ags88
REMA skrev 20 minutter siden:Mitt grunnlag er hva folk jeg omgås med i kommunen sier. Dette er en liten kommune med et par tusen innbyggere, så de fleste kjenner de fleste. Selvfølgelig har det skapt arbeidsplasser her på Smøla, men det jeg har hørt er at det er flere av de ansatte på fasilitetene til oppdretterne som bor og skatter i Kristiansund, eller Tustna. Og når det verdiskapning generelt angår, så går denne i all hovedsak ut av kommunen. Det er et ganske lett regnestykke.
Oppdrettsselskapene betaler i førsteomgang for konsesjoner, dette koster dem omtrent 10 millioner per stk å kjøpe av staten. Deretter anskaffer de seg merder og nøter, samt fôrflåte med utstyr, til en solid sum. Når anlegget er oppe og kjører tjener de penger som gress, med EBITDA på 20-45% av omsetningen. Utgiftene deres er i all hovedsak fôr, og avlusing, samt andre kostnader innenfor fiskehelse. Lønninger er en liten utgift når et stort anlegg soper inn 100 mill i året, og det kun er et fåtall ansatte (typ 8). Pengene går altså til leverandører av fôr, service og fiskehelse (lus, sykdommer). Overskuddet blir reinvestert i konsesjoner, realkapital eller som finanskapital. Deler av overskuddet stikker dessuten også investorene av med. På Smøla er det tilnærmet et maksimert antall anlegg, så det vil ikke investeres betydelig her. Når selskapene heller ikke har kontorer eller baser her ender en svært liten andel av verdiskapningen i kommunen.
Jeg vet ikke hvilke kilder du har, eller hva slags innsikt du har i næringen, men lokalsamfunnene sitter igjen med en for liten del av kaka. Motsi meg gjerne, kan godt være jeg tar feil, men hvis Smøla hadde fått det meste av kaka skulle kommunen sopet inn rundt en milliard bare fra denne industrien.
Greit og ha litt mere hold i påstandene enn "har hørt andre folk sier" osv, bysseryktet.
Jeg er er oppvokst og bor på Smøla, jobber i oppdrettsnæringa.
Ett av de store selskapene har også sitt region kontor med stab her.
Går ut ifra at dette var svar nok....