Jump to content

Lewmar baugthruster sporadisk fungerende

Uttern D66

Recommended Posts

Hei

Jeg sliter litt med min baugthruster. Styrepanelet er nytt. Dette lyser når man skrur det på og lyser grønt mot styrbord og rødt mot babord. Dette virker alltid med lys som indikerer hvilke side som er aktiv.

Problemet er mot babord så er turtallet ujevnt. Styrbord er det alltid jevnt turtall. Ikke alltid motoren starter bare klikker i relé som står montert på motoren. Styrepanelet indikerer riktig.

Jeg har sjekket og overhalt den mekaniske delen av releet. Demontert, rengjort og smurt opp. Det ble noe bedre.

Innslaget er på undersiden av den mekaniskedelen, denne får jeg ikke åpnet. Det er da denne delen som klikker hele tiden ved bruk av styrepanelet.

Whats wrong?

bilde

bilde

bilde

bilde

Vil tro det er kontaktflatene i releet som har fått det. Gnisten som oppstår når man starter motoren vil danne krater som kan gi dårlig kontakt.

Et rele kan derfor godt være defekt selv om det klikker.

Om du rigger deg til med 2 prøvelamper, en inn på releet og en ut (inn til motor) kan du bli litt klokere.

Hvis begge disse lyser likt selv om motoren varierer i turtall / ikke starter, ville jeg sjekket børstene på motoren.

Hvis prøvelampe på inn lyser konstant og lampe på ut blinker / varierer i takt med motorturtall ville jeg mistenkt brente flater på releet (som nevnt).

Hvis begge prøvelampene blinker / varierer med motorturtall ville jeg kikket etter dårlige koblinger mellom batteri og motor, evt sjekket rotoren for kortslutninger i form av gammelt børtestøv.

Men siden den virker greit ene veien mistenker jeg alt.2 som sagt.

Jeg har en Sleipner thruster i min båt som hadde liknende symptomer da jeg overtok båten i fjor. Etter tips fra en kar på et elektroverksted åpnet jeg motoren og slakket litt på kablene til børstene. Han var temmelig sikker på at det var disse som var problemet ved at de hindret fri bevegelse av børstene. Jeg tok ut en og en børste og vred dem 180 grader slik at kablene ble litt mindre vridd. Etter dette har den fungert 100%.

Før jeg gjorde dette, kom det enten bare klikk fra releet når jeg forsøkte å kjøre den, eller motoren gikk seint og ga seg etter kort tid, fra et par sekunder til maks 10-15 sekunder. Den gikk ikke likt hver vei heller. Jeg mistenkte både batterier, releer og kabel fra batteri til thruster, men alt dette var ok. Alt skyldtes altså dårlig kontakt mellom børster og rotor pga for stive kabler.

Mens jeg først hadde motoren åpen, brukte jeg anledningen til å fjerne støv fra børstene og smøre litt på bevegelige deler.

Meget hode innspill her. Det er samme oppfatning jeg har etter litt feilsøk. Jeg så på releene da jeg åpnet det og det var som han over her sa med pitting på kontaktflatene.

Jeg skal måle mer i helga, må motoren skrus av tunnelen for å åpne motoren?

Må vel ta av propell og annet småtteri

Skal sjekke opp børstene så fort jeg får demontert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...