Jump to content

Fjerning av mange års med bunnstoff? På vinteren, ute? Mange spm.

Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

Har en Rana 16 Line fra 1970. Noen steder er det ikke lenger bunnstoff, men der det er så ser det ut som strukturmaling. Jeg ønsker å fjerne alt for å så påføre 2 lag med primer, og et lag med bunnstoff, men mindre andre har andre anbefalinger?

I baugen har forrige eier malt bunnstoffet ca 10-15cm for høyt, så det ser jo helt skækk ut. Lurte på om jeg skulle skrape, eller bruker kjemiske midler? Dersom jeg skal ty til kjemikalier egnet til jobben, må vel den utsettes til sommeren nærmer seg?

Jo mer jeg får gjort nå, jo bedre da jeg har en ny styring som må monteres og annet å bruke tiden på. Vil jo gjerne ha båten ute så tidlig som mulig. :-)

Båten har dessverre blitt malt med maling en gang tidligere, så noe som tar malingen vil jeg jo helst unngå.

Er det mulig å fjerne det unødvendige høyde bunnstoffet i baugen uten at det ser verre ut?

Har blått nå, men tenker å gå for svart bunnstoff. Har dere noen spesielle primere og et anbefalt bunnstoff?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Jeg brukte skrape på min gamle Herwa 17 da den ble kjøpt (ny for meg) inn Dette er også ca 1970 modell o g hadde mye "strukturmaling" under. Med skrape falt det nærmest av og det var lett å få tak i kantene der det lå tjukke lag mot helt avflasset bunn.

Når det verste var fjernet og det var mer farve enn bunnstoff igjen, brukte jeg klut fuktet med Lynol til å vaske av de siste restene. Så var det å sparkle gamle sår gelcoat her og der, på mmed primemr to lag og nytt bunnstoff. Veldig hyggelig resuultat på en gammel båt ble det. Om det var verdt strevet? Tja... den går ganske greitt opp i plan i hvertfall.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg klarte å få alt av med malingsfjerner og høytrykksspyler med varme. Noen fungerer det for og andre ikke.. Det kommer vel an på produsent av bunnstoffet o.l

Prøvde forskjellige malingsfjernere. Den som fungerte best for meg var Biltema sin.

Det er helt håpløst å få det av hvis høytrykksspyleren ikke har varme, da blir det tyggis. Jeg leide meg en spyler og kjørte thermostaten på maks.

Herlig var det å bare spyle bort alt :) Ikke minst skånsomt..

Dette er en grei sak.

Bland kaustisk soda i tapetlim. Ta på med vanlig malerulle i tykt lag, la det virke i noen minutter. Spyl så med høytrykkspyler.

Er det mange lag bunnstoff, så smør på flere ganger. Må bruke verneutstyr, når vi jobber med dette. Sodaen kjøpes på matbutikken.

Den skader ikke plastbåter, men må ikke brukes på drev og lignende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...