Jump to content

Forskjellen på P26 og P24 propeller til Bravo 3


Førstefender

Recommended Posts

Er de gamle propellene 3+3 blad eller 4+3 blad?

Det er jo kommet flere generasjoner nye propeller siden de gode gamle 3+3 blad.

Første generasjon 4+3 blad kom for drøyt 10 år siden. Så fulgte de opp med en oppgradert utgave få år etterpå.

Husker ikke alle delenumrene naturligvis, men de ligger på en annen tråd her på baatplassen.

Kjekt å vite, også om man evt. kjøper brukt.

Solas har jo også Bravo 3 4+3 blad propellsett. Finnes faktisk også 4+4 blad fra bl.a. Hill Marine men det blir nok litt for spesielt i denne sammenheng.

 

Videre har man Bravo 3 XR propeller. Husker ikke på sparket om disse var basert på første eller andre generasjon 4+3 blad eller om det var en helt egen design.

Men bildene kan jo fortelle litt iallefall.

Så for et par år siden kom Mercruiser med Bravo 3 Diesel propellsett.

Det kan nok skille noe mellom disse propelldesignene i forhold til turtall, og utvalget av tilgjengelige stigninger og evt. cuppinger er også noe forskjellig.

De nyeste Bravo 3 Diesel får du f.eks. i 25P.

 

 

Her en grei oversikt:

http://www.mercruiserparts.com/for-bravo-3

 

"When up grading from the standard Bravo 3 to the lab finished bravo 3 XR from Mercury Racing, it is required to select one inch LESS pitch in order to match rpm.

The reason is that the XR has a more aggressive cupping of the blades compared to the standard set."

 

http://forums.iboats.com/forum/general-boating-outdoors-activities/prop-questions-and-topics/591752-new-propeller-xr-vs-standart-ss-bravo-3

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå kaller Mercruiser standard 4+3 blad Bravo 3 for Elite https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three/

 

Og Elite Diesel https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three-diesel/

 

Winrace justerer ikke stålpropeller vanligvis. Det var iallefall svaret jeg fikk der i sommer.

"Jeg justerer ikke stigning på stålpropellere. Grunnen er at  noen av disse propellene har veldig mye herdning og sprekker lett ved bearbeidning."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har hørt mye bra om de "nye" 4x3 propellene, men jeg har de gode gamle 3x3.. Har skjønt det slik at om jeg har 26p 3x3, så vil ikke 4x3 p26 passe, men må ny beregning til?

Prisen blir jo noe helt annen også om jeg må kjøpe nye propeller og ikke finner noe bra på finn.no..

Men forskjell P24 og P26 er altså ca. 400 omd??

Link to post

På den tiden dollarkursen var grei så var det jo kurant å bestille propeller fra USA.

Men det ligger jo ofte Bravo 3 propellsett på finn, også av de nyere 4+3 utgavene.

 

De nye Bravo 3 Diesel-propellene finnes i 23P og 25P.

23P blir nok garantert for lett, og 25P er ikke sikkert gir noen turtallsnedgang, men kanskje mere fart pga. bedre effektivitet.

Spørs hvordan de har beregnet og oppgitt stigning i forhold til den gamle typen, så der må man nesten konsultere Mercury eller noen med kompetanse og erfaring på det (google er også vår venn).

 

Vet at når 4+3 blad kom så var regelen at man måtte gå ned 1P sammenlignet de originale 3+3 blad.

 

Her en av flere tråder her som omtaler emnet https://baatplassen.no/i/topic/56002-alternativ-propeller-til-bravo-iii/

 

Solas Bravo 3 propellsett 4+3 blad finnes bl.a. i 24P og 25P og det får du vel for rundt 10-12 båtlapper. Kostet 9 båtlapper i 2013.

 

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=35834010

 

Her er det bare å gi bud, men tror de blir et nr. for små https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80263347

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg vil tro forskjellen vil bli 300-400 o/min hvis du går fra 26-24P med de vanlige 3+3.

Som du ser teerex skriver så er det kommet en del nytt på markedet etter standard 3+3.

 

Hva som er den beste løsningen er naturligvis ganske så individuelt i forhold til konfigurasjon, skrog, vekt, effekt, dreiemomentkurve osv osv

Basert på gitte opplysninger så ville jeg prøvd med 4+3 i 25P eller 3+3 i 24P med cupping.

 

Å gå fra 3-4 blad gir som regel høyere marsjfart sammenlignet med en 3 blader med samme stigning.

Link to post

Hei. Byttet i fjor fra originale mercruiser 3x3 26" aluminium, til Solas 4+3 27" og opplevde å få en ny båt. Har en aquador 25 wae med 4,2 qsd 320 hk, og fikk en helt annen respons og aksellerasjon i hele registeret. Makser nå på rett under 40 kn, som er 6 knop opp ift den gamle.

Snart sommer!

Link to post

Hei. Byttet i fjor fra originale mercruiser 3x3 26" aluminium, til Solas 4+3 27" og opplevde å få en ny båt.

Snart sommer!

Bravo 3 har vel bare stål propeller?

Du hadde tydeligvis for små propeller før.. Hvor mye falt topp turtall.

 

Regner med at P24 4x3 vil passe til min båt, hvis det tilsvare P25 3x3.

Solas propeller er gjevngode med orginale eller?

Link to post

Ja det finnes kun stål til Bravo 3.

 

Ravns Garage har Solas Bravo 3 propellsett til kr 10.981.

Hvordan Solas har beregnet/oppgitt effektiv stigning i forhold til de originale 3+3 blad vet jeg ikke, men det kan sikkert ekspertene hos Ravns Garage fortelle mere om.

 

https://www.ravnsgarage.no/solas-bravo-3-propell-sett-ss-24-

 

https://www.ravnsgarage.no/solas-bravo-3-propell-sett-ss-25-

 

Diskusjon. Amerikanerne liker jo ikke at det kommer Taiwanpropeller inn på deres marked :smiley:

 

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/737571-anyone-try-solas-4x3-prop-bravo-3-a.html

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Eller hva med disse 4+4 blad?  :saint:

 

http://www.ebay.com/itm/Signature-Bravo-Three-Four-By-Four-Propellers-24-Pitch-/390332858628?hash=item5ae1a6c104:g:yXkAAOSwxp9W7HzK

 

"Hi.
I just want to thank you for the props. I  waited to give you feedback until I tried them out.

I had my first trip with the new props yesterday. tested with 4 people in the boat
In short: WOW. what a difference from stock 24p.   Although you told me it wouldn't drop in rpm it dropped from 4700 to 4500 rpm.(max 4600)
And cruising speed at 3700 rpm the speed raised with about 4-6 mph. And instant throttle response. 

Thanks so much.
Dennis."

 

Se på hastighetsforskjellen (riktignok produsentens første test):

 

http://www.boatracingfacts.com/forums/showthread.php?9202-Propeller-Test-on-a-Bravo-III

 

http://hillmarine.com/sterndrive/mercruiser/bravo-three.html

 

signatur.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mulig det var stål, men selv om de traff vannet først i 2010 var de helt matte og ga dårlig slipp. Turtallet gikk i hvertfall ikke ned med nye blanke, heller opp.

Ble som sagt en ny båt, så takk til teerex for nyttig input forrige vinter ?

Link to post
  • 2 år senere...

Ifølge en bulletin fra februar 2010 så er ny generasjon 4 blads frontpropell merket med en "C" på en av "eikene" i propellnavet.

Denne skal da ha noe bedre ytelse enn opprinnelige 4 blads Bravo 3 frontpropell. Men partnr. er det samme.

 

 

propellbulletin.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...