Jump to content

Båtkikkert - Hva er å anbefale?

Tor Arild

Recommended Posts

Jeg har en 7x50-kikkert fra Biltema, tror de kaller den marinkikkert. Hadde egentlig tenkt til å kjøpe Steiner Navigator, men etter å ha prøvd Biltema-varianten klarte jeg ikke komme opp med noen forskjeller av betydning som forsvarte prisforskjellen. Har ikke for vane å kjøpe billigvarianter av slikt, men akkurat denne har gjort jobben fint.

Tviler ikke på at den har sine begrensninger og at spesielle bruksområder tilsier at en bør kjøpe noe annet, men for helt vanlig bruk kan denne være verdt en kikk.

...bruker mye jolle og arbeidsbåt, da er det ikke så stas å ta med gromkikkerten, en 10x42, som jeg har hatt i mange år... siden 1988 når den kom på markedet.

Derfor er det kjekt å ha et OK alternativ som ikke er uerstattelig... 

Tror jeg har kikkket på 55-60 kikkerter til nå i prisklassen under 1000kr, fant en 10x50 i en "altmuligbutikk" på Brokelandsheia langs E18 noen kilometer fra grensa mellom Telemark og Aust-Agder. Prisen var utrolige 350kr... og er optisk mye for pengene. Mye tyder på at den er produsert i Kina. Har etter dette importert mange derfra for å forsøke å finne en perle...  det har jeg ikke klart. Har fokusert på takant  prismer 

Fant dette i "kikkert-mappa" nyttig for å vite for fosiler som meg...  les gjerne før du investerer i enorm lysstyrke...

"Et voksent menneskes nattsyn avtar i takt med økende alder. Det skyldes i hovedsak at pupillens evne til å utvide seg, avtar. I tabellen under ser du hvor stor pupillen kan bli i nattemørket. Det er viktig å ha dette i tankene når du skal velge kikkert – det er liten hensikt i å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn ditt eget øyes maksimale pupill.

Reduksjonen i øyets maksimale pupilldiameter med alderen:

30 år: 7,0 mm (7x50/8x56) 

40 år: 6,0 mm (7x42/8x50/10x56)

50 år: 5,0 mm (7x35/8x42/10x50)

60 år: 4,1 mm (7x30/8x32/10x42)

70 år: 3,2 mm (7x22/8x25/10x32)

Fra 50 års-alderen kan øyets pupill åpne seg til bare 5 mm diameter. Med tanke på lysstyrken alene vil det være bortkastet å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn dette. En 8x40 vil oppleves like lys som en 8x56, også i mørke. Men det finnes noen grunner til at 8x56 likevel kan være et bedre valg enn 8x40 – selv om fordelene med førstnevnte ofte vil være marginale. I de neste avsnittene vil vi redegjøre for disse grunnene"

Redigert av dieselfan (see edit history)

Takk skal dere ha!

Kikkerten er tenkt brukt underveis til også visuelt å "se" det jeg ser på skjermene. Har faktisk tre uavhengige systemer ombord, men liker likefullt å finne staker og merker der jeg forventer å finne dem.

Jaktkikkerten har for høy oppløsning, og selv små bevegelser i båten gjør det vanskelig å finne noe som helst...

Så, ja dieselfan, den er til generelt bruk underveis. Likte Steiner sin fordi den er lett å se med, samt at tyngdepunkt er ganske nære øynene dine. Synes det var lett å se selv i litt sjø.

Ikke rart om du er begeistret for Steiner sin Marine serie, det er rett og slett en sabla god kikkert.

Om du vil et godt alternativ vil jeg anbefale denne: http://aa.swarovskioptik.com/nature/el-32-c21011002/el-8x32-green-p5222839

En av utfordringene til ditt bruk er sikkert at du må se igjennom glass og det gjør nok sitt, selv med en særs god kikkert.

Ville prøvd en 7x35 i tillegg.

(starte med luftgeværtrening er jo bra som holde-kikkert-stødig trening)

Kjøpte en russisk Tento 7x50 for ca 30-35år siden, og maken til bra kikkert har jeg aldri hatt. Kikkerten var rimelig i innkjøp den gang, men har vær meget solid og har vært fast innventar i båten i alle år. Kom veldig godt ut  sammemlignet med dyre kikkerter i en test som Båtmagasinet hadde for flere år tilbake. Men om dette merket fremdeles er i salg, vites ikke. Kan uansett anbefale denne hvis den er å få tak i.

Kjøpte en russisk Tento 7x50 for ca 30-35år siden, og maken til bra kikkert har jeg aldri hatt. Kikkerten var rimelig i innkjøp den gang, men har vær meget solid og har vært fast innventar i båten i alle år. Kom veldig godt ut  sammemlignet med dyre kikkerter i en test som Båtmagasinet hadde for flere år tilbake. Men om dette merket fremdeles er i salg, vites ikke. Kan uansett anbefale denne hvis den er å få tak i.

Samd i dette. Var utruleg gode i høve til prisen. Mange med meg var imponert over at russarane kunne lage noko slikt. Opptikken var førsteklasses, men datt den i golvet (kven toler det foresten) vart den utav fokus. Fekk forklart linsene var kitta fast på ein primitiv og enkel måte.

Ikke rart om du er begeistret for Steiner sin Marine serie, det er rett og slett en sabla god kikkert.

Om du vil et godt alternativ vil jeg anbefale denne: http://aa.swarovskioptik.com/nature/el-32-c21011002/el-8x32-green-p5222839

En av utfordringene til ditt bruk er sikkert at du må se igjennom glass og det gjør nok sitt, selv med en særs god kikkert.

Ville prøvd en 7x35 i tillegg.

(starte med luftgeværtrening er jo bra som holde-kikkert-stødig trening)

Swarovski kikkartane er noko av det beste du får, men det er ikkje akurat nokon "folkekikkert". Kanskje litt for kostbar å ha slengande i båten?

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Swarovski kikkartane er noko av det beste du får, men det er ikkje akurat nokon "folkekikkert". Kanskje litt for kostbar å ha slengande i båten?

Helt klart Fjordgubbe, ikkeno folkekikkert. Men fantastisk optikk og med mye,mye, mye eieglede. Noen bruker penger på klokke, jeg har ikke klokke men solgte en bil når jeg kjøpte kikkerten min i -88

Takk for alke innspill. Holder fremdeles en knapp på Steiner Navigator... Men er det 7x50 eller 7x30 som er å anbefale???

TS - siden jeg ikke vet så mye om deg er det ikke så lett å gi et fullt tilpasset råd...

Dersom du er som meg, vippa 50, kan øynene dessverre ikke nyttegjøre seg av en lyssterk kikkert, så en 7x50 vil da i tilfelle velges fordi den føles mer stabil å holde. Er du 30 derimot, ville jeg gått for 7x50. Les gjerne #8 referatet igjen for detaljer.

Mange i min omgang mener 7x forstørrelse er max av hva man praktisk kan bruke på havet.

Om du ikke skal bruke kikkerten mye i skumring ville jeg valgt 7x30.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...