magnuje Startet 30.Desember.2016 Del på Facebook Startet 30.Desember.2016 Hei båtfolk! I løpet av vinteren har jeg planer om å freshe litt opp innvendig på min Oceanis 323 seilbåt fra 2005. Salongen ser ca slik ut den dag i dag: Fra 2006 startet verftet med en lysere stil som ser ut til i hovedsak består av 1) lysere puter og 2) lysere vegger. Ser rett og slett ut som de har brukt plastplater på veggene i stedet for treplater, men har ikke vært ombord i en 2006 modell så usikker på om de har byttet platene eller trukket de med skrogtrekk. Jeg tror det er samme farge på treverket på begge årsmodellene, bare at fargene bildet under er justert litt (salgsannonse) 1: Trekke veggene med skrogtrekk, type https://www.maritim.no/skrogtrekk-kremhvit-5-meter-ral-9001#.WGafk3eZO_s. Usikker på hvordan finishen blir med et slikt skrogtrekk utenpå en treplate? Vil dette se bra ut eller blir det fort litt hjemmemekka? 2: Finne to passende plastplater, kutte til og erstatte veggplatene med disse. Ser maritim har noen alternativer: https://www.maritim.no/king-s-b-xl-122x61-6-35mm-hvit#.WGadnHeZO_s Sikkert mulig å finne andre passende plastplater også rundt Oslo - utfordringen blir jo å finne noen som ser bra ut. Noen som har gjort noe lignende før? Vil jo veldig gjerne være sikker på at det ser bra ut når man gjør slike endringer. takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Hva med å legge folie på treplatene? Jeg vet ikke hvordan dette egner seg i båt, men det burde kunne bli pent og er dessuten 100% reverserbart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Thostr Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Enig med @index i at det kan være verdt å prøve seg med folie. Hvit folie kan man få svært rimelig på ebay og i 'bubble free'-utgave som slipper ut luftbobler og eliminerer en del av de vanlige problemene med folie (søk f.eks på "white car wrap bubble free"). Jeg har foliert en arkademaskin jeg laget for noen år siden med sort 'bubble free'-folie, og det var stor suksess (MDF-plater). Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Spennende! Jeg synes det ser mye flottere ut med lyst interiør - hva må du betale for å trekke om putene? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 30.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Veldig god ide! Dette skal definitivt testes. Og som dere sier er jo dette sikkert irreversibelt om det ikke blir bra. Noen som har erfaring med spesifikke typer foiler som selges på ebay e.l? Ang putene så ligger det på rundt 15-20 k (for alle puter i salong og kabiner) avh av stoffvalg o.l. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 30.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B01H2TEJIU/ref=pd_aw_sbs_263_1?ie=UTF8&psc=1&refRID=XZ6QNKFGW6PAVMG7F9VK Her er kanskje en som gjør jobben. Fått veldig gode reviews ihvertfall. Tror dette blir knallbra. Tusen takk for bra tips :D Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Veldig god ide! Dette skal definitivt testes. Og som dere sier er jo dette sikkert irreversibelt om det ikke blir bra. Noen som har erfaring med spesifikke typer foiler som selges på ebay e.l? Jeg klarte ikke å finne ut hvilket merke den sorte folien jeg benyttet var. Om jeg skulle ha forsøkt å foliere på innsiden av båten, hvor det er ulike hvit-nyanser, så tror jeg at jeg ville ha skaffet meg noen folie-vareprøver og testet ut både festeevne og fargekorrekthet. Tipper de mer seriøse selgerne på ebay vil være villig til å sende deg vareprøver mot dekking av porto om du forklarer behovet. Her er en aktuell selger / vare: http://www.ebay.com/itm/Flat-Matte-White-Vinyl-Film-Wrap-Sticker-Decal-Bubble-Free-Air-Release-Channel-/141815162114?var=440919415227&hash=item2104d7a502:m:mQpG-2u1hx1zmsOtDU5w7CA&vxp=mtr Personlig så hade jeg foretrukket 'air release' / 'bubble free'-foliene, har hatt noen vanskelige opplevelser med steinsprang-folie på biler (transparente, finnes ikke i 'bubble free'-utgave). Om du har RAL-kode/fargekode for den eksisterende hvite innerlineren så kan det også være et lurt tidlig filtreringskriterie for ulike folier. Det bør jo være kurrant å få tak i, kanskje du allerede har det i en teknisk manual e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Skal forresten ikke overselge dette med ebay - kan være god tilgjengelighet for folie lokalt hos deg, og er ofte entusiaster som driver disse folie-sjappene - vel verdt å støtte (hilsen en som ikke alltid er en ebay-gjerrigknark) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Trekte om forpiggen no i haust. Der var det finerplater med skrogtrekk. Eg tilpassa nye finerplater, og trekte desse med nytt trekk. Vart heilt supert:-) Ville også vore forsiktig med å ødelegge dei orginale platene