Torsen67 Startet 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2016 Kjøpte i våres en ny propell til min Sollux 24. Av en eller merkelig grunn så grodde den noe inn i hampen så det ble kortvarig glede. Var bare en klump med groe mens resten av skroget var helt strøkent. Men var ikke helt fornøyd i starten heller. Virket som den kaviterte og hadde mye luft i kjølevannet. Etter at den kom på land så sammenlignet jeg med andre båter som ligger rundt meg. Det jeg reagerer på er at bladene ser ut til å være dårlig slipt på den siden bladet slipper vannet. Er på en måte litt kantete avslutning noe jeg ikke fant på tilsvarende propeller på andre båter. Båten ble for øvrig tatt opp sent i år. Hva gjør jeg? Hva tror dere en leverandør sier hvis jeg klager? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Var det en fabriksny propell, som ble anbefalt til din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Ja, det stemmer. Ny i eske. 4-bladers 17x17. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Fabrikat ? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Hvis den kaviterte mye og har kantete bilder kan vel det være en grunn for reklamasjon, men du burde vel gjort det når du oppdaget problemene. At det gror kan nok ikke leverandøren lastes for. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Vel, jeg så ikke dette før jeg tok den opp da. Litt vanskelig å se dette når den sto på vannet. Ikke er jeg eksperten heller. Det at den gror er selvfølgelig ikke leverandøren sin skyld;-) Merket er Thelmo. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Ingen flere her inne som har erfaring vedr reklamasjon på propell? Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Er vel neppe propellen som sådan som er feil. Uten bunnstoff og liten bruk får ruren gode forhold for å gro. Ekstra ille med offeranode er påmontert. Det er iallefall min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 (redigert) Ingen flere her inne som har erfaring vedr reklamasjon på propell? Det er vel med propell som alt annet; du må påvise en feil eller mangel i produktet. Hvis proellen kaviterer mer en andre tilsvarende propellerer på den båten (uten å være grodd) vil jeg si dette kan være grunn for reklamasjon. Du gjorde ikke noen andre forandringer samtidig med skifte av propell? Jeg er ikke noen snekkeman, men har forstått at noen snekker har hatt problemer med at propellen kan suge luft gjennom skroggjennomføringer og dermed skape kavitasjon. Redigert 27.Desember.2016 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Jeg har hørt at Sollux kan suge luft gjennom toalettåpningen/propelluka dersom pakningen er dårlig? Kan dette være en årsak? Den der kantete avslutningen må vi nesten ha et bilde av før vi kan mene noe om den. Det trenger ikke være en feil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 27.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Lagde nettopp en ny tråd vedr anode. Var noen som skrev om det i våres men finner ikke igjen tråden. Jeg har heller ikke toalett bak, men jeg har insp-luke til propellen. Denne skal jeg tette igjen. At det skal på bunnstoff syntes jeg er rart. De fleste andre båter med strak aksel har det jo ikke!? Skulle gjerne fått til ett bilde av enden på propellbladet, men mobilen sliter med nærbilde av den. Men skal prøve igjen. Ser rett og slett litt halv-fabrikkert ut etter min mening. Bladet skal vel være ganske skarpt dere den slipper vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Mikado propell ? De har godt av en tur til winrace for justering, blir da meget bra. Ellers viktig at den tunellen over propellen har tett lokk som det skrives Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Ingen flere her inne som har erfaring vedr reklamasjon på propell? Vi mangler informasjon: "Det jeg reagerer på er at bladene ser ut til å være dårlig slipt på den siden bladet slipper vannet. Er på en måte litt kantete avslutning noe jeg ikke fant på tilsvarende propeller på andre båter" er ikke nok, uten bilder kan vi bare gjette, og det er ikke gjetting du trenger... hjelp oss å hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Helt enig dieselfan. Skal se om mobilen klarer å zoome det inn når det er skikkelig lys. Ja det er en Mikado propell. Får vel høre med Winrace da. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2016 Winrace får til ting det er nær umulig å få til i serieproduksjon... så det vil du neppe angre på. Kikker du over bunnen samtidig og fikser kjerver er sikkert vannet bak rent for luft Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2016 (redigert) Propell og anode, hvorfor og ikke, har jeg skrevet masse om. Kan sikkert søkes opp. Pass på akslingen også. Postet på feil sted. Skulle vært i tråden om anode på propell. Redigert 28.Desember.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2016 Hold et hvitt ark bak propellen når du tar bilde. Da er det lettere å få frem detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.