stima Startet 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2017 Er det noen som har koblingskjema over hoved brytere på en 02 model med Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Er det slik å forstå at bildet viser et eksempel på hva du etterlyser? Altså at det ikke er fra din egen båt? Sitér dette innlegget Link to post
stima Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Nei da, det er bilde av min båt. Men det er en del små kabler på andre siden som jeg ikke vet hvor går. Samt prøver å finne ut hvor lade ledninger fra dynamoen går. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Ok, siden du spurte etter hovedbryterne ble jeg i tvil, for koblingene av disse fremgår jo tydelig av tegningen på panelet. Ut fra tegningen er dynamoen, merket G for generator, direkte koblet til begge batteribanker via skilledioder. Da er det viktig å bruke regulator som sjekker spenningen på batteripolene. Regner med at den andre dynamoen er koblet i parallell, men ikke tegnet inn.. Mulig man kan si noe mer om de små ledningene dersom du tar bilder av ledningsopplegget. Men klart, det beste er å få tak i tegninger først, spør fabrikanten. De er på forumet: Agder Boat. Sitér dette innlegget Link to post
stima Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Det er kun en motor i båten, så den en bryteren er tilsynelatende ikke i bruk, men det sitter et ganske stort relé mellom den bryteren og bryter nr 3. Har hørt med Agder de har ikke skjema til dette panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Hvilken type rele er det? Sitér dette innlegget Link to post
stima Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Et helt vandelig relé, men på 75ah det er koblet mellom de 2 hvite sirklene på bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 (redigert) Ut fra bildene kan det se ut som om strømopplegget rundt hovedbryterene er arrangert som skissen under. Lading fra dynamo er sannsynligvis koblet til internt på motor og går gjennom kabel til startmotor frem til hovedbryter for start. Der er koblet slik på min 1988 modell Yanmar 105 hk. På min motor er også skillerele styrt fra dynamo. Ledninger merket med permanent spenning kan typisk gå til til stereoanlegg, varmeapparat, kokeapparat og lensepumpe. Hvis ikke ledninger er merket eller det ikke går an å følge ledningene frem til forbruker så må man koble fra og sjekke hvilket utstyr som ikke starter (evt. måle spenning med multimeter på utstyrets terminaler) for hver enkelt ledning. Har tatt denne jobben på min egen båt da deler av strømopplegget var rimelig tvilsomt da jeg kjøpte båten. Se Prosjekt oppgradering av elektrisk opplegg mm i Årø 875 Redigert 7.Januar.2017 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stima Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Takk for svar:) da kommer neste spørsmål. Planen er å skille litt på batteriene. Det er i dag 2 forbruk og 1 start. De 2 forbruksbatteriene blir flyttet til hver sin thruster å 2 nye gelé batterier flytter inn til forbruk(monteres lengre frem i båten. Så blir det satt inn solcelle og landstrøm lader. Hvordan bør dette kobles så motor lader alt under drift, men start å forbruk blir skilt når ikke motor er i gang. Så er det solcelle, bør den ladde alle batterier eller kun forbruk? Solcelle er på 2*100 W samme gjelder lader? 25a tar i mot koblingskjema med takk? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Først vil jeg bare understreke at jeg ikke er elektriker, men poster likevel en skisse hvordan jeg ser for meg prinsippet for et slikt opplegg.Regner med at det er flere medlemmer her med nødvendig kompetanse som kan gi innspill til forenklinger og forbedringer av denne skissen.Foreslår også at ledning til ankervinsj flyttes til bryter som blir ledig etter montering av egne batteri til thrustere. Stima, send en IM med E-postadressen din hvis du trenger en bedre kopi eller hvis du kan eller kjenner noen som kan tegne videre i AutoCAD, så kan jeg sende en .dwg og .pdf av tegningen. Sitér dette innlegget Link to post
stima Svart 9.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Tusen takk, fantastisk bra tegning :) Sitér dette innlegget Link to post
Ravenor Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Vet ikke om det hjelper noe, men jeg har en Atlantic 2002 mod, med VP motor. Bryter nr 3 hos meg kobler forbruksbatteri og startbatteri sammen. Sitér dette innlegget Link to post
stima Svart 9.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Hei, ja det gjør den hos meg å :) men gjør noen endringer i det elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.