Førstefender Startet 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2016 Som overskriften sier, hvor mye forskjell i turtall gir disse to propellene? Har P26 i dag og mangler 150omd ferielastet. Bravo 3 med utveksling 2.00:1 Hvordan blir hastighetsforskjell på marsj turtall 3200 feks? Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 30.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Her kan du legge inn verdiene og beregne: https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/slippkalkulator.htm Forskjellen sies vel å være ca 150-200 o/min per tomme pitch, så du skulle kanskje hatt 24 med cupping som da skulle bli noe i nærheten av P25.. Mine er merket 22P L6, der L6 skal stå for cupping. = ca 23P Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 (redigert) Er de gamle propellene 3+3 blad eller 4+3 blad? Det er jo kommet flere generasjoner nye propeller siden de gode gamle 3+3 blad. Første generasjon 4+3 blad kom for drøyt 10 år siden. Så fulgte de opp med en oppgradert utgave få år etterpå. Husker ikke alle delenumrene naturligvis, men de ligger på en annen tråd her på baatplassen. Kjekt å vite, også om man evt. kjøper brukt. Solas har jo også Bravo 3 4+3 blad propellsett. Finnes faktisk også 4+4 blad fra bl.a. Hill Marine men det blir nok litt for spesielt i denne sammenheng. Videre har man Bravo 3 XR propeller. Husker ikke på sparket om disse var basert på første eller andre generasjon 4+3 blad eller om det var en helt egen design. Men bildene kan jo fortelle litt iallefall. Så for et par år siden kom Mercruiser med Bravo 3 Diesel propellsett. Det kan nok skille noe mellom disse propelldesignene i forhold til turtall, og utvalget av tilgjengelige stigninger og evt. cuppinger er også noe forskjellig. De nyeste Bravo 3 Diesel får du f.eks. i 25P. Her en grei oversikt: http://www.mercruiserparts.com/for-bravo-3 "When up grading from the standard Bravo 3 to the lab finished bravo 3 XR from Mercury Racing, it is required to select one inch LESS pitch in order to match rpm. The reason is that the XR has a more aggressive cupping of the blades compared to the standard set." http://forums.iboats.com/forum/general-boating-outdoors-activities/prop-questions-and-topics/591752-new-propeller-xr-vs-standart-ss-bravo-3 Redigert 31.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Eller du kan justere de lettere hos Winrace, og spare noen båtpenger.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 (redigert) Nå kaller Mercruiser standard 4+3 blad Bravo 3 for Elite https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three/ Og Elite Diesel https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three-diesel/ Winrace justerer ikke stålpropeller vanligvis. Det var iallefall svaret jeg fikk der i sommer. "Jeg justerer ikke stigning på stålpropellere. Grunnen er at noen av disse propellene har veldig mye herdning og sprekker lett ved bearbeidning." Redigert 31.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Har hørt mye bra om de "nye" 4x3 propellene, men jeg har de gode gamle 3x3.. Har skjønt det slik at om jeg har 26p 3x3, så vil ikke 4x3 p26 passe, men må ny beregning til? Prisen blir jo noe helt annen også om jeg må kjøpe nye propeller og ikke finner noe bra på finn.no.. Men forskjell P24 og P26 er altså ca. 400 omd?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 (redigert) På den tiden dollarkursen var grei så var det jo kurant å bestille propeller fra USA. Men det ligger jo ofte Bravo 3 propellsett på finn, også av de nyere 4+3 utgavene. De nye Bravo 3 Diesel-propellene finnes i 23P og 25P. 23P blir nok garantert for lett, og 25P er ikke sikkert gir noen turtallsnedgang, men kanskje mere fart pga. bedre effektivitet. Spørs hvordan de har beregnet og oppgitt stigning i forhold til den gamle typen, så der må man nesten konsultere Mercury eller noen med kompetanse og erfaring på det (google er også vår venn). Vet at når 4+3 blad kom så var regelen at man måtte gå ned 1P sammenlignet de originale 3+3 blad. Her en av flere tråder her som omtaler emnet https://baatplassen.no/i/topic/56002-alternativ-propeller-til-bravo-iii/ Solas Bravo 3 propellsett 4+3 blad finnes bl.a. i 24P og 25P og det får du vel for rundt 10-12 båtlapper. Kostet 9 båtlapper i 2013. https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=35834010 Her er det bare å gi bud, men tror de blir et nr. for små https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80263347 Redigert 31.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
