Jump to content

Monaco 27, vil vp KAD32 170hk ha nok kraft?


klubba

Recommended Posts

Kjenner ikke Monaco 27 men dersom den er en 27 versjon av Halco 26 vil jeg ikke anbefale KAD32 selv om den vil plane. Dersom du skal i plan med full båt tror jeg du vil få problemer dersom den er tungbygd slik som de fleste Halco'ane jeg har sett på mine trakter.

Dersom den er lettbygd og du stort sett skal ha deg og en kompis i båten vil det gå ok, men du har "ingen ting å gå på"

(håper ikke jeg knuser nyttårsdrømmen din nå...)   :wink:

Link to post

Du finner ikke mye info om Monaco 27 på nett men litt er det da.

Her en prosjekttråd som ble brått avbrutt i 2015 av en eller annen grunn:

 

https://baatplassen.no/i/topic/115142-prosjekt-monaco-27-fly/

 

"Båten som ble produsert i Flekkefjord i 1980 årene inntil produksjonen ble stoppet, p.g.a. at skroget var et plagiat av skroget til Halco 26, forlenget med 1 fot (rettsavgjørelse).

Båten med sitt velkjente »Halco-skrog» (også benyttet til fiskebåter), anerkjent for sine gode farts- og sjøegenskaper, med (Draco inspirerte) lukket overbygg og mange smarte innredning detaljer var spesielt populær på Vestlandet."

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=52767458

 

Ser ut som den greier rundt 18-22 knop med 165 hk diesel av ymse slag. Feks. gode gamle 6-syl Volvo Penta AQAD40 (med drev naturlig nok).

Så med lite last i båten er vel KAD32 kanskje tilstrekkelig, men neppe optimalt for båtstørrelse og vekt.

Vet ikke om Monaco 27 er noe lettere enn størrelsen skulle tilsi, men som mange andre båter fra 80-tallet er den vel heller godt dimensjonert.

Ville nok ha gått opp en størrelse. KAD32 er tross alt bare en R4-motor på 2,4 liter til tross for både kompressor og turbo.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Som skrives så er dette en Halco 26 forlenget med en fot. Nye ble de etter hva jeg har sett stort sett bygget med 6 sylindret diesel på 130-200 HK

 

Kan ikke forstå annet enn at en kompakt og lett Kad32 på 170 Hk og compressor vil gi bedre ytelser enn det noen av disse Halco 26 og Monaco 27 hadde da de var nye.

 

Sjekk denne http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/brukttest-halco-26

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

I en av linkene over står det vekt 3000 kg. Det må i såfall være tørrvekt på skrog uten motor/drev og drivstoff. Høres ellers mistenkelig lett ut.

 

Her f.eks. 165 hk og bare 18 knop (3500 kg). Men er jo mulig at det er for lavt turtall på disse Ford-motorene i forhold til drevets utveksling http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=39964711

 

Her 135 hk, 23 knop og 2700 kg. Noe er nok feil her http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=69252865

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

KAD 32 vil nok funke, men ikke mer enn det. Motoren er voldsomt momentsterk og kan dytte overraskende mye vekt opp i plan takket være kompressoren. Men jeg kan ikke se for meg at den er mer enn akkurat nok. Tung last og tung sjø så er jeg redd for at du kan risikere at du ikke får båten opp i det hele tatt selv med full bruk av både powertrim og trimplan.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Teerex, oppgitt vekt tror jeg du skal se bort fra, dette er ofte reint gjettverk fra eiers side.

 

Men denne 6 sylindrede Forden med girkasse, mellomaksling og Sternpower drev veier betydelig mer enn den med Volvo som du linket til og sikkert dobbelt vekt av en Kad 32 med 290 drev.

 

Disse fordene mener jeg ligger på ca 700 kg , uten gir?   Stern Powr drever aner jeg ikke hva veier. 

Kad 32 mener jeg å huske var et sted mellom 460 og 500 , inkludert drev? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Disse fordene mener jeg ligger på ca 700 kg , uten gir?   Stern Powr drever aner jeg ikke hva veier. 

Kad 32 mener jeg å huske var et sted mellom 460 og 500 , inkludert drev? 

 

KAD 32 med 290 DP drev veier 495kg i følge linken under

 

http://www.boat.no/asp/engines/show.asp?id=55585

 

Stern Power drevene er ikke akkuratt lette, denne motorpakken med 6 syl ford, girkasse og stern power drev veier sikkert nær opp til et tonn.

 

Disse skrogene skal ikke ha noen markant  planingsterskel, så jeg tror en KAD 32 hadde fungert greit, men en KAD 43 hadde nok vært bedre ;-)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

En lett D3-200 hadde gjort susen her.

Men er jo mye som kan fungere her da fra Steyr, Hyundai, Mercruiser, Yanmar osv.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En lett D3-200 hadde gjort susen her.

Men er jo mye som kan fungere her da fra Steyr, Hyundai, Mercruiser, Yanmar osv.

 

Siden FNM 2.4 kan leveres ferdig med Mercruiser drev eller adapter til Volvo Penta drev er den også verdt å nevne siden vekt er ~lik D3-200 men yter 240-50 hk og vel kommer på 50% av kosten...

 

Selv ville jeg valgt en VP KAD43 / DPE 1.78 og således hatt litt "overskudd"

Link to post

Joda FNM gjør susen i båter på lignende størrelse, men hvor kjøper man egentlig FNM fra nå om dagen?

 

Hadde ikke min Windy 27 vært bygget om fra to til en motor før jeg kjøpte den, hadde jeg sikkert syslet med tanken på dobbel FNM for lenge siden.

Men nå etter at hk-avgiften ble borte er det jo litt enklere da.

5-sylindrede motorer er liksom tingen. Har 5-syl diesel i bilen og 5-syl bensin i veteranbilen.

 

30 knop med 1 stk, 45 knop med 2?  :saint:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...