er så vanskelig å finne svaret på dette spørsmålet er for at det trolig ikke finnes noen formell grense, og at det står og faller på politimannens skjønn. Folk på forum kan synes hva dem vil, men jeg skal nå forsøke å forsvare min påstand på en skikkelig måte.

 

Det er veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3.

 

Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, og at transport med totallengde over 22 meter i utgangspunktet krever dispensasjon i en eller annen form, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013:

https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf

 

Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger."

Dette betyr enkelt og greit at du i Oslo og Akershus kan ha utstikkende last på halvparten av lengden mellom bilens bakre aksel og tilhengerens aksel (tilsvarer fra ca. 2m til 3m overheng, avhengig av bil- og tilhenger-type). Dersom tilhengeren har boggi går det trolig an å benytte avstanden til tilhengerens bakre aksel og argumentere seg frem til å slippe med en advarsel. Overheng utover dette på dette anmeldes etter vegtrafikklovens § 3, med påstand om at dette ikke er aktpågivende.

 

Selv om det på mange måter ikke er "strengt forbudt" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt, og her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....

 

Jeg har her forsøkt å gi et så korrekt svar på denne problemstillingen som mulig, med både kildereferanser og egne vurderinger. Den eksakte fasiten finnes trolig ikke, men om noen mener jeg tar feil på noe som helst her, eller om det har kommet nye regler siden sist, så settes det meget stor pris på en konstruktiv tilbakemelding med skikkelige referanser.

X10an

X10an

Dette spørsmålet går igjen på mange forum, og jeg har fremdeles tilgode å se et skikkelig svar. Grunnen til at det er så vanskelig å finne svaret på dette spørsmålet er for at det trolig ikke finnes noen formell grense, og at det står og faller på politimannens skjønn. Folk på forum kan synes hva dem vil, men jeg skal nå forsøke å forsvare min påstand på en skikkelig måte.

 

Det er veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3.

 

Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013:

https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf

 

Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger."

Dette betyr enkelt og greit at du i Oslo og Akershus kan ha utstikkende last på halvparten av lengden mellom bilens bakre aksel og tilhengerens aksel (tilsvarer fra ca. 2m til 3m overheng, avhengig av bil- og tilhenger-type). Dersom tilhengeren har boggi går det trolig an å benytte avstanden til tilhengerens bakre aksel og argumentere seg frem til å slippe med en advarsel. Overheng utover dette på dette anmeldes etter vegtrafikklovens § 3, med påstand om at dette ikke er aktpågivende.

 

Selv om det på mange måter ikke er "strengt forbudt" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt, og her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....

 

Jeg har her forsøkt å gi et så korrekt svar på denne problemstillingen som mulig, med både kildereferanser og egne vurderinger. Den eksakte fasiten finnes trolig ikke, men om noen mener jeg tar feil på noe som helst her, eller om det har kommet nye regler siden sist, så settes det meget stor pris på en konstruktiv tilbakemelding med skikkelige referanser.

X10an

X10an

Grunnen til at det er så vanskelig å finne svaret på dette spørsmålet er for at det ikke finnes noen formell grense, og at det står og faller på politimannens skjønn.

 

Det er veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3.

 

Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013:

https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf

 

Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger."

Dette betyr enkelt og greit at du i Oslo og Akershus kan ha utstikkende last på halvparten av lengden mellom bilens bakre aksel og tilhengerens aksel (tilsvarer fra ca. 2m til 3m overheng, avhengig av bil- og tilhenger-type). Dersom tilhengeren har boggi går det trolig an å benytte avstanden til tilhengerens bakre aksel og argumentere seg frem til å slippe med en advarsel. Overheng utover dette på dette anmeldes etter vegtrafikklovens § 3, med påstand om at dette ikke er aktpågivende.

 

Selv om det på mange måter ikke er "strengt forbudt" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt, og her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....

X10an

X10an

Grunnen til at det er så vanskelig å finne svaret på dette spørsmålet er for at det ikke finnes noen formell grense, og at det står og faller på politimannens skjønn.

 

Det er veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3.

 

Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013:

https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf

 

Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger.

 

Selv om det på mange måter ikke er "strengt forbudt" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt. Men her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....

X10an

X10an

Det er vel veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3.

 

Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013:

https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf

 

Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger.

 

Selv om det på mange måter ikke er "strengt forbudt" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt. Men her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....

X10an

X10an

Det er vel veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3.

 

Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013:

https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf

 

Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger.

 

Selv om det virker som det på mange måter er "lovlig" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt. Men her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....

X10an

X10an

Det er vel veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på lasten som gjelder. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran kjøretøyet. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3. Det finnes også noe regler om utstikkende gods utover 1.5 meter, men dette tror jeg kun gjelder når du går utover 19,5 meter total lengde eller 12 meter på kjøretøyet.

 

Selv om det virker som det på mange måter er "lovlig" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt. Men her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll....



×
×
  • Create New...