svendis Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Jeg vil tro forskjellen vil bli 300-400 o/min hvis du går fra 26-24P med de vanlige 3+3. Som du ser teerex skriver så er det kommet en del nytt på markedet etter standard 3+3. Hva som er den beste løsningen er naturligvis ganske så individuelt i forhold til konfigurasjon, skrog, vekt, effekt, dreiemomentkurve osv osv Basert på gitte opplysninger så ville jeg prøvd med 4+3 i 25P eller 3+3 i 24P med cupping. Å gå fra 3-4 blad gir som regel høyere marsjfart sammenlignet med en 3 blader med samme stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Takker for alle svar! :) Blir fort opp mot 25 000kr for 2 sett da, får finne riktig dimensjon å søke litt på nett etter brukte tror jeg. Har 3 sett med P26, så får vel litt penger for dem også. Sitér dette innlegget Link to post
Heatseeker Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Hei. Byttet i fjor fra originale mercruiser 3x3 26" aluminium, til Solas 4+3 27" og opplevde å få en ny båt. Har en aquador 25 wae med 4,2 qsd 320 hk, og fikk en helt annen respons og aksellerasjon i hele registeret. Makser nå på rett under 40 kn, som er 6 knop opp ift den gamle. Snart sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 Hei. Byttet i fjor fra originale mercruiser 3x3 26" aluminium, til Solas 4+3 27" og opplevde å få en ny båt. Snart sommer! Bravo 3 har vel bare stål propeller? Du hadde tydeligvis for små propeller før.. Hvor mye falt topp turtall. Regner med at P24 4x3 vil passe til min båt, hvis det tilsvare P25 3x3. Solas propeller er gjevngode med orginale eller? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 (redigert) Ja det finnes kun stål til Bravo 3. Ravns Garage har Solas Bravo 3 propellsett til kr 10.981. Hvordan Solas har beregnet/oppgitt effektiv stigning i forhold til de originale 3+3 blad vet jeg ikke, men det kan sikkert ekspertene hos Ravns Garage fortelle mere om. https://www.ravnsgarage.no/solas-bravo-3-propell-sett-ss-24- https://www.ravnsgarage.no/solas-bravo-3-propell-sett-ss-25- Diskusjon. Amerikanerne liker jo ikke at det kommer Taiwanpropeller inn på deres marked http://www.thehulltruth.com/boating-forum/737571-anyone-try-solas-4x3-prop-bravo-3-a.html Redigert 3.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 (redigert) Eller hva med disse 4+4 blad? http://www.ebay.com/itm/Signature-Bravo-Three-Four-By-Four-Propellers-24-Pitch-/390332858628?hash=item5ae1a6c104:g:yXkAAOSwxp9W7HzK "Hi.I just want to thank you for the props. I waited to give you feedback until I tried them out.I had my first trip with the new props yesterday. tested with 4 people in the boatIn short: WOW. what a difference from stock 24p. Although you told me it wouldn't drop in rpm it dropped from 4700 to 4500 rpm.(max 4600)And cruising speed at 3700 rpm the speed raised with about 4-6 mph. And instant throttle response. Thanks so much.Dennis." Se på hastighetsforskjellen (riktignok produsentens første test): http://www.boatracingfacts.com/forums/showthread.php?9202-Propeller-Test-on-a-Bravo-III http://hillmarine.com/sterndrive/mercruiser/bravo-three.html Redigert 3.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Heatseeker Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 Mulig det var stål, men selv om de traff vannet først i 2010 var de helt matte og ga dårlig slipp. Turtallet gikk i hvertfall ikke ned med nye blanke, heller opp. Ble som sagt en ny båt, så takk til teerex for nyttig input forrige vinter ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Ifølge en bulletin fra februar 2010 så er ny generasjon 4 blads frontpropell merket med en "C" på en av "eikene" i propellnavet. Denne skal da ha noe bedre ytelse enn opprinnelige 4 blads Bravo 3 frontpropell. Men partnr. er det samme. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.