som er der. Betre å tilpasse billige finerplater, så har du dei orginale platene viss du angrar/ sel båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Desember.2016 Del på Facebook Svart 31.Desember.2016 (redigert) Enig med Sunnmøre. Jeg tror det er lurt å ikke ødelegge de orginale platene, lag heller nye med de gamle som mal. Vil ikke en folie feste seg i finerplatene med dens lakk eller olje? -og om du drar av folien river du med lakk/ olje og trefiber med varig skade flekkvis? Husk dessuten at om du har plastplater eller foliert plate så vil du sannsynligvis også få en "hardere" klang i båten. Treverk bidrar til å dempe lyd og klang. Skrogtrekk 3 mm ekspandert vinyl, vil bidra til lunere båt og lunere lyd. Plast og folie vil også muligens gi gjenskinn fra lyskilder. Jeg ville lagt på skrogtrekk på nye finerplater. Har du noen hvite laken så kan du jo henge de opp på veggene, så ser du fort hvordan det blir. Redigert 31.Desember.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2016 Det er helt klart mulig å bruke skrogtrekk - det jeg likte med foile var at det var irreversibelt. Treplaten er jo veldig behandlet og glossy så jeg tror den tåler foile om billakk tåler det. Hadde jo vært veldig tidsbesparende å ikke måtte kutte til nye plater. I tillegg er platene limt rundt vinduet og jeg kvier meg litt for å rive opp dette. Men kjøper argumentene med at skrogtrekk blir lunere og mindre refleksjoner. Når det er sagt finnes det jo matt folie også - og jeg tror kanskje ikke akustikken blir verre enn med kun den polerte treplaten? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Desember.2016 Del på Facebook Svart 31.Desember.2016 (redigert) Mye mulig en godt lakkert flate tåler foliering. Jeg skal ikke være påståelig :) men jeg hadde tatt høyde for at det kan skje. Jeg festet noen tapebiter på min lakkerte mahogny og det fulgte med lakk. -men det kan hende lakken var dårlig. Likeså, den ene gangen verkstedet skulle gjøre en jobb i motorbåten så la de ut noe plastgreier på salongdørken av oljet teak, så fulgte det med flekkvis med olje da den ble tatt bort. Det var ikke lett å se om du har oljet eller lakkerte overflater. Igjen, godt mulig lakken tåler det. Et alternativ er å legge skrogtrekk utenpå eksisterende plater uten å lime den til frontsiden, men kun lime den fast eller stifte på baksiden. Dette kan gå bra siden platene ikke har overheng. Et aber med å kle eksisterende plater er at trekket bygger noen mm rundt kantene og gjøre at de ikke lenger passer perfekt mot annet interiør. 3mm skrogtrekk vil bygge 6 mm til sammen både sideveis og vertikalt, uten at den blir trykket skikkelig sammen. Men det finnes jo et helt tynnt trekk også. Så nye plater må være noen mm smalere for å kompensere. Så et annet alternativ: Legg på skrogtrekk på eksisterende plater uten at trekker går rundt kantene. Så kjøper du teaklister fra BT og skrur de langs kantene. Da holder listene trekker på plass og kantene skjules. Skrogtrekk er 140 cm bredt så du trenger neppe mer enn 2 meter a 170-200 kr.. Dette KAN gjøres uten å ta ned platene i det hele tatt. Hvordan er det å plukke av pynterammen rundt skrogvinduene? Det er nok viktig at du får det like tight rundt vinduene etterpå. Er det noe bak platene du må ha tilgang til? Rekkestøtter ? Redigert 31.Desember.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 1.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 Takk for mange gode tips! Mulig jeg prøver skrogtrekk uten lim først som du foreslår. Veldig lett å feste det rundt kantene på platen og så skru den fast. Pynteramnen rundt vinduet gikk greit å få av, har også demontert det skapet som står oppå platen. Det jeg ikke har fått til enda er å få av platen helt da den i tillegg til noen skruer er limt fast rundt vinduet på et vis. men ved å skru ut skruene klarer jeg å bøye den nok ut til å legge skrogtrekk rundt kanten. Du nevnte et tynne skrogtrekk enn det som er normalt. Hvem fører dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 1.Januar.2017 Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 Jeg har tenkt litt I de samme baner, men finner ingen som leverer hvite glassfiberplater med struktur tilsvarende hva flere leverandører (b.l.a Bavaria) benytter I dag. En mulig løsning er å bruke vantette baderomsplater https://www.bygghjemme.no/gulv-och-vegg/veggplater-og-veggpanel/baderomsplater/baderomspanel-fibo-2091-f00-s-white/p-399394?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=CNOWqJTZoNECFUvcGQod77cOdA som finnes I en rekke varieanter. Men problemet her er at det for det meste er veldig blanke paneler og jeg ser for meg en mattere variant på skottet. Er det noen som har prøvd å benytte baderomsplater eller vet om noen som selger ferdige glassfiberplater for båt? Nevnte Kingboard plater fra Maritim har en overflate og finish som jeg synes ikke passer inn I innredningen.. