Fjordgubbe
Pinkvin skrev for 6 timer siden:
Robotiseringa er vel også ett alternativ til at enda mer av produksjonen flyttes til lavkostland. Så robotisering, ja takk. Bedre å beholde næringa i landet vha høyt teknologisk nivå, pluss underleverandører osv enn å flagge ut alt som koster penger til lavkostland.
Kom til å tenke på bergverk og det å lage tunneller. En trengte muligens flere hender på lokalisjonen i gamledager før en utvikla dagens "tunnellmaskiner". Men for ett eventyr det har blitt at vi stadig "tvinges" til å utvikle teknologien i stedet for å satse på billig arbeidskraft. Ser for meg ett sleggelag med en som vrir borret og tre- fire mann som slår med slegge. Vi vil jo ikke tilbake dit for å beholde arbeidsplasser ;-)
Jeg er nær 100% sikker på at om Norge klarer å bli først og størst i robotisering innen oppdrettsnæringa så vil det skape langt flere arbeidsplasser. Om ikke konkret i anleggene så generelt og på flere plasser i næringa og hos underleverandører. Det vil også kunne skape helt nye muligheter for plassering osv av anleggene.
Så jeg klarer, faktisk ikke i det hele tatt, å ha det "mørkesynet" enkelte syns å ha rundt automatisering.
Mykje sant her, men dei som får ulempene må i større grad og få arbeidsplassar. I alle høve må det betalast meir for konsesjonane enn det hitil har vore gjort. Oppdrettskommunane må får meir att for ulempene når arbeidsplassane vert rasjonalisert bort. Det siste er kanskje at fisken vert pumpa opp i store brønnbåtar slakta ombord og ført til Danmark. Der kjem arbeidsplassane. Slik vil me ikkje ha det. Me får håpa robotisering i vidareforedlinga vil hjelpe til med å halde på arbeidsplassane her tillands. Robotiseringa vil kome for fullt, og med vårt lønnsnivå er det å håpe det vil redde oss. Om me ordnar oss rett!