
X10an
Jeg registrerer at det etter endring i forskrift år 2013 (https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-12-16-1521) har vokst seg en utbredt misforståelse om at all båtfrakt må gjøres med baug i kjøreretning, noe som selvfølgelig ikke stemmer.
For ordens skyld, forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 1, bokstav b, sier at båt med "BREDDE INNTIL 2,55 meter", OG som stikker MER ENN 15 cm utenfor kjøretøyets sider skal ha båtens baug i kjøreretningen. I praksis gjelder dette kun bred båt som fraktes på smal tilhenger med kulekopling. Grunnen til dette er at slike båter normalt transporteres av personbiler som er betydelig smalere enn dette. Dersom lasten på tilhengeren treffer et hinder som passeres på utsiden av bilens og tilhengerens side, er det veldig kjekt at lasten blir bredere og bredere jo lenger bakover man kommer. Da presses gods/tilhenger og hinderet ut til hver sin side, og skadepotensialet begrenses. Hekk/akter først gir bråstopp og større skadepotensial. En snekke fungerer selvfølgelig på en annen måte og kunne prinsipielt vært unntatt i forskriften.
Bredere gods enn 2.55 må uansett fraktes av trekkvogn med bredde på minst 2.30, noe som i praksis betyr lastebil. På lastebil er båt "gods" og ikke "båt".