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 1.Januar.2017 Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 Mote er noe rare greier. Hvorfor omvandle et flott mahogni-interiør til å ligne innmaten i et kjøleskap? I tillegg lyse puter hvor alle flekker synes.... - Endog betale for dette, med arbeidsinnsats og blanke kroner? Med respekt for andres smak og ønsker, selvsagt, men slik ser nå jeg dette. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 1.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 WAF - wife acceptance factor Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Januar.2017 Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 (redigert) -kan godt hende den har fått litt lim/fugemasse rundt vinduet for å hindre eventuell kondens/fukt fra vinduet og trekke ned bak platen.. 3mm skrogtrekk er jo det vanlige standard i båtbutikken. Ang det tynne stoffet så fikk jeg 10 meter i hånden fra er båtverft. Men noen på jo selge det. Skriver du hvor du bor, så er det sikkert noen som har tips. Jeg brukte begge deler ettersom jeg gikk tom for de første 10 meterene. ( trekte opp hele båten) Det blir sikkert veldig fint å lysne opp litt. Noen synes jo det er som å sitte i en sigarboks. Skal ikke se bort ifra at du får nybåtfølelsen :) Redigert 1.Januar.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 1.Januar.2017 Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 Mote er noe rare greier. Hvorfor omvandle et flott mahogni-interiør til å ligne innmaten i et kjøleskap? I tillegg lyse puter hvor alle flekker synes.... - Endog betale for dette, med arbeidsinnsats og blanke kroner? Med respekt for andres smak og ønsker, selvsagt, men slik ser nå jeg dette. Helt enig med deg, men også respekt for andres valg. Kona har fått sin vilje her hjemme, og en del av huset har blitt"kvitt som faen" HUFF sier eg! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Januar.2017 Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 (redigert) Så lenge skottene og annet beholdes mørke så er det jo ikke store inngrepet med lysere farge på skrogsiden ihht TS plan. Synes det er helt fint jeg. Det vil lysne opp passe mye, samtidig beholde teak/mahogny inntrykket. Jeg synes ikke det er særlig pent når jeg ser finnannonser hvor all mahogny i en typisk klassiker fra 70 og 80 tallet har blitt malt kritthvit. Da blir jeg faktisk lei meg. Du får ta med fargeprøver fra din lokale båtbutikk så får kona bestemme hva som står seg best til både de lakkerte overflatene og særlig det nye salongtrekket. Det kan jo hende at det er tilstrekkelig å kun få en lysere farge på skrogsiden og at de blå putene står seg godt til fargen. ( såfremt ikke sofaen er sliten og moden for skifte uansett) Det er jo noe i det med mørke farger på sofaen og unngå synlig skit.. Jeg har fortsatt de orginale blå trekkene fra -82 i min comfort. Hadde de vært røde eller grønne ,som jeg har sett eksempler på, så hadde heg skiftet.. ;) Et par lyse fleespledd kan jo piffe opp på blå sofa. -og så bruker du pengene på redningsflåte istede, om du ikke allerede har. -så sier du til kona at du vil beholde henne for evig og alltid, derfor blir det redningsflåte, av ren kjærlighet ? Redigert 1.Januar.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 1.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 Godt forslag :) men salongtrekket er litt slitt så tror jeg heller mot å bytte det ut. Vi skal også gjøre litt med sitte og liggekomforten samtidig (sy inn overmadrass o.l). Har sett på en del gråfarger også - som hanse har fått til å funke bra synes jeg. Dette vil kanskje være bedre i forhold til flekker og gir også et mer moderne preg. Ang utvalg av skrogtrekk holder jeg til i Oslo. Kun sett på de som Maritim har til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Januar.2017 Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 Ja, salongen må ha gode puter på sitte/ ligge på. Det er jo gjerne der man tar middagsluren. Sjøl liker jeg at sittedelen må være helt slett uten innsydde forhøyninger som naturligvis gir støtte under låra når man sitter, men er noe dritt å ligge på. Ellers synes jeg stoffet skal skal ha en myk overflate som ikke føles kald... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 1.Januar.2017 Del på Facebook Svart 1.Januar.2017 Grått og lyst er jo alltids en slager. Og når du først setter i gang, er det ikke så mye arbeid å tilpasse nye plater og kle med trekk. Og som andre har nevnt, er det bare å stifte eller lime på baksiden. Bruk kontaktlim hvis du ikke har passende stiftemaskin